Με όχημα την τεχνολογία, η αγορά ενός παραδοσιακού δρόμου της Αθήνας, της οδού Πανδρόσου στην Πλάκα, ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο χάρη στην πρωτοβουλία δύο νέων ανθρώπων, του κ. Χρήστου Θαλασσινού, ιδιοκτήτη οικογενειακής επιχείρησης, και της αμερικανίδας αρχαιολόγου, κυρίας Τζόντυ Σαντορνάς. Η μεγάλη πλειονότητα των καταστηματαρχών αγκάλιασε την ιδέα και έτσι η Pandrossou Street Market απέκτησε τη δική της σελίδα στο Facebook τον Μάρτιο του 2012 (και το blog της πρωτοβουλίας).
«Μέχρι τώρα περιμέναμε οι άλλοι να μας ανακαλύψουν, τώρα χάρη στην τεχνολογία μπορούμε να βγούμε έξω από τα στενά όρια ενός δρόμου στην Πλάκα, να πούμε «Είμαστε εδώ»» τονίζει ο κ. Θαλασσινός μιλώντας στο «Βήμα». Ισως το όνειρο να αποκτήσει η αγορά της Πανδρόσου το δικό της brand name να μοιάζει υπερβολικά αισιόδοξο, «προφανώς δεν θα γίνουμε η 5th Avenue ή η Oxford Street, αλλά μπορούμε να γίνουμε ένας δρόμος-ταυτότητα για την πόλη, αξίζει τουλάχιστον να προσπαθήσουμε».
Ο δρόμος έχει την ιστορία του
Οπως επισημαίνει η κυρία Σαντορνάς, η Πανδρόσου έχει τη δική της ταυτότητα. «Οι μικρές επιχειρήσεις που περνούν από γενιά σε γενιά δίνουν την αίσθηση της οικογένειας που τόσο είναι συνυφασμένη με την ελληνική κουλτούρα». Η ίδια έφθασε από το Λος Αντζελες στην Ελλάδα το 2005 για να ολοκληρώσει τις σπουδές της στην κλασική αρχαιολογία, συμμετείχε σε ανασκαφές στην Αρχαία Αγορά και στην Πύλο και τα τρία τελευταία καλοκαίρια της τα περνά στην Πανδρόσου.
«Η Ελλάδα είναι η χώρα στην οποία θα ήθελα ιδανικά να ζω. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει κι εγώ ως πολίτις να στηρίζω την κοινότητά μου, ειδικά όταν περνάει δύσκολα» λέει η κυρία Σαντορνάς. Στόχος της, μια και επιμελείται προσωπικά τη σελίδα στο Facebook, καθώς και το blog που έκανε το ντεμπούτο του μόλις τον Ιούνιο, είναι να διηγείται μικρές ιστορίες της καθημερινής ζωής των ανθρώπων σε έναν παραδοσιακό δρόμο της πόλης.
Τα μικρά μαγαζάκια που είναι γεμάτα προϊόντα, τα χρώματα, οι χαρούμενοι άνθρωποι αποτυπώθηκαν από τη γραφίστρια κυρία Νάντια Γκολουμπίτσκαγια στον λογότυπο της Πανδρόσου και χάρη στη δύναμη του Διαδικτύου έχουν ταξιδέψει ήδη μέσω δημοσιευμάτων του BBC και του «Guardian», τα οποία αναδεικνύουν εκείνους τους Ελληνες που «είναι αποφασισμένοι να νικήσουν την κρίση», όπως έγραψε το BBC. Με τη φράση «Shop for Memories» φιγουράρει και σε 25.000 περιοδικά πολυεθνικής εταιρείας που φιλοξενούνται σε μεγάλα ξενοδοχεία της Αθήνας και σε 83.000 χάρτες σε αεροδρόμια και λιμάνια.
Είναι σαν αυτή η πρωτοβουλία να έδωσε νέα πνοή και στις σχέσεις μεταξύ των γειτόνων. «Με τους υπόλοιπους επαγγελματίες λέγαμε μια καλημέρα, συχνά ούτε και αυτή. Οταν ξεκίνησα να γυρίζω τα μαγαζιά παρουσιάζοντας την ιδέα μας, ακόμη κι εκείνοι που δεν είχαν σχέση με την τεχνολογία, παρά τους προβληματισμούς τους, είπαν τελικά ναι» λέει ο κ. Θαλασσινός. Ετσι, από τα περίπου 100 μαγαζιά της Πανδρόσου, σήμερα τα 75 ήδη φιλοξενούνται στη σελίδα.
«Πρώτη αντίδραση ο ενθουσιασμός»
«Η πρώτη μου αντίδραση ήταν ενθουσιασμός! Είχαμε πολλά χρόνια να δούμε, να αισθανθούμε, κάτι ουσιαστικό και δημιουργικό στον δρόμο μας, που για εμάς είναι το σπίτι μας, μια και ζούμε εδώ από το πρωί ως το βράδυ» αναφέρει η κυρία Νατάσσα Παγάνη, η οικογένεια της οποίας διατηρεί κατάστημα με ελληνικά κεραμικά και είδη λαϊκής τέχνης στην Πανδρόσου εδώ και 25 χρόνια. Για εκείνη η συμμετοχή στα κοινωνικά δίκτυα αποτελεί πλέον «ανάγκη, όχι επιλογή» για τους επαγγελματίες, που οφείλουν να είναι δημιουργικοί για να παραμένουν αισιόδοξοι.
Ο κ. Γιώργος Πολυδώρου χρησιμοποιούσε ήδη τα κοινωνικά δίκτυα για προβολή της οικογενειακής επιχείρησης εμπορίας και κατασκευής παραδοσιακών μουσικών οργάνων που ξεκίνησε ο πατέρας του Δημήτρης το 1976. Η ανταπόκριση των ανθρώπων στις αναρτήσεις για τα καταστήματα, τα αξιοθέατα της περιοχής, τα νέα της γειτονιάς είναι αυτή που του χαρίζει ενθουσιασμό για τη συνέχεια. «Θέλουμε να προβάλουμε το καινούργιο σκεπτικό με το οποίο λειτουργούμε στον δρόμο μας. Διατηρούμε τις αξίες των γονιών μας, ενώ παράλληλα προσπαθούμε να αναβαθμίζουμε συνεχώς τις υπηρεσίες μας. Οσο ο κόσμος το αντιλαμβάνεται, τόσο μεγαλύτερη είναι και η ανταπόκριση».
Υπεύθυνοι επαγγελματίες
Για μια πρωτοβουλία που λειτουργεί προς το συμφέρον της αγοράς κάνει λόγο ο κ. Αντώνης Μάρης, ένας από τους συνεχιστές της επιχείρησης με χρυσό και ασήμι που δραστηριοποιείται στην Πανδρόσου από το 1981. «Βγάζει προς τα έξω την εικόνα του υπεύθυνου επαγγελματία, του αληθινού, όχι του κλέφτη και του ψεύτη. Μια εικόνα που οφείλουμε να ξαναχτίσουμε για να ανέβει ο τουρισμός στη χώρα μας» επισημαίνει.
Για τους τουρίστες η ενεργός παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα προσδίδει την αίσθηση της αξιοπιστίας και έτσι, όταν οι καταστηματάρχες τους λένε ότι μπορούν να τους «συναντήσουν» κι εκεί, ενθουσιάζονται. «Το σημαντικότερο είναι ότι μπορούμε τώρα να κρατάμε επαφή με τους πελάτες μας. Παράδειγμα, το Ionian Village στέλνει κάθε χρόνο τα μέλη του, που είναι Ελληνες δεύτερης γενιάς, να γνωρίσουν την Ελλάδα και φέτος πρώτη φορά μπορέσαμε να τους ευχαριστήσουμε επίσημα και να τους πούμε ότι τους περιμένουμε και του χρόνου» λέει κλείνοντας ο κ. Θαλασσινός.
Εθελοντές από 50 καταστήματα
Στρώνοντας ένα χρωματιστό χαλί
Η αρχή μπορεί να έγινε με το «άνοιγμα» προς τα κοινωνικά δίκτυα, η παρέα της Πανδρόσου όμως δεν σταματά εκεί. Αυτή τη φορά δυο γυναίκες, οι κυρίες Στεφανία Φράρου – Στρατοπούλου και Νατάσα Παγάνη, κινητοποίησαν τους γείτονές τους ώστε να ομορφύνουν τον πεζόδρομο τον οποίο επισκέπτονται καθημερινά εκατοντάδες τουρίστες.
Στρώνοντας ένα χρωματιστό χαλί
Η αρχή μπορεί να έγινε με το «άνοιγμα» προς τα κοινωνικά δίκτυα, η παρέα της Πανδρόσου όμως δεν σταματά εκεί. Αυτή τη φορά δυο γυναίκες, οι κυρίες Στεφανία Φράρου – Στρατοπούλου και Νατάσα Παγάνη, κινητοποίησαν τους γείτονές τους ώστε να ομορφύνουν τον πεζόδρομο τον οποίο επισκέπτονται καθημερινά εκατοντάδες τουρίστες.
Εθελοντές από 50 καταστήματα πήραν σκούπες, λάστιχα, βούρτσες και χρώματα και αφιέρωσαν τρία βράδια στο καθάρισμα και το βάψιμο της Πανδρόσου. «Οι τουρίστες ρωτούσαν γιατί δεν είναι καθαρός και περιποιημένος ο δρόμος μας. Διαλέξαμε λοιπόν χρώματα αρχαϊκά που ταιριάζουν με το ύφος της γειτονιάς για να στρώσουμε ένα χρωματιστό χαλί μπροστά στις πόρτες των μαγαζιών μας» λέει η κυρία Φράρου στο «Βήμα».
Η συλλογική προσπάθεια είναι το κλειδί που θα προσφέρει στον έλληνα και τον ξένο επισκέπτη μια ανταγωνιστική αγορά που οφείλει να βρει τον παλιό της χαρακτήρα, όπως θυμάται η κυρία Παγάνη όταν παιδί ακόμα διέσχιζε την Πανδρόσου, προσαρμοσμένο όμως στις σύγχρονες απαιτήσεις.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ