Αιχμές κατά του υπουργείου Οικονομικών ότι προχωρά σε αποκρατικοποίηση στρατηγικών επιχειρήσεων σαν να επρόκειται για «επιχειρήσεις εμπορίας ένδυσης» άφησε την Τετάρτη ο υπουργός Υποδομών, κ. Μ. Βορίδης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που δόθηκε στο πλαίσιο του διεθνούς συνεδρίου Transport Research Arena (TRA2012) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ο κ. Βορίδης μίλησε για έλλειψη στρατηγικής στις ιδιωτικοποιήσεις των ΔΕΚΟ εκ μέρους του υπουργείου Οικονομικών, απέκλεισε το ενδεχόμενο αποκρατικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και χαρακτήρισε κυβερνητική προτεραιότητα την έναρξη των οδικών αξόνων.
Επανήλθε όμως και στο θέμα του κέντρου κράτησης της Αμυγδαλέζας (η οποία συμπτωματικά ανήκει στο υπόλοιπο Αττικής, όπου είναι υποψήφιος). Αυτή τη φορά επιτέθηκε κατά του υφυπουργού Υποδομών, κ. Ι. Μαγκριώτη, σημειώνοντας ότι έδωσε το «πράσινο φως» για την χρήση των οικίσκων της Υπηρεσίας Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων για το κέντρο φιλοξενίας παράνομων μεταναστών στην Αμυγδαλέζα, χωρίς να τον ρωτήσει.
Σημειώνεται, πάντως, ότι σύμφωνα με τη λεωφόρο Κατεχάκη ανεξαρτήτως των ενστάσεων Βορίδη το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη προχωρεί κανονικά στο σχεδιασμό του.
«Χωρίς στρατηγική οι ιδιωτικοποιήσεις»
Ο κ. Βορίδης άσκησε κριτική στο υπουργείο Οικονομικών για έλλειψη στρατηγικής στις αποκρατικοποιήσεις εταιριών στρατηγικού χαρακτήρα. «Θεωρώ αδιανόητο να υπάρχει μία συζήτηση για αποκρατικοποιήσεις χωρίς στρατηγική» σημείωσε και τόνισε ότι το υπουργείο Οικονομικών αντιμετωπίζει τις προς πώληση ΔΕΚΟ «σαν να είναι εταιρίες που πουλάνε ρούχα και παπούτσια».
«Αυτό ισχύει για όλα. Δεν γίνεται δίχως στρατηγική. Δεν μπορείς να πουλήσεις αυτές τις εταιρίες απλά από το ταμπλό του Χρηματιστηρίου» είπε.
«Είναι τελείως αδύνατον το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) να προχωρά σε αποκρατικοποιήσεις, χωρίς στρατηγική. Το υπουργείο Οικονομικών δεν χαράσσει στρατηγική. Το υπουργείο Υποδομών χαράζει στρατηγική. Θα αγοράσει κανείς εταιρία ύδρευσης χωρίς να ξέρει τι τιμολογιακή πολιτική ή τι διαχείριση αποθεμάτων υπάρχει; Θα αγοράσει ο επενδυτής χωρίς να ξέρει την στρατηγική; Δεν αποκρατικοποιούνται εταιρίες εμπορίας ενδυμάτων! Η μεταβίβαση μετοχών από μόνη της δεν μπορεί να ισχύσει» είπε ο κ. Βορίδης.
Αναφερόμενος στην πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Μονάδας Συντήρησης Τροχαίου Υλικού (ROSCO) του ΟΣΕ τόνισε ότι «χρειάζεται ένα συνολικό πακέτο, αφού δεν αρκεί η αποτίμηση, το οποίο θα πρέπει να ενταχθεί στο πλαίσιο ενός συνολικού σχεδίου σιδηροδρομικών μεταφορών».
Ο υπουργός Υποδομών είπε ότι πρέπει να διασφαλιστεί ότι θα υπάρξει ενιαίο σχέδιο ολοκλήρωσης του εκσυγχρονισμού των σιδηροδρομικών υποδομών, οι οποίες θα πρέπει να συνδεθούν τα λιμάνια της χώρας, κάτι που θα διασφαλίσει την βιωσιμότητα των σιδηροδρόμων. Μάλιστα, προβλέπεται και στο Μνημόνιο η υποβολή σχετικού σημειώματος στην Τρόικα στο δεύτερο τρίμηνο του 2012. Επίσης, όπως τόνισε έχει γίνει νομοθετική προετοιμασία για την απόσχιση του κλάδου συντήρησης του ΟΣΕ ( ROSCO), αφού «βαδίζουμε σε μία ανοιχτή αγορά και ο ΟΣΕ δεν μπορεί να έχει δραστηριότητες που συνδέονται με κρατικές ενισχύσεις».
Επίσης, ο υπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε ότι δεν τίθεται ζήτημα αποκρατικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, σημειώνοντας ότι με τις πρόσφατες δηλώσεις του ο πρόεδρος της ΝΔ, κ. Α. Σαμαράς δεν αναφερόταν στον ΟΑΣΑ, αλλά στην ανάγκη συμμαζέματος των ελλειμμάτων των μεταφορικών ΔΕΚΟ.
Ταμειακή διευκόλυνση για τα μεγάλα έργα
Η επανακκίνηση των έργων αποτελεί κυβερνητική προτεραιότητα, τόνισε ο υπουργός και σημείωσε ότι το δημόσιο εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του προς τους παραχωρησιούχους στο ακέραιο. Ο κ. Βορίδης σημείωσε ότι το πρόβλημα των έργων είναι το χρηματοδοτικό κενό τους, καθώς οι τράπεζες έχουν αναστείλει την χρηματοδότησή τους και υπογράμμισε, όμως, ότι αυτό το ζήτημα θα επιλυθεί στο πλαίσιο των συμβάσεων παραχώρησης.
«Είναι κρίσιμο να προσδιορίσουμε το χρηματοδοτικό κενό και να βρεθεί ο τρόπος της κάλυψής του» είπε και υπογράμμισε: «Το θέμα θα λυθεί, διότι είναι ψηλά στην ατζέντα της ΕΕ. Και από τη στιγμή που υπάρχει πολιτική βούληση και στην κυβέρνηση, πιστεύω ότι θα επιλυθεί».
Όπως σημείωσε «στόχος μας είναι να έχουμε μία συνολική συμφωνία για στο τέλος Ιουλίου, να λάβουμε την έγκριση από την Ε.Ε. και να επικυρωθεί στη Βουλή τον Οκτώβριο». Μάλιστα, ο κ. Βορίδης υποστήριξε ότι τα έργα θα μπορούσαν να ξεκινήσουν και πριν το τυπικό κλείσιμο της συμφωνίας.
Ο υπουργός Υποδομών σημείωσε ότι οι συζητήσεις μεταξύ του δημοσίου και των παραχωρησιούχων δείχνουν ότι υπάρχει η δυνατότητα τα έσοδα των ίδιων των έργων να χρησιμοποιηθούν για την χρηματοδότηση της κατασκευής τους. Πρακτικά, όπως είπε, θα πρόκειται για ταμειακή διευκόλυνση.
Ο κ. Βορίδης παρατήρησε ότι οι υφιστάμενες συμβάσεις προβλέπουν ότι τα έσοδα των παραχωρήσεων θα διοχετεύονταν υπέρ του δημοσίου, της λειτουργίας των έργων, της εξυπηρέτησης του δανεισμού και της απόσβεσης των κεφαλαίων. Όμως, με την μείωση των κυκλοφοριακών φόρτων τα έσοδα ίσα – ίσα αρκούν για την χρηματοδότηση της λειτουργίας και δεν φτάνουν για την εξυπηρέτηση των δανείων.
«Εάν συνεχιστεί αυτό, δεν θα γίνουν τα έργα» είπε και πρόσθεσε ότι θα χρειαστεί να εξυπηρετηθεί η χρηματοδότηση της λειτουργίας, των δανείων της κατασκευής και, στο τέλος, ότι μείνει, θα περάσει στο κράτος. «Μπορεί να υπάρχουν και άλλες παρεμβάσεις» δήλωσε. «Υποχωρεί η πολιτεία» παραδέχθηκε ο κ. Βορίδης, όμως τόνισε ότι «είναι ο μόνος τρόπος για να γίνουν τα έργα».
«Δεχόμαστε να πάρουμε τα λεφτά αργότερα», σχολίασε συμπληρώνοντας: «Θα πάρουμε το ποσοστό που μας αναλογεί από τα έσοδα, εάν περισσεύει». Ωστόσο, διευκρίνισε ότι αντίστοιχες θυσίες περιμένουν και τους παραχωρησιούχους, αφού γίνεται διαπραγμάτευση για τον ρυθμό απόδοσης και των δικών τους κεφαλαίων.
Ο υπουργός Υποδομών σημείωσε ότι «δεν έχουμε πάρει καμία απόφαση για κούρεμα των έργων», ενώ τόνισε ότι η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, που θα συνοδευτεί και από τον διορισμό κρατικών επιτρόπων, ναι μεν δεν πρέπει να δημιουργήσει κρατικές τράπεζες που θα λειτουργούν με πολιτικές παρεμβάσεις, ωστόσο, συμπλήρωσε ότι είναι προφανές ότι θα πρέπει να εντάξουν στις προτεραιότητές τους την χρηματοδότηση των έργων υποδομής και ήδη γίνεται μία τέτοια συζήτηση στην κυβέρνηση, καθώς αποτελεί προτεραιότητα. «Όλοι θα πρέπει θα συντονιστούμε» τόνισε.
Ο κ. Βορίδης σημείωσε ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του υπουργείου Υποδομών απορροφάται στον μέγιστο βαθμό, όπως και το ΕΣΠΑ. Ωστόσο, το ΠΔΕ του υπουργείου είναι μόλις 210 εκατ. ευρώ και όλη η «δύναμη πυρός» των έργων θα έρθει από το ΕΣΠΑ (1,9 δισ.). «Αυτοί που λένε να φύγουμε από την ΕΕ να μας πουν πώς θα πληρώσουν την ανάπτυξη» σχολίασε.
«Δεν τηρήθηκε η πολιτική συμφωνία»
Ο κ. Βορίδης, αναφερόμενος στο ζήτημα της Αμυγδαλέζας, τόνισε ότι το μεταναστευτικό δεν λύνεται προεκλογικά και επισήμανε ότι υπήρχε μία πολιτική συμφωνία ΠαΣοΚ-ΝΔ για συνολικό σχεδιασμό των κέντρων κράτησης, «η οποία δεν τηρήθηκε».
Επίσης, κατηγόρησε τον υφυπουργό Υποδομών, κ. Ι. Μαγκριώτη ότι συνεννοήθηκε από μόνος του με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδη επιτρέποντας τη χρήση των κοντέινερ της υπηρεσίας αποκατάστασης σεισμοπλήκτων της Αμυγδαλέζας, χωρίς να τον ρωτήσει.