Δεδομένου ότι το Internet έχει εισχωρήσει σχεδόν σε όλους τους τομείς της οικονομίας, δεν θα μπορούσε να μην κάνει το ίδιο και με τον επικερδή τομέα του τουρισμού. Κυρίως στο εξωτερικό, αλλά και στην Ελλάδα. Με τους επαγγελματίες (ταξιδιωτικούς πράκτορες, εκδότες εισιτηρίων, ξενοδόχους κ.ά.) να το χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο και με τους ιδιώτες να καταφεύγουν σε αυτό για να αγοράσουν εισιτήρια, να κλείσουν δωμάτια, να ενημερωθούν, ακόμη και για να ανταλλάξουν εντυπώσεις. Ετσι, ιδιαίτερη ενότητα για τις ανά τον κόσμο περιηγήσεις έχει εκπονήσει και η δημοφιλής Wikipedia: πρόκειται για τη wikitravel.org, μια δεξαμενή πληροφοριών για όποιον αγαπά τα ταξίδια. Την ίδια στιγμή, σελίδες όπως η www.travelstories.gr δίνουν πληροφορίες για τον επικείμενο προορισμό σας, ενώ σε κοινωνικά δίκτυα όπως το www.everplaces.com (είναι και εφαρμογή για έξυπνα κινητά) συγκεντρώνονται οι φωτογραφίες που ανεβάζουν οι τουρίστες.
Επικεντρωμένες στα ταξίδια, όπως πάντα, και οι «Διακοπές», που εφέτος θα τις βρείτε στο www.in.gr: πρόκειται για το γνωστό περιοδικό στην ηλεκτρονική πλέον μορφή του, η οποία, όπως φαίνεται από τα στοιχεία που μας έδωσε ο Βαγγέλης Στεργιόπουλος, υπεύθυνος για την έκδοσή του, παρουσιάζει έντονα ανοδικές τάσεις ως προς την επισκεψιμότητα. «Ξεκινήσαμε στις 18 Απρίλη και έπειτα από μερικές ημέρες… ησυχίας, ώσπου να αρχίσει να μας ανακαλύπτει ο κόσμος, φθάσαμε τον Μάιο τις 1,63 εκατομμύρια σελιδοπροβολές» λέει, για να συμπληρώσει: «Ο αριθμός ανέβηκε και άλλο, και τον Ιούνιο βρεθήκαμε να έχουμε 2,8 εκατομμύρια σελιδοπροβολές».
Για αύξηση στον από Διαδικτύου τζίρο κάνει λόγο ο Γιάννης Χονδροκούκης, ιδιοκτήτης του πρακτορείου ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που στεγάζεται στον σιδηροδρομικό σταθμό του Πειραιά, ο οποίος άρχισε να επεκτείνεται στο Ιnternet τα τελευταία χρόνια με τη σελίδα www.athens-ferries.gr. «Ενώ την πρώτη τουριστική περίοδο κατά την οποία ενεργοποιηθήκαμε στο Διαδίκτυο είχαμε μόλις 50 χτυπήματα, τώρα φτάνουμε ή και ξεπερνάμε τα 300 χτυπήματα τη μέρα» λέει.
Ο δε Δευκαλίων Καλογρίδης, δημιουργός και ιδιοκτήτης του ενημερωτικού travelstories.gr, κάνει λόγο για «αύξηση της επισκεψιμότητας χρόνο με τον χρόνο» και επισημαίνει: «Τον τελευταίο χρόνο παρατηρείται στροφή του κόσμου προς φθηνότερους προορισμούς και προς προορισμούς του εσωτερικού. Ωστόσο δεν έχουμε διαπιστώσει σημαντική διαφορά στην αναζήτηση πληροφοριών σε σχέση με την προ κρίσης εποχή. Αυτό οφείλεται εν μέρει και στο γεγονός ότι το site δίνει στον κόσμο – μέσω της ανταλλαγής πληροφοριών και εμπειριών – τη δυνατότητα να «ονειρεύεται» τα ταξίδια ακόμη και αν δεν σκοπεύει να τα πραγματοποιήσει». Πώς όμως επιβιώνουν ιστοσελίδες όπως αυτή; «Είναι δύσκολο» λέει ο κ. Καλογρίδης, «καθώς το μόνο έσοδο που μπορούμε να έχουμε είναι οι διαφημιστικές καταχωρίσεις. Τα πρώτα τέσσερα χρόνια λειτουργίας μας είχαμε έσοδα που δεν κάλυπταν ούτε ένα μικρό μέρος των μεγάλων εξόδων μας. Από τα μέσα του 2009 τα διαφημιστικά έσοδά μας έχουν αυξηθεί σημαντικά, ωστόσο παρόμοια πορεία έχουν ακολουθήσει και τα έξοδά του, με αποτέλεσμα τα καθαρά έσοδα να μην επιτρέπουν μεγάλη ευελιξία στην περαιτέρω εξέλιξή μας».
Προσφορές και ευκαιρίες
Με έσοδα ικανοποιητικά ή απλώς αξιοπρεπή, όλο και περισσότερες ιστοσελίδες προσφορών ασχολούνται με το ταξίδι παρέχοντας στους χρήστες την ευκαιρία να κάνουν διακοπές με ελάχιστα χρήματα (www.touristorama.com, www.travelplanet24.com, www.taxidia-prosfores.gr, www.travelidea.gr, www.travelforall.gr, https://www.alepouditsa.gr/ κ.ά.), προσφέροντας καλές τιμές σε δωμάτια ξενοδοχείων (www.tripadvisor.com και www.booking.com) ή παρέχοντας αεροπορικά εισιτήρια (www.airtickets.gr). Την ίδια στιγμή ομάδες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της τεχνολογίας επιλέγουν να ασχοληθούν με τον τουρισμό κάνοντας τη διαφορά. Ετσι, δραστήρια κοινωνικά δίκτυα «ενώνουν» τουρίστες με ντόπιους βοηθώντας τους μεν να πάρουν από τους δε τις πληροφορίες που χρειάζονται. Αυτό κάνουν τα www.thisisathens.org, www.dopios.com και www.greeceinsiders.com/, ενώ το www.locish.com δίνει την ευκαιρία στους ταξιδιώτες να ενημερωθούν ακόμη και για πράγματα για τα οποία θα ντρέπονταν να ρωτήσουν έναν ταξιδιωτικό πράκτορα. Οσο για το δημοφιλές www.dailysecret.com, μπορεί να ξεκίνησε από την Αθήνα αποκαλύπτοντας τα καλά κρυμμένα μυστικά της, όμως μετά τη χρηματοδότησή του με 1,85 εκατ. δολάρια από αμερικανικές εταιρείες συνεχίζει πλέον να ενημερώνει με e-mail τους χρήστες για τα πιο χρήσιμα tips εννέα πόλεων στις οποίες δραστηριοποιείται, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνονται η Κωνσταντινούπολη, το Βερολίνο, το Παρίσι, το Σαν Φρανσίσκο…
Οδηγίες από τηλεφώνου
Ετοιμάζεστε για κάποιο ελληνικό νησί και χρειάζεστε πληροφορίες; Η Life Think έχει ετοιμάσει σχετικές εφαρμογές (Santorini App, iChania. iRethymno κ.ά.) στις οποίες ο τουρίστας βρίσκει ξενοδοχεία, εστιατόρια, παραλίες, χάρτες… Η ομάδα iMellon μέσα από ειδική εφαρμογή εντοπίζει τον χρήστη μέσω GPS και προβάλλει πληροφορίες για σημαντικά ιστορικά μνημεία. Η Easyguideapp προσκαλεί σε εικονική ξενάγηση σε αρχαιολογικούς χώρους (προς το παρόν σε Επίδαυρο και Μεσσήνη).
Ξενοδοχεία στο Facebook
Πίσω στην Αθήνα όμως, και στα ξενοδοχεία που περνάνε στη διαδικτυακή εποχή, κυρίως εκείνα των 3-5 αστέρων. Σύμφωνα με έρευνα της GBR Consulting, σε τριάντα ξενοδοχεία οι online κρατήσεις το 2011 ξεπέρασαν για πρώτη φορά το 51% (το 2010 ήταν 34%), νούμερο εντυπωσιακό για τα δεδομένα μας. Το 57% από αυτά χρησιμοποιούν το Facebook προκειμένου να προβάλουν τις υπηρεσίες τους, το 20% το Twitter και το Tripadvisor, το 10% το Flickr και μόλις το 7% το Google+ και το YouTube.
Οσο για τους επισκέπτες μας, κατέστρωσαν το ταξίδι τους συμβουλευόμενοι κυρίως το Διαδίκτυο και ακολούθως γνωστούς και φίλους, ταξιδιωτικά γραφεία και οδηγούς πόλης. Μάλιστα, όσο μικρότερη είναι η ηλικία των ταξιδιωτών, τόσο πιο έντονη είναι η χρήση των κοινωνικών δικτύων, με πρώτο όλων και πάλι το Facebook. Πάντως στις ηλικίες 30-50 ετών Νο 1 σύμβουλος αναδεικνύεται το tripadvisor.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ