Οι δήμοι χρωστούν, τα σκουπίδια συσσωρεύονται

Τον κώδωνα του κινδύνου για το θέμα των σκουπιδιών στην πρωτεύουσα κρούει ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ). Τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Σύνδεσμος, που ως σκοπό έχει την προσωρινή αποθήκευση, μεταφόρτωση, επεξεργασία, ανακύκλωση και την εν γένει αξιοποίηση και διάθεση στερεών αποβλήτων, έχουν φτάσει, σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Αττικής και πρόεδρο του Συνδέσμου κ. Γιάννη Σγουρό, «στο κόκκινο».

Τον κώδωνα του κινδύνου για το θέμα των σκουπιδιών στην πρωτεύουσα κρούει ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ). Τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Σύνδεσμος, που ως σκοπό έχει την προσωρινή αποθήκευση, μεταφόρτωση, επεξεργασία, ανακύκλωση και την εν γένει αξιοποίηση και διάθεση στερεών αποβλήτων, έχουν φτάσει, σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Αττικής και πρόεδρο του Συνδέσμου κ. Γιάννη Σγουρό, «στο κόκκινο». Αιτία, η μη καταβολή των εισφορών από πλευράς των δήμων προς τον Σύνδεσμο. Οι δήμοι βέβαια δεν βρίσκονται στην καλύτερη οικονομική κατάσταση, ενώ προ ημερών είδαν το φως της δημοσιότητας πληροφορίες για περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησής τους. Και όλα αυτά σε μια Αθήνα όπου, αν και αρχίζει να αδειάζει λόγω των θερινών διακοπών, η εικόνα του γεμάτου και κυρίως του κατεστραμμένου κάδου κάθε άλλο παρά ξένη είναι.

Σύμφωνα με τον ΕΔΣΝΑ, τα οικονομικά προβλήματα του Συνδέσμου σχετίζονται αφενός με τα 71,5 εκατ. ευρώ χρέη που κληρονόμησε από τον ΕΣΔΚΝΑ, τον προηγούμενο υπεύθυνο φορέα, αφετέρου με τη μη καταβολή από πλευράς δήμων των προβλεπόμενων εισφορών τους προς τον Σύνδεσμο. Υποχρεώσεις που για το πρώτο εξάμηνο του 2012 ανέρχονται στα 50 εκατ. ευρώ. Από αυτά ως τώρα ο ΕΔΣΝΑ έχει εισπράξει μόλις 3 εκατ., με τους δήμους Αθήνας, Καλλιθέας και Κρωπίας να είναι οι μόνοι που είναι μερικώς εντάξει απέναντι σε αυτή την υποχρέωσή τους. Αυτά τα τρία εκατομμύρια δόθηκαν ως αντισταθμιστικές εισφορές στον Δήμο Φυλής. «Για την είσπραξη των εισφορών, όταν δεν τις καταβάλλει ο υπόχρεος δήμος, προβλέπεται η παρακράτηση και απόδοσή τους από τη ΔΕΗ μέσω των ανταποδοτικών τελών που εισπράττει. Δυστυχώς ούτε η ΔΕΗ απέδωσε τις αντίστοιχες εισφορές. Εχω κάνει έντονη παράσταση στον πρόεδρό της για το θέμα αυτό» σχολιάζει ο κ. Σγουρός, ο οποίος πριν από λίγο καιρό προσέφυγε τόσο στον πρόεδρο του Αρείου Πάγου ζητώντας τη συνδρομή της Δικαιοσύνης προκειμένου να διαπιστωθεί πως τα οικονομικά του Συνδέσμου έφτασαν σε αυτό το αδιέξοδο, όσο και στον πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. «Το πρόβλημα των σκουπιδιών της Αττικής είναι ante portas» επιμένει ο κ. Σγουρός. «Η Περιφέρεια Αττικής και ο ΕΔΣΝΑ δεν έχουν ανακαλύψει ακόμη τον τρόπο συνεχώς και αενάως να διαχειρίζονται τα σκουπίδια χωρίς τα απαιτούμενα χρήματα. Οι ευθύνες όλων μας είναι μεγάλες και θα επιμεριστούν χωρίς συγχύσεις και μπερδέματα.

Το μεγάλο εθνικό θέμα της οικονομικής κατάρρευσης της χώρας μας δεν μπορεί να συμπαρασύρει σε κατάρρευση και τη δημόσια υγεία στο Λεκανοπέδιο Αττικής, όπου κατοικεί το 50% του ελληνικού πληθυσμού. Η Περιφέρεια Αττικής και ο Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος ΕΔΣΝΑ, που ανέλαβαν την ευθύνη διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής από τις αρχές του 2012, εκπέμπουν κραυγές αγωνίας και συνεχώς χτυπούν καμπάνες για την επερχόμενη κατάρρευση του συστήματος διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής. Η σημερινή καλή και αποδεκτή διαχείριση απορριμμάτων που έχουμε πετύχει θα καταρρεύσει με γεωμετρική πρόοδο και θα μεταβάλει την Αττική σε απέραντο σκουπιδότοπο εφόσον δεν δοθούν άμεσα στον ΕΔΣΝΑ οι θεσμοθετημένοι οικονομικοί πόροι» λέει ο κ. Σγουρός. Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του Συνδέσμου, χρειάζεται άμεση οικονομική στήριξη προκειμένου να συνεχιστούν τα έργα στον ΧΥΤΑ Α’ Φάσης στη Φυλή που αν ολοκληρωθούν θα δώσουν παράταση ζωής στη λειτουργία του ΧΥΤΑ ως το πρώτο εξάμηνο του 2014. Και βέβαια χρειάζονται χρήματα για να συνεχίσει η απρόσκοπτη λειτουργία του Συνδέσμου, δηλαδή τα λειτουργικά του έξοδα και η μισθοδοσία των εργαζομένων του.
Πέραμα
Απορριμματοφόρα χωρίς πετρέλαιο

Στον Δήμο Περάματος μόνο για το 2012 αντιστοιχούν ως εισφορές στον ΕΔΣΝΑ περίπου 460.000 ευρώ. Το ποσό αυτό μπορεί να ακούγεται μεγάλο, είναι πολύ μικρό όμως σε σχέση με τα πάνω από 60 εκατομμύρια ευρώ χρέη του δήμου που δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Χρέη που σε μεγάλο βαθμό προέρχονται από τα δάνεια ύψους 13 εκατ. ευρώ που πήραν οι προηγούμενες διοικήσεις του δήμου, ενώ 6,5 εκατ. ευρώ είναι μόνο τα χρέη προς εργολάβους και προμηθευτές. Κάθε χρόνο ο δήμος δέχεται την επίσκεψη περίπου 100 δικαστικών κλητήρων με κατασχετήρια έγγραφα. Σύμφωνα με τον δήμαρχο κ. Παντελή Ζουμπούλη, ο οποίος ανέλαβε τη διοίκηση του δήμου το 2011, η τωρινή διοίκηση έχει εξοφλήσει παλιές οφειλές περίπου 1.250.000 ευρώ. Ο κ. Ζουμπούλης δεν αρνείται τις οφειλές του δήμου προς τον σύνδεσμο, την ίδια στιγμή όμως μιλά «για τα αντισταθμιστικά οφέλη περίπου 800.000 ευρώ που μας οφείλει ο Σύνδεσμος ως οχλούμενος περιβαλλοντολογικά δήμος που είμαστε. Οπως επίσης υπάρχουν και 50.000 ευρώ ανταποδοτικά τέλη από το ΥΠΕΚΑ. Και τα δύο συγκεκριμένα ποσά όμως δεν μπορούν να εισπραχθούν, καθώς ο δήμος δεν έχει ασφαλιστική ενημερότητα. Εμείς προσπαθούμε σε αυτά τα δύο χρόνια απλά να είμαστε συνεπείς προς τις τωρινές μας υποχρεώσεις και να μειώσουμε κάποιες σπατάλες του παρελθόντος, όπως ήταν κάποιες δημοτικές εταιρείες χωρίς ουσιαστική αρμοδιότητα. Για να σταθεί ο δήμος στα πόδια του όμως θα χρειαζόμασταν έναν συμψηφισμό των χρεών με τα όσα μας οφείλονται, κάτι για το οποίο εισπράττουμε αρνητικές απαντήσεις». Πρακτικά πρόκειται για μια από τις πάμπολλες περιπτώσεις που ο ένας δημόσιος φορέας χρωστάει στον άλλο δημόσιο φορέα και αντιστρόφως και το σύστημα συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά ώσπου να… κρασάρει.
Στα τέλη Μαΐου τα απορριμματοφόρα του δήμου είχαν μείνει χωρίς πετρέλαιο, ενώ πριν από δύο εβδομάδες οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα του Δήμου Περάματος απήργησαν διαμαρτυρόμενοι τόσο για καθυστερήσεις στις πληρωμές όσο και για την κατάσταση των οχημάτων τους. Υστερα από πέντε περίπου μέρες το βράδυ της προηγούμενης Τετάρτης έλυσαν την απεργία, όμως την επόμενη μέρα αρκετοί κάδοι στο Πέραμα ήταν ακόμα παραφορτωμένοι με σκουπίδια.
«Η καθυστέρηση στις πληρωμές φτάνει περίπου τις δέκα μέρες. Οσο και αν δεν ακούγεται μεγάλο διάστημα, μιλάμε για ανθρώπους που παίρνουν μετά τις μειώσεις μισθών ελάχιστα χρήματα και χρησιμοποιούν τη συγκοινωνία για να έρθουν στη δουλειά τους» λέει ο κ. Κώστας Σαρρής, υπεύθυνος για τη συντήρηση των οχημάτων του Δήμου. Αυτά όσον αφορά το ένα σκέλος, εκείνο της μισθοδοσίας. Για το θέμα της κατάστασης των οχημάτων η εικόνα μιλά από μόνη της. Από τα 12-13 οχήματα που βρίσκονται στο αμαξοστάσιο περίπου τα μισά χρησιμοποιούνται για την αποκομιδή των σκουπιδιών. Κάποια είναι σε καλή, κάποια σε λιγότερο καλή κατάσταση.
Εχουν φθαρμένα λάστιχα και ζημιές στον μηχανολογικό εξοπλισμό τους. «Η γεωγραφική θέση του δήμου, που ουσιαστικά είναι χτισμένος πάνω σε έναν βράχο, είναι τέτοια που οι ζημιές είναι συνεχείς. Ο μηχανικός του δήμου συνταξιοδοτήθηκε, ενώ όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε σοβαρότερες περιπτώσεις, τα συνεργεία δεν θεωρούν τον δήμο καλοπληρωτή» λέει ο αντιδήμαρχος καθαριότητας κ. Σπύρος Παρασκευάς.
Οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα του Δήμου Περάματος που συναντήσαμε στη διάρκεια του ρεπορτάζ δεν βλέπουν την παρέμβαση του περιφερειάρχη για το θέμα των απορριμμάτων με καλό μάτι. «Ουσιαστικά προσπαθεί να ανοίξει τον δρόμο για να μπουν ιδιωτικές εταιρείες τόσο στην αποκομιδή όσο και στη διαχείριση των απορριμμάτων» μας είπαν.

Αίγινα
Τα φορτώνουν στο… πλοίο

Πριν από περίπου 20 ημέρες το νησί της Αίγινας ήρθε στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας καθώς, εκτός από την περιοχή του λιμανιού και κάποια κεντρικά σημεία της πρωτεύουσας του νησιού, όλο το υπόλοιπο ήταν πνιγμένο στα σκουπίδια. «Μου παραπονέθηκαν πελάτες που έρχονται κάθε χρόνο εδώ ότι δεν είχαν ξαναδεί ποτέ το νησί σε τέτοια κατάσταση» σχολιάζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ιδιοκτητών Ενοικιαζόμενων Δωματίων και Διαμερισμάτων κ. Νίκος Κωστάκος, ο οποίος διατηρεί ξενοδοχειακή εγκατάσταση στην περιοχή της Αγίας Μαρίνας. «Είναι μια τουριστική περιοχή με συνολικά 6.000 κλίνες και δρομάκια γεμάτα σκουπίδια».
Από τότε και χάρη στον θόρυβο που προκλήθηκε, η εικόνα βελτιώθηκε κάπως, όμως το πρόβλημα παραμένει. «Εχει να κάνει με το γεγονός ότι η Αίγινα δεν διαθέτει χώρο υγειονομικής ταφής και έτσι αναγκαστικά τα σκουπίδια μεταφέρονται με τα πλοία της γραμμής στην πρωτεύουσα. Το κόστος μεταφοράς τριών απορριμματοφόρων αγγίζει τα 600 ευρώ, χώρια οι χαμένες εργατοώρες. Και βέβαια αυτό συμβαίνει μόνο αν υπάρχει διαθέσιμος χώρος στο πλοίο» σχολιάζει από την πλευρά του ο δήμαρχος Αίγινας κ. Θεοδόσιος Σακιώτης που δέχεται την έντονη κριτική των συμπατριωτών του για την εικόνα που παρουσιάζει το νησί με τις περίπου 17.000 μόνιμους κατοίκους, οι οποίοι τη θερινή περίοδο τετραπλασιάζονται. Μάλιστα, τις ημέρες που το πρόβλημα έφθασε στο απόγειό του κάποιοι επιχειρηματίες στη Σουβάλα αναγκάστηκαν να ναυλώσουν με δικά τους έξοδα απορριμματοφόρα οχήματα και πλοία. Και εδώ οι εξηγήσεις του δημάρχου αντικατοπτρίζουν το πνεύμα της εποχής.
Κάνει λόγο «για ελλιπές προσωπικό, που οι μαζικές συνταξιοδοτήσεις του τελευταίου διαστήματος έκαναν ακόμη ελλιπέστερο», για οφειλές προς τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, που όπως ισχυρίζεται όμως δεν καταβάλλουν και αυτές τις εισφορές τους στο Λιμενικό Ταμείο, για «τις υπέρογκες εισφορές του ΕΔΣΝΑ που αγγίζουν τις 65.000 τον μήνα» και πάνω απ’ όλα «για φόρτο εργασίας πολύ μεγαλύτερο απ’ ό,τι μπορεί να αντέξει το νησί με βάση το υπάρχον προσωπικό του δήμου». Η χωροθέτηση χώρου ταφής των απορριμμάτων στο νησί θεωρείται δύσκολη, καθώς το μισό νησί είναι πευκόδασος, μια μεγάλη έκταση είναι χαρακτηρισμένη ως αρχαιολογικός χώρος, ενώ το υπόλοιπο κομμάτι κατοικείται. «Την τελευταία δεκαετία το νησί γνώρισε πρωτόγνωρη και άναρχη οικιστική ανάπτυξη» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων κ. Σταύρος Καλαμάκης, ο οποίος πιστεύει ότι μια λύση θα μπορούσε να είναι η χωροθέτηση σε κάποιο από τα γειτονικά ακατοίκητα νησάκια της Αίγινας.
Αν και σύμφωνα με τον δήμαρχο εθελοντές έχουν αναλάβει από την Τρίτη το έργο της συλλογής των σκουπιδιών, «η συνολική εικόνα του νησιού δεν έχει αλλάξει, είναι τέτοιο το πρόβλημα που αν μαζευτούν τα σκουπίδια από μια περιοχή ή έναν όρμο αυτό δεν κάνει τη διαφορά» σχολιάζει ο κ. Καλαμάκης.
«Πάντως», καταλήγει ο δήμαρχος Αίγινας, «στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα προκηρύξουμε μειοδοτικό διαγωνισμό για να αναλάβει ιδιώτης το έργο της αποκομιδής, ώστε τουλάχιστον να σώσουμε αυτή την τουριστική περίοδο».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.