Ο θαλάσσιος τουρισμός προσφέρει διεθνή προβολή των ελληνικών νησιών και της Ελλάδας γενικότερα, επιφέρει σημαντικά έσοδα, μεγάλη αύξηση του τουριστικού συναλλάγματος αλλά και θέσεις εργασίας. Αποτελεί το προνομιακό πεδίο στο οποίο πρέπει να επενδύσει η Ελλάδα, καθώς η ορθολογική αξιοποίηση της ελληνικής κληρονομιάς μπορεί να αποτελέσει μοχλό για την οικονομική ανάπτυξη και την απασχόληση. Η ποικιλομορφία του ελληνικού θαλάσσιου τοπίου προσφέρει στους ναυλωτές πολλές επιλογές για θαλάσσιο τουρισμό και ανεπανάληπτες διακοπές, από την κοσμοπολίτικη Μύκονο και τη Σαντορίνη ως τα γραφικά νησιά της άγονης γραμμής, από Αγαθονήσι ως Καστελόριζο. Μια πολύ δημοφιλής αλλά και προσιτή επιλογή για συναρπαστικές διακοπές και περιπέτεια είναι η ενοικίαση ιστιοπλοϊκού σκάφους με ή χωρίς skipper. Αλλη επιλογή είναι οι διακοπές με μηχανοκίνητο σκάφος που προσφέρουν την υπέροχη εμπειρία ενός πλωτού ξενοδοχείου με την εξασφάλιση κορυφαίου επιπέδου φιλοξενίας για τους πελάτες. Σε διάστημα περίπου 10 ημερών οι ναυλωτές έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν 7-8 νησιά του Αιγαίου ή όλα τα νησιά του Ιονίου απολαμβάνοντας τις εναλλαγές του ελληνικού τοπίου και εξερευνώντας παραλίες στις οποίες η πρόσβαση γίνεται μόνο με πλωτό μέσο.
Στην Ελλάδα χρειάζονται μέτρα με όραμα για την ενίσχυση και την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, τα οποία θα ευνοήσουν όχι μόνο τον κλάδο αλλά και όλους όσοι συνεργάζονται μαζί του αυξάνοντας σε χιλιάδες τις θέσεις εργασίας και ενδυναμώνοντας την οικονομία μας με το τουριστικό συνάλλαγμα.
Αξίζει να αναφέρουμε τις θέσεις εργασίας που προσφέρει ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού. Με βάση το αρχείο της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, είναι εγγεγραμμένα 3.500 πλοία, τα οποία απασχολούν 3.000 έλληνες ναυτικούς ασφαλισμένους στο ΝΑΤ αλλά και 10.000 εποχικούς κατά τους μήνες των ναυλώσεων των σκαφών (7-8 μήνες) για την επάνδρωση των ξενοδοχειακών μερών των πλοίων (μάγειροι – καμαρότοι) και πέραν της οργανικής συνθέσεως ναύτες και ναυτόπαιδες, καθώς και skippers για τα ιστιοπλοϊκά. Επίσης απασχολούνται άτομα στις επισκευαστικές ζώνες και στα ναυπηγεία. Ειδικότητες που ασχολούνται στο Πέραμα κατά την ετήσια συντήρηση των σκαφών: ξυλουργοί, ηλεκτρολόγοι, ταπετσιέρηδες, τεχνίτες σιδήρου, οξυγονοκολλητές, μηχανικοί, ψυκτικοί, ανταλλακτικά πλοίων. Σημαντικός είναι ο αριθμός των εργαζομένων – περίπου 25.000 – που απασχολούνται σε γραφεία των πλοιοκτητριών εταιρειών, ναυλομεσιτών και ασφαλιστών σκαφών.
Από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας είναι η έλλειψη υποδομών προσβασιμότητας, καθώς οι μαρίνες παρουσιάζουν ελλείψεις και περιορισμούς είτε σε υποδομές είτε σε προσωπικό. Επίσης θα πρέπει να δοθεί έμφαση στις υπηρεσίες υποδοχής των πελατών αλλά και εξυπηρέτησης των ναυλωτών. Αλλο ένα θέμα είναι η ευκολία και η ποιότητα πρόσβασης των ναυλωτών από το αεροδρόμιο στα σκάφη (αεροδρόμια, ποιότητα οδικού δικτύου κτλ.).

Πυλώνας ανάκαμψης
Στους λόγους που συνετέλεσαν ώστε να φτάσει αυτή η εναλλακτική μορφή τουρισμού στα πρόθυρα του αφανισμού συγκαταλέγεται η έλλειψη σταθερότητας του κυβερνητικού πλαισίου. Τα τελευταία δυόμισι χρόνια το υπουργείο άλλαξε έξι υπουργούς και τρία ονόματα. Κατετέθη στη Βουλή δύο φορές το σχέδιο νόμου για τον θαλάσσιο τουρισμό χωρίς ποτέ να καταφέρει να ψηφιστεί. Ακόμη βρίσκεται σε κάποιο γραφείο Υπουργικού Συμβουλίου.
Αν και η παρούσα κατάσταση στον θαλάσσιο τουρισμό είναι καταστροφική, το yachting θα μπορούσε να αποτελέσει έναν από τους πυλώνες ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.
Για τον λόγο αυτόν, όποια και αν είναι η κυβέρνηση που θα προκύψει, θα πρέπει να έχει ως προτεραιότητα την επανασύσταση του αυτόνομου υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ώστε να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου ποιος κάνει τι. Επιπροσθέτως, για να ξεπεράσει ο κλάδος τον σκόπελο της κατάρρευσης, είναι απαραίτητες η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου και η εξαφάνιση ή έστω η μείωση της γραφειοκρατίας, καθώς επίσης θα πρέπει να γίνει γνωστό στους τουρίστες και στα ΜΜΕ του εξωτερικού ότι η Ελλάδα είναι μια ασφαλής χώρα και μία εκ των πλέον ασφαλών χωρών της Γης.

Ο κ. Αντώνης Στελλιάτος είναι πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ