Με ακριβότερα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έως και κατά 6% θα ταξιδέψουν όσοι επιλέξουν να περάσουν το Πάσχα στα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα. Ορισμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες προχωρούν ήδη στην έκδοση ακριβότερων εισιτηρίων, ενώ αρκετές ακόμα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ανεβάσουν τα τιμολόγιά τους από την 1η Απριλίου.
Παράγοντες της τουριστικής αγοράς επιμένουν παρά ταύτα ότι «σε σχέση με πέρυσι το Πάσχα οι τιμές των εισιτηρίων κινούνται στα ίδια επίπεδα», αφού τους προηγούμενους μήνες είχαν μεσολαβήσει μικρές μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων.
Γενικά πάντως, όπως λένε, το θέμα είναι ότι σε σύγκριση με το περσινό Πάσχα και τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια θα είναι λιγότερα και ο κόσμος που θα περάσει τις γιορτές στα νησιά θα είναι λιγότερος από άλλες χρονιές.
Ενδεικτικά, ενώ το 2011 είχαν προγραμματιστεί και αρκετά έκτακτα δρομολόγια προς Μύκονο με πλοία High Speed, φέτος την Μεγάλη Πέμπτη θα γίνουν μόνο δυο. Συνολικά τα δρομολόγια της Μεγάλης Πέμπτης από 25 πέρυσι μειώνονται φέτος σε 17, σύμφωνα με το προγραμματισμό που έχει ανακοινωθεί από το υπουργείο.
Οι επιβάτες, πάντως, διαμαρτύρονται διότι οι τιμές ανεβαίνουν, χωρίς οι εταιρείες να ενημερώνουν το επιβατικό κοινό, τη στιγμή που η διάρκεια των ταξιδιών παραμένει μεγάλη, αφού τα πλοία μειώνουν ταχύτητα, με στόχο την μικρότερη κατανάλωση καυσίμων και τη μείωση των εξόδων τους. Για τους ίδιους λόγους ορισμένοι ακτοπλόοι επέλεξαν να δρομολογήσουν «μεγάλα» σε ηλικία πλοία, αποσύροντας από τις γραμμές τα σύγχρονα και πιο γρήγορα.
Ενδεικτικές τιμές εισιτηρίων οικονομικής θέσης από 1ης Απριλίου
Προορισμός (από – προς) | Εισιτήριο (τιμή σε ευρώ) | ΙΧ (τιμή σε ευρώ) |
Πειραιάς – Πάρος | από 32,5 | 81 |
Πειραιάς – Σύρος | από 29,5 | 72 |
Πειραιάς – Σαντορίνη | από 37,5 | 90 |
Ραφήνα – Άνδρος | από 16 | 39-42 |
Ραφήνα – Μύκονος – Τήνος | από 25 | 60 |
Πάτρα – Κέρκυρα | από 32 | 86,3 |
Πειραιάς – Ηράκλειο | από 39 | 85 – 89 |
Πειραιάς – Ρόδος | από 59,59 | 106,50 |
Δυσφορία για τις αυξήσεις
Στελέχη του κλάδου των τουριστικών πρακτόρων ανέφεραν στο «Βήμα» ότι οποιαδήποτε αύξηση προκαλεί πρόβλημα στον τουρισμό και σημείωναν πως όποια εταιρεία προχωρήσει σε αναδιαμόρφωση της τιμής του εισιτηρίου θα έχει τελικά αντίθετο από το προσδοκώμενο αποτέλεσμα. «Μια αύξηση της τιμής κατά 4% ή 5% θα έχει ως συνέπεια αντίστοιχη συρρίκνωση των εσόδων, καθώς θα μειωθεί ο αριθμός των επιβατών με δεδομένη την ήδη επιβαρημένη οικονομική κατάσταση των πολιτών», αναφέρουν.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων στο τομέα της Ναυτιλίας XRTC κ. Γιώργος Ξηραδάκης, ο οποίος μιλώντας στο «Βήμα» είπε ότι η τιμή του εισιτηρίου έχει φτάσει στα «όριά» της και πιθανή αύξηση θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση του αριθμού των επιβατών.
Χαρακτηριστική είναι η αποστροφή – σε πρόσφατη παρουσίαση για τα ζητήματα της ακτοπλοΐας από το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδας – του προέδρου του κ. Γεώργιου Γράτσου, ο οποίος παρατήρησε: «Οι κάτοικοι της ηπειρωτικής Ελλάδας μπορούν να εξυπηρετηθούν με αυτοκίνητα, λεωφορεία, τραίνα και αεροπλάνα ανεξαρτήτως καιρού. Όχι όμως οι νησιώτες».
Κώδωνα κινδύνου έκρουσε στην τελευταία συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών ο πρόεδρος του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ) κ. Γ. Τελώνης. Οπως είπε «η ναυτιλία δεν βρίσκεται απλά στο σημείο μηδέν αλλά πολύ πιο χαμηλά, κανείς δεν γνωρίζει αν το καλοκαίρι θα υπάρχουν εταιρείες και συνεπώς πλοία για να εξυπηρετήσουν τις συγκοινωνιακές ανάγκες των νησιωτών, αλλά και να υποστηρίξουν τον τουρισμό, ο οποίος έχει άμεση ανάγκη την ακτοπλοΐα».
Αντιδράσεις για τα δρομολόγια
Οι περισσότερες αντιδράσεις για τις επιπτώσεις από τις περικοπές των δρομολογίων, τις μειώσεις στην ταχύτητα και για τις αντικαταστάσεις από παλαιότερα πλοία προέρχονται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση των νησιών.
Σε επιστολή που απέστειλε πρόσφατα το τοπικό παράρτημα Κυκλάδων της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου προς την υπουργό Ανάπτυξης αναφερόταν μεταξύ άλλων ότι «το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρούνται συνεχείς μειώσεις των ακτοπλοϊκών δρομολογίων, σημαντική επιμήκυνση του χρόνου του ταξιδιού για εξοικονόμηση καυσίμων, καθώς επίσης συζητείται και νέα αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων».
Την επιστολή υπογράφει ο πρόεδρος του παραρτήματος και δήμαρχος Σύρου κ. Ιωάννης Δεκαβάλλας, ο οποίος μιλώντας στο «Βήμα» σημειώνει: «Ενδεικτικά αναφέρω την ακτοπλοϊκή σύνδεση Σύρου με τον Πειραιά, όπου ο χρόνος ταξιδιού από 3 ώρες και 40 λεπτά, έχει αυξηθεί σε 4 ώρες και 40 λεπτά». Όπως παρατηρεί «τα νησιά μας με την ακολουθούμενη πολιτική στο χώρο της ακτοπλοΐας οδηγούνται στην απομόνωση και στην κοινωνική και οικονομική υποβάθμιση».
Επιβεβαιώνοντας ο δήμαρχος Ικαρίας κ. Χρήστος Σταυρινάδης λέει χαρακτηριστικά: «Βλέπω από το παράθυρο του σπιτιού του την Πάτμο και για να πάω εκεί θα πρέπει να γίνει είτε μέσω Σάμου είτε μέσω Πειραιά».
Ο κ. Σταυρινάδης, όπως και οι συνδημότες του, περιμένουν να επιστρέψει επιτέλους τις επόμενες ημέρες στη γραμμή Πειραιάς – Σάμος – Ικαρία – Φούρνοι το σύγχρονο πλοίο «Νήσος Μύκονος», το οποίο το χειμώνα αντικαταστάθηκε με το 36 ετών πλοίο «Ιεράπετρα». Με το πρώτο, λέει, η διαδρομή Πειραιάς – Ικαρία διαρκούσε επτά ώρες, με το δεύτερο διαρκεί τουλάχιστον εννέα, ωστόσο το εισιτήριο διατηρείται στα ίδια επίπεδα – από 35 ευρώ το οικονομικό μέχρι 90 εάν κάποιος θέλει καμπίνα και στα δύο πλοία!