Προς το Αύριο

Μια σειρά από ενδιαφέρουσες τεχνολογίες με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας και χρημάτων παρουσιάστηκαν στη διεθνή έκθεση για τη ναυτιλία Ποσειδώνια 2012 που πραγματοποιήθηκε από τις 4 ως τις 8 Ιουνίου στο Metropolitan Expo Center στα Σπάτα. Ιδού λοιπόν μια γεύση από τις οικολογικές λύσεις της ναυσιπλοΐας.

Μια σειρά από ενδιαφέρουσες τεχνολογίες με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας και χρημάτων παρουσιάστηκαν στη διεθνή έκθεση για τη ναυτιλία Ποσειδώνια 2012 που πραγματοποιήθηκε από τις 4 ως τις 8 Ιουνίου στο Metropolitan Expo Center στα Σπάτα. Ιδού λοιπόν μια γεύση από τις οικολογικές λύσεις της ναυσιπλοΐας.

«Πράσινη» ισορροπία

Ονομάζεται PureBallast και αποτελεί το «καθαρό» σύστημα ερματισμού πλοίων με θαλασσινό νερό που έρχεται από την εταιρεία Alfa Laval. Πρόκειται για ένα προηγμένο σύστημα το οποίο αναλαμβάνει τον καθαρισμό του νερού που εισάγεται και στη συνέχεια αποβάλλεται από τα διπύθμενα του πλοίου με στόχο την ευστάθειά του, αντικαθιστώντας τη χρήση χημικών ουσιών με τη δύναμη της υπεριώδους ακτινοβολίας (UV).

Οπως επισημαίνει η εταιρεία, η μεταφορά μικροοργανισμών από μια περιοχή σε μια άλλη μέσω του έρματος αποτελεί μια από τις μεγάλες απειλές των θαλάσσιων οικοσυστημάτων. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στον ταχύτατο πολλαπλασιασμό τους σε ένα «ξένο» περιβάλλον, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει τη διατάραξη της αλυσίδας του τοπικού οικοσυστήματος.

«Η Alfa Laval ως σουηδική εταιρεία είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε θέματα περιβάλλοντος. Από το 2004 και μετά έχει παρουσιάσει μια σειρά συστημάτων με την ονομασία “PureThinking” που αφορούν τον καθαρισμό του έρματος, των υδάτων της σεντίνας (υδροσυλλέκτης), των καυσαερίων ως προς τα θειώδη κατάλοιπα από την καύση των υπολειμμάτων των πλοίων» μας εξηγεί ο διευθυντής της Alfa Laval στην Ελλάδα κ. Δημήτρης Πούλος. «Ηδη αρκετοί έλληνες εφοπλιστές, ειδικά στα καινούργια τους πλοία που χτίζονται στην Κίνα, έχουν εφαρμόσει τέτοιου είδους συστήματα. Αυτό συμβαίνει γιατί έχουν ναύλους σε αγορές όπου οι αρμόδιες αρχές είναι πολύ αυστηρές σε περιβαλλοντικά θέματα (π.χ. ΗΠΑ)».

Μόνωση-«κρεμμύδι»

Οσοι έχουν προσπαθήσει να «παίξουν» τον υδραυλικό ή τον ηλεκτρολόγο θα γνωρίζουν καλά την αξία της επιλογής του σωστού μεγέθους ως προς την τοποθέτηση σωλήνων ή καλωδίων.

Τον «πονοκέφαλο» αυτόν αποφάσισε να λύσει η εταιρεία μονωτικών υλικών Roxtec, επινοώντας το Multidiameter: ένα ελαστικό το οποίο ακολουθώντας τη φυσιολογία του κρεμμυδιού μπορεί να «ξεφλουδιστεί» ώσπου να φθάσει στο ιδανικό μέγεθος για να αγκαλιάσει καλώδια και σωλήνες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εύκολη και γρήγορη εφαρμογή του, η οποία οδηγεί στην αποφυγή της διαρροής ηλεκτρικού φορτίου, στην απομόνωση θερμότητας και ψύξης και στην αποδοτικότερη και οικονομικότερη λειτουργία ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συστημάτων.

«Το συγκεκριμένο υλικό μπορεί να εφαρμοστεί σε διάφορους τύπους πλοίων, από μεγάλα κρουαζιερόπλοια ως πολεμικά πλοία και κότερα» μας λέει ο διευθυντής του Τμήματος Εφαρμογών στη Ναυτιλία κ. Φραντσέσκο Σόλτσι. «Οι μονωτικές του ιδιότητες, χάρη στο ελαστικό από το οποίο είναι φτιαγμένο, αφορούν, μεταξύ άλλων, την εξουδετέρωση δονήσεων, τριβών, θορύβων και γενικότερης φθοράς των διαφόρων τμημάτων του πλοίου».

Φίλτρο σε ρόλο «νεφρού»

Το Europafilter είναι ένα σύστημα καθαρισμού λαδιών το οποίο λειτουργεί όπως ακριβώς και το ανθρώπινο νεφρό και «κουβαλά» εκλεπτυσμένη τεχνογνωσία της NASA.

«Πρόκειται για ένα σύστημα το οποίο δημιουργήθηκε αρχικά με στόχο την εφαρμογή του στους δορυφόρους της NASA, ώστε να μη χρειάζεται συχνή – ή και καθόλου – αλλαγή των υδραυλικών τους συστημάτων» περιγράφει ο σύμβουλος πωλήσεων της εταιρείας Turbo General κ. Δημήτρης Βουρνάς. «Από τότε ως σήμερα εξελίχθηκε πάρα πολύ και σιγά-σιγά το σύστημα αυτό μεταπήδησε σε ναυτιλία και βιομηχανία».

Σύμφωνα με τον ίδιο, με την τοποθέτησή του στη δεξαμενή του πλοίου επιτυγχάνεται το φιλτράρισμά του ήδη χρησιμοποιημένου λαδιού από τυχόν μικροσωματίδια και νερό, τα οποία οδηγούν στην ταχύτερη οξείδωσή του, με αποτέλεσμα τη συσσώρευση υπολειμμάτων και τη φθορά σε βαλβίδες και μηχανικά μέρη. Αυτό σημαίνει καλύτερη λίπανση της μηχανής με μικρότερο κόστος.

«Η καθαρότητα του λαδιού μετά την όλη διαδικασία μπορεί να φτάσει ως το 90%» μας λέει ο ίδιος. «Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι δεν χρειάζεται τόσο συχνή αλλαγή λαδιών, άρα έχουμε μεγαλύτερη οικονομία».

Ηλεκτρονικό «μάτι» στη φθορά

Ενα προηγμένο αλλά παράλληλα εύχρηστο σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της «υγείας» των ρουλεμάν ανέπτυξε η εταιρεία SKF.

«Μέσα από μια σειρά τεχνολογικά προηγμένες συσκευές μπορούμε να βοηθήσουμε τις ναυτιλιακές εταιρείες να αυξήσουν την αποδοτικότητα των συστημάτων των πλοίων τους καταναλώνοντας παράλληλα λιγότερη ενέργεια» επισημαίνει η διευθύνουσα σύμβουλος Ελλάδας και Κύπρου κυρία Ράνια Πατσιοπούλου.

Το σύστημα παρακολούθησης αποτελείται από έναν φορητό μετρητή ο οποίος έχει μια πλήρη λίστα του μηχανικού εξοπλισμού του πλοίου. «Η χρήση της συσκευής είναι πολύ απλή» εξηγεί ο κ. Αντερς Βέλιν από το τμήμα ανάπτυξης της SKF. «Ο χρήστης που πραγματοποιεί τον έλεγχο οφείλει αρχικά να δηλώσει τον βαθμό του (αρχιμηχανικός, Β΄μηχανικός κτλ.) και το μηχανικό μέρος που επιθυμεί να ελέγξει, όπως επίσης και τον αριθμό των θέσεων που τον ενδιαφέρουν. Ο έλεγχος διενεργείται με τη βοήθεια ενός μαγνητικού αισθητήρα που τοποθετείται στα επί μέρους σημεία. Εισάγοντας τέλος την ταχύτητα περιστροφής της μηχανής, το σύστημα τού αποκαλύπτει την κατάσταση των επιλεγμένων τμημάτων».


Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.