Το κεραυνοβόλο βλέμμα του Ηνίοχου Παρακολουθούσα τον εκπληκτικό Ηνίοχο μόνο του, στο κέντρο της μεγάλης αίθουσας του μουσείου των Δελφών, που γέμιζε και άδειαζε από κόσμο, με «ακίνητη κίνηση που σου κόβει την ανάσα» όπως γράφει ο Σεφέρης. Είτε άδεια όμως είτε γεμάτη, στην αίθουσα κυριαρχούσε το διαπεραστικό βλέμμα του.
Τα ένθετα μάτια του τρέπουν σε φυγή το βλέμμα σου όταν το συναντήσουν αλλά εκείνο, όπως στα όνειρα, θέλει να αποδράσει αλλά μένει καθηλωμένο σε αυτή την κεραυνοβόλα συνάντηση. Το «υπερβόρειο» όμως κοριτσάκι – ίσως από τις χώρες που λέγεται ότι ο Απόλλωνας επισκεπτόταν μερικούς μήνες τον χρόνο – κοίταξε στα μάτια τον Ηνίοχο. Είχε μείνει μόνο του στην αίθουσα, με την τεράστια φωτογραφική μηχανή κρεμασμένη στον λαιμό της, και ανταπέδωσε στα ίσια το βλέμμα του Ηνίοχου με το συνοφρυωμένο δικό της.
Σούφρωσε τα φρύδια της, πέρασε από μπροστά του και στάθηκε στο άλλο προφίλ του αγάλματος. Το βλέμμα του Ηνίοχου την ακολούθησε. Εκείνη έκρυψε την αναστάτωσή της, ψύχραιμη, σταμάτησε, κοίταξε ξανά στα μάτια τον αρχοντογεννημένο νέο, τον σημάδεψε με τη φωτογραφική μηχανή της και κράτησε για πάντα το βλέμμα του στη ψυχή της.
Ο Ηνίοχος είναι μοναδικός, και τότε που υπολογίζεται ότι φιλοτεχνήθηκε, στο διάστημα ανάμεσα στην αρχαϊκή και την κλασική εποχή (480-460 π.Χ.), και όταν βρέθηκε το 1896 από τους γάλλους ανασκαφείς, κάτω από τους βράχους που κύλησε από τις Φαιδριάδες ο αρχαίος σεισμός.
Ηταν το πρώτο αρχαίο χάλκινο άγαλμα μεγάλων διαστάσεων που είχε βρεθεί ως τότε. Οπως συμβαίνει πάντα και στη διαμάχη των βλεμμάτων, ο Ηνίοχος είναι νικητής. Φορεί στο κεφάλι το διάδημα του νικητή μιας αρματοδρομίας. Ηταν πάνω στο τέθριππο άρμα και κρατούσε αποφασιστικά τα χαλινάρια τρέχοντας προς τη νίκη. Το αφιέρωσαν μάλλον οι Δεινομενίδες, ο Πολύζαλος, τύραννος των Συρακουσών, για τη νίκη του στην αρματοδρομία στα Πύθια, ή για τη νίκη του αδελφού του Ιέρωνα.
Ξένοι, φιλοξενία, ξεναγοί…
Ο αρχαιολογικός χώρος των Δελφών βρίσκεται πάνω στον δρόμο που περνά μέσα από την Αράχοβα. Δεξιά είναι ο κυρίως αρχαιολογικός χώρος και το μουσείο και αριστερά ξεκινά το μονοπάτι για τα ερείπια του ναού της Αθηνάς Προναίας. Ονομάστηκε έτσι γιατί αυτός ο θόλος ήταν το πρώτο ιερό που συναντούσαν οι επισκέπτες. Ολα αυτά απέχουν από την Αθήνα 170 χλμ. Αμέσως μετά είναι το χωριό Δελφοί, με την πολύ ωραία θέα προς τον ελαιώνα της Αμφισσας και την ακρογιαλιά της Ιτέας. Από τα πιο καλά σημεία απόλαυσης αυτής της θέας είναι οι εξώστες του «Delphi Palace» (τηλ. 22650 82151-2,
www.delphi-hotels.gr), του πάλαι ποτέ «Ξενία» των Δελφών.
Η έννοια των ταξιδιωτών και της ξενίας τους υπήρχε από πολύ παλιά σε αυτόν τον τόπο, καθώς το ιερό και το μαντείο έφερναν ανθρώπους από κάθε γωνιά της Μεγάλης Ελλάδας και από τα ξένα ακόμη. Πάντα υπήρχε ένα μεγάλο ρεύμα περιηγητών, ασίγαστο αιώνες ολόκληρους. Ηδη από τα χρόνια του Πλούταρχου υπήρχαν ξεναγοί που ξεναγούσαν τους επισκέπτες στο τέμενος και στα αξιοθέατα γύρω από αυτό. Και τώρα, οι ξεναγοί με τις ομπρέλες τους το καλοκαίρι ξεναγούν τους επισκέπτες στον αρχαιολογικό χώρο, που όμως δεν τους δένει πια μια κοινή πίστη, αλλά ο καθένας κουβαλά τον προσωπικό του μύθο, σαν τα προσωπικά του είδη του ταξιδιού.
Για τη φιλοξενία τους υπάρχουν ακόμη, μεταξύ πολλών άλλων, και τα «Amalia Hotel Delphi» (τηλ. 22650 82101-5, www.amaliahotels.com), «Απολλωνία» (τηλ. 22650 82919, www.hotelapollonia.gr), «Θόλος» (τηλ. 22650 82268), «Παρνασσός» (τηλ. 22650 82321, www.parnassos.org), «Λητώ» (τηλ. 22650 82302, www.leto-delphi.gr), «Πυθώ» (τηλ. 22650 82850, www.pithohotel.gr).
Εδώ χτυπά η γαστριμαργική καρδιά της Ρούμελης, όπου «στα Σάλωνα σφάζουν αρνιά και στο Χρισσό κριάρια». Στον παραδοσιακό οικισμό Χρισσό (7,5 χλμ. από τους Δελφούς), την αρχαία Κρίσα όπου διασταυρώνονται τα αρχαία μονοπάτια που πήγαιναν στους Δελφούς, σφάζουν όντως προβατίνες και τις κάνουν κοντοσούβλι, ένα ψητό κρέας πολύ δύσκολο να το πετύχεις, αλλά και πολύ νόστιμο αν το πετύχεις. Ο γνωστός Φούρλας το πετυχαίνει στο Χρισσό, αλλά και ο «Γαργαντούας» στους Δελφούς. Φαγητό προσφέρουν επίσης ο «Βάκχος» για κλασική ελληνική κουζίνα και ο «Επίκουρος» με διεθνείς προεκτάσεις.