Google: Μεγάλα τα περιθώρια ανάπτυξης της διαδικτυακής αγοράς

Σχεδόν τρία δισ. ευρώ ακόμη μπορεί να αποδώσει στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ) της Ελλάδας το διαδίκτυο, σύμφωνα με μελέτη της Boston Consulting Group, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Google και παρουσιάστηκε την Πέμπτη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Σχεδόν τρία δισ. ευρώ ακόμη μπορεί να αποδώσει στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ) της Ελλάδας το διαδίκτυο, σύμφωνα με μελέτη της Boston Consulting Group, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Google και παρουσιάστηκε την Πέμπτη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 2010 το διαδίκτυο συνεισέφερε με 2,7 δισ. ευρώ στην Ελληνική οικονομία, φτάνοντας στο 1,2% του ΑΕΠ, ποσοστό που υπολείπεται του μέσου ευρωπαϊκού όρου (3,8% στην Ε.Ε. των 27).
Όπως δήλωσε ο επικεφαλής της Google Ελλάδος, κ. Στέφανος Λουκάκος, «αυτό κρύβει μία τεράστια ευκαιρία», καθώς «το Διαδίκτυο μπορεί να προσφέρει πολλά στην ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα και να συμβάλει στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας – προωθώντας τις εξαγωγές και βελτιώνοντας την παραγωγικότητα των επιχειρήσεων».
Από την έρευνα προκύπτει αρνητικό ισοζύγιο πληρωμών στο ίντερνετ, αφού η Ελλάδα εισάγει μέσω διαδικτύου υπηρεσίες και αγαθά αξίας 1,8 δισ. ευρώ, την ώρα που εξάγει μόλις 0,7 δισ. ευρώ. «Με άλλα λόγια για κάθε ένα ευρώ που εξάγουμε, εισάγουμε 2,6 ευρώ. Ο λόγος για αυτή τη διαφορά είναι κυρίως ότι το 57% των ερωτηθέντων καταναλωτών προτιμά να κάνει τις αγορές του από το εξωτερικό, καθώς δεν βρίσκει σε ελληνικά site τα προϊόντα που αναζητά» σημειώνεται στην έρευνα.
Αντίστοιχα, τα στοιχεία της μελέτης δείχνουν ότι οι Έλληνες προτιμούν να κάνουν τις αγορές τους από φυσικά καταστήματα και επισημαίνει ότι η αξία των αγαθών ή υπηρεσιών, για τα οποία έχει προηγηθεί έρευνα μέσω διαδικτύου, αλλά τελικώς αγοράστηκαν με τον παραδοσιακό τρόπο προσεγγίζει τα 7,5 δις. ευρώ. «Το στοιχείο αυτό όμως δείχνει ουσιαστικά την ευκαιρία ανάπτυξης της online οικονομίας, εάν αυτή μεταμορφωθεί σε ολοκληρωμένες αγορές στο Διαδίκτυο, καθώς στο online περιβάλλον πολλαπλασιάζονται τα οφέλη για τον καταναλωτή, αυξάνεται ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων, ενώ επίσης ενισχύεται η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων» σημειώνεται.
Η καταναλωτική δαπάνη στο Διαδίκτυο συνέβαλε με 2,3 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ, ενώ οι καταναλωτές πλήρωσαν για πρόσβαση στο ίντερνετ περίπου 1,1 δισ. ευρώ. Επίσης, στο ηλεκτρονικό εμπόριο αντιστοιχούν 0,7 δισ. ευρώ της καταναλωτικής δαπάνης. κυρίως λόγω των ηλεκτρονικών κρατήσεων και αγορών που σχετίζονται με τον τουρισμό (περίπου 300 εκατ. ευρώ), καθώς και των αγορών ηλεκτρονικών ειδών μέσω Διαδικτύου (περίπου 270 εκατ. ευρώ).
Σε ότι αφορά τις on line επενδύσεις, οι ιδιωτικές έφτασαν στο ένα δισ. ευρώ το 2010 και αφορούσαν πρωτίστως δίκτυα τηλεπικοινωνιών, ενώ η δημόσια δαπάνη έφτασε τα 500 εκατ. ευρώ για υποδομές, ηλεκτρονική διακυβέρνηση και εκπαίδευση.
Η έρευνα της Boston Consulting Group δείχνει ότι οι λεγόμενες «high web» μικρομεσαίες επιχειρήσεις του Διαδικτύου (δηλαδή αυτές που έχουν αναπτύξει τις online υπηρεσίες τους στο μέγιστο βαθμό) έχουν επηρεαστεί λιγότερο από την κρίση.
«Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που κάνουν εντατική χρήση του Διαδικτύου εμφανίζουν μεγαλύτερη αύξηση εσόδων και έχουν πρόσβαση σε πολύ ευρύτερη αγορά συγκριτικά με ομοειδείς εταιρίες, οι οποίες έχουν μικρότερη διαδικτυακή παρουσία. Μάλιστα, οι high-web μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με ισχυρή παρουσία στο Διαδίκτυο, έχουν επηρεαστεί λιγότερο από την κρίση, με το 25% εξ αυτών να έχουν αυξήσει τα έσοδά τους τα τελευταία τρία χρόνια» δήλωσε σχετικά ο επικεφαλής της BCG Αθήνας, κ. Βασίλης Αντωνιάδης.
Η έρευνα διαπιστώνει ότι οι on line ευκαιρίες της Ελλάδας προσεγγίζουν τα τρία δισ. ευρώ κι επισημαίνει ότι η συνεισφορά του διαδικτύου στην οικονομία αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 6% ετησίως, φτάνοντας τα 3,6 δισ. ευρώ το 2015, όπως σημείωσε και ο υπεύθυνος εταιρικής πολιτικής και επικοινωνίας της Google Ελλάδας, κ. Διονύσης Κολοκοτσάς.
Η μελέτη προτείνει πέντε βασικούς άξονες για την ώθηση της ελληνικής διαδικτυακής οικονομίας, όπως:
– Ενθάρρυνση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να στραφούν στο Διαδίκτυο, με τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, αλλά και με την επιτάχυνση της εκταμίευσης των επιδοτήσεων ύψους 1,5 δισ. ευρώ (Ψηφιακή Σύγκλιση) στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ
– Βελτίωση των υποδομών, με την παροχή κινήτρων και τη διαμόρφωση πλαισίου ανάπτυξης της ευρυζωνικότητας μέσω νέων επενδύσεων
– Εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις διαδικτυακές αγορές με εκστρατείες ενημέρωσης προς τους καταναλωτές
– Μεταφορά δραστηριοτήτων της δημόσιας διοίκησης στο Διαδίκτυο με την υποχρεωτική χρήση online υπηρεσιών
– Επένδυση στην εκπαίδευση για τη χρήση ψηφιακών μέσων, την εξοικείωση με την τεχνολογία και την ανάπτυξη της γνώσης και της εμπιστοσύνης στα νέα μέσα.
Επίσης, η μελέτη διαπιστώνει πολλαπλά οφέλη από την αξιοποίηση του Διαδικτύου, όπως:
– Το μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης του διαδικτυακού εμπορίου
– Την ταχεία διεύρυνση της διαφήμισης μέσω διαδικτύου, η οποία έφτασε το 2010 τα 73 εκατ. ευρώ (με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 52% από το 2006), σε μία κατά τα άλλα συρρικνούμενη αγορά
– Την αύξηση της παραγωγικότητάς των επιχειρήσεων, λόγω χαμηλότερου κόστους συναλλαγών, επιτάχυνσης και απλούστευσης των διαδικασιών τους και βελτιωμένης ροής πληροφοριών
– Την γεωγραφική επέκταση σε νέες αγορές χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία
– Την μείωση του κόστους των προϊόντων για τους καταναλωτές
– Την καλύτερη συνεργασία μεταξύ πελατών και συνεργατών
– Τις κερδοφόρες πωλήσεις προϊόντων, που εστιάζουν σε μικρές ομάδες καταναλωτών
– Την βελτιωμένη αυτοματοποίηση και ανταλλαγή πληροφοριών
«Το Διαδίκτυο δεν θα λύσει όλα τα προβλήματα της Ελλάδας. Μπορεί όμως να λειτουργήσει σαν ένα ισχυρό εργαλείο για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ιδιαίτερα για τους νέους» καταλήγει η έρευνα.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.