Αλλη μία ζημιογόνο κρατική βιομηχανία δίνει μάχη για την εξυγίανσή της σε μια προσπάθεια να σταματήσει να απορροφά κονδύλια από τα κρατικά ταμεία και κυρίως να εξασφαλίσει δουλειά στο προσωπικό της.
Ο λόγος για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) που από την ίδρυσή της διατηρούσε υπεράριθμο προσωπικό, στηριζόταν σε συμβόλαια της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας και συσσώρευε ζημίες αν και ομολογουμένως το προϊόν της ήταν από τα πιο αξιόπιστα στον αεροπορικό κλάδο διεθνώς.
Τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης φάνηκαν το 2010 όταν τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων «γύρισαν» σε θετικό πρόσημο, ενώ ο ισολογισμός του 2011 παγιώνει την ανάκαμψη αυτή, καθώς τα ebitda διαμορφώθηκαν στα 16,6 εκατ. ευρώ.
Επίσης και τα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν στα 9,7 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 4 εκατ. ευρώ το 2010, αλλά μόνο οι τόκοι που πλήρωσε η εταιρεία (10,7 εκατ. ευρώ) έφταναν για να καταγράψει καθαρές ζημίες που στο συνολό τους διαμορφώθηκαν στα 27,5 εκατ. ευρώ, αν και μειωμένες σε σχέση με τα 36,8 εκατ. ευρώ το 2010. Ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε από 150 εκατ. ευρώ σε 162,4 εκατ. ευρώ.
Βεβαίως, η εξυγίανση έχει πολύ δρόμο ακόμη αφού η αρνητική θέση της ΕΑΒ διαμορφώνεται στα 276,7 εκατ. ευρώ και θα χρειστεί τουλάχιστον άλλη μια πενταετία ανοδικής πορείας για να σβηστούν οι ζημιές.
«Η ΕΑΒ με σχεδόν σταθερό όγκο πωλήσεων έχει καταφέρει και εμφανίζει θετικά ebitda. Aυτό δείχνει τη δυναμική της. Το 2011 ήταν η τελευταία χρονιά που συνάψαμε δανεισμό. Το 2012 θα βγει με κεφάλαια κίνησης που θα προκύψουν από τις δικές μας λειτουργικές ροές αν και είναι πολύ δύσκολο να διαχειριστούμε τους προμηθευτές μας που ζητούν μετρητά, λόγω του ρίσκου της χώρας», αναφέρουν από τη διοίκηση της εταιρείας.
Σημειώνεται ότι μέχρι και το 2011 το «άνοιγμα» του ισολογισμού κάθε χρήσης καλυπτόταν με δανεισμό για αυτό και οι δανειακές υποχρέωσεις της ΕΑΒ στο τέλος του 2011 έφταναν τα 474 εκατ. ευρώ (354 εκατ. ευρώ μακροπρόθεσμα δάνεια και 120 βραχυπρόθεσμα δάνεια). Οι υποχρεώσεις αυτές είναι εγγυημένες από το κράτος που ελέγχει το 100% της ΕΑΒ και κεφαλαιοποιούνται στη λήξη τους επιβαρύνοντας τον κρατικό προϋπολογισμό.
Τα τελευταία δύο χρόνια συνταξιοδοτήθηκαν περίπου 850 εργαζόμενοι για αυτό και το προσωπικό περιορίστηκε από 2.450 άτομα το 2009 σε 1.600 στο τέλος του 2011. Παράλληλα, οι απολαβές του προσωπικού στο πλαίσιο του μνημονίου περιορίστηκαν κατά 36%. Αυτοί οι δύο παράγοντες μείωσαν σημαντικά τα κόστη της εταιρείας και βελτίωσαν τα περιθώρια κέρδους.
Η εταιρεία τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε στρατηγικό συνεργάτη της Lockheed Martin (κατασκευάζει τμήματα της ατράκτου για F 16 αι C 130) και έχει εξασφαλίσει συμφωνίες 152 εκατ. δολαρίων από την αμερικανική εταιρεία.
Γενικότερα, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΕΑΒ ανέρχεται στα 855 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 500 εκατ. ευρώ (ποσοστό 58%) αφορούν την αγορά του εξωτερικού. Ο προϋπολογισμός για το 2012 προβλέπει κύκλο εργασιών το φιλόδοξο ποσό των 203 εκατ. ευρώ.