Να δείχνει ή όχι τα επεισόδια η TV;

Ορθώς έπραξε ή όχι το συνδρομητικό κανάλι Novasports, που, έχοντας αποκλειστικά τα τηλεοπτικά δικαιώματα της Σούπερ Λίγκας, δεν έδειξε τα εκτεταμένα (και σε χρονική διάρκεια) χουλιγκανικά έκτροπα οπαδών του Παναθηναϊκού που στιγμάτισαν - και τελικά διέκοψαν - το «αιώνιο» ντέρμπι με τον Ολυμπιακό την περασμένη Κυριακή στο ΟΑΚΑ;

Ορθώς έπραξε ή όχι το συνδρομητικό κανάλι Novasports, που, έχοντας αποκλειστικά τα τηλεοπτικά δικαιώματα της Σούπερ Λίγκας, δεν έδειξε τα εκτεταμένα (και σε χρονική διάρκεια) χουλιγκανικά έκτροπα οπαδών του Παναθηναϊκού που στιγμάτισαν – και τελικά διέκοψαν – το «αιώνιο» ντέρμπι με τον Ολυμπιακό την περασμένη Κυριακή στο ΟΑΚΑ;
Οι απόψεις διίστανται. Ιδού τι υποστηρίζει η πλευρά του καναλιού: «Η Nova και η διοίκηση του Ομίλου Forthnet τήρησαν την πάγια τακτική τους για την αποφυγή της προβολής επεισοδίων και σκηνών βίας και τη μετάδοση με επίκεντρο την αγωνιστική δράση… Θα συνεχίσουν απαρέγκλιτα αυτή την πολιτική ακολουθώντας τις κατευθυντήριες γραμμές των UEFA και FIFA, με στόχο να προβάλλεται το άθλημα εστιάζοντας στον βασικό πρωταγωνιστή, που είναι το ποδοσφαιρικό θέαμα και οι ίδιοι οι ποδοσφαιριστές. Θα συνεχίσουμε να απομονώνουμε τις σκηνές βίας και κάθε άσχετο με το ποδόσφαιρο μήνυμα, δεν προβάλλουμε πανό με πολιτικά ή προσβλητικά – ρατσιστικά μηνύματα, δεν επικεντρωνόμαστε σε πλάνα που εμπεριέχουν πόνο – π.χ. σοβαρός τραυματισμός ποδοσφαιριστή»…
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι Ποδοσφαιρικές Ανώνυμες Εταιρείες με στόχο, όπως λένε, να προστατεύσουν το προϊόν (τους). Θεμιτό και κατανοητό. Αλλωστε, σου λέει, αύριο μπορεί αυτά τα έκτροπα να γίνουν στο δικό μας γήπεδο…
Ο αντίλογος: Το να μη μεταδίδονται τα επεισόδια δεν σημαίνει ότι δεν γίνονται κιόλας, ούτε φυσικά δρα αποτρεπτικά. Τα οπαδικά έκτροπα συνιστούν και αυτά είδηση και όταν γίνονται πρέπει η τηλεόραση που καλύπτει το αθλητικό γεγονός να τα μεταδίδει (με εικόνα και ήχο) ενημερώνοντας άμεσα και υπεύθυνα. Οποιος τυχόν δεν θέλει να τα δει ας κάνει ζάπινγκ.
«Οχι, είναι εικόνες ντροπής και δεν θα τις μεταδώσουμε ποτέ» επιμένει ο διευθυντής εταιρικής επικοινωνίας της Forthnet κ. Ανδρέας Μπέκιος, ο οποίος μιλώντας στον Βήμα FM τόνισε: «Μπορεί ένας οικογενειάρχης με το 8χρονο παιδί του να βλέπει 10 κουκουλοφόρους να σπάνε και να επιτίθενται; Ας μην ξεχνάμε πως τα ΜΜΕ λειτουργούν συχνά ως μιμητικός μοχλός. Τι θα κερδίσουμε αν κάνουμε ήρωες τα περιθωριακά στοιχεία;».
Διόλου αβάσιμη η τοποθέτηση, αλλά και πάλι διατυπώνεται αντίλογος: ότι δείχνοντας η TV και βλέποντας ο κόσμος το αποτρόπαιο – αποκρουστικό πρόσωπο του χουλιγκανισμού μπορεί να τον απομονώσει ακόμη και μη πηγαίνοντας στα γήπεδα όσο και αν αυτό προφανώς δεν αρέσει στις ΠΑΕ και στα κανάλια διότι δεν συμφέρει επιχειρηματικά. Για την περιλάλητη αξία του «προϊόντος» θα παραπέμψω σε μια αποστροφή του κ. Μπέκιου: «Μας προκαλεί ιδιαίτερο προβληματισμό καθώς επενδύουμε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Αυτό είναι εμπορικό προϊόν που προάγει το θέαμα;»!
Αλήθεια, τι θα κέρδιζε το «προϊόν» και οι απανταχού ποδοσφαιρόφιλοι-τηλεθεατές αν δεν βλέπαμε σε απευθείας μετάδοση στις 29 Μαΐου 1985 σκηνές από την τραγωδία στο «Χέιζελ» των Βρυξελλών όπου έχασαν τη ζωή τους 39 άνθρωποι (στην πλειονότητά τους Ιταλοί) εξαιτίας της επίθεσης των άγγλων χούλιγκαν στον τελικό του Τσάμπιονς Λιγκ Λίβερπουλ – Γιουβέντους; Ισα – ίσα που η μετάδοση μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά πιέζοντας και την πολιτική εξουσία για μέτρα κατά του χουλιγκανισμού, όπως έγινε τότε στην Αγγλία.
Επί του θέματος διάβασα και ένα σχόλιο ότι «τις ίδιες αρχές (της μη μετάδοσης) να ακολουθούν και τα μη συνδρομητικά κανάλια, που στις διαδηλώσεις συστηματικά δείχνουν μόνο τα μπάχαλα, αγνοώντας το πλήθος. Π.χ. στις 12 του Φλεβάρη, με μάζες λαού στους δρόμους, δείχνανε ένα κτίριο να καίγεται συνέχεια». Σύμφωνοι, αλλά δεν είναι το ίδιο. Σε περιπτώσεις όπως των μεγάλων διαδηλώσεων, στις οποίες πράγματι τα κανάλια εν πολλοίς… βλέπουν μόνο τον κλεφτοπόλεμο κουκουλοφόρων – αστυνομικών και τους βανδαλισμούς, εκεί υπάρχει ισχυρό αντίβαρο – η ειρηνική λαοθάλασσα και τα συνθήματά της – όπου μπορούν και πρέπει να στραφούν και να επικεντρώσουν οι κάμερες. Για τα επεισόδια στο (κάθε) ΟΑΚΑ ποια είναι η εναλλακτική για την TV από το να εστιάσει σε αυτά, πόσω μάλλον όταν έχει σταματήσει να παίζεται μπάλα;
Οσο για τη διαφήμιση εκ μέρους της Nova περί «κάλυψης του ντέρμπι που δεν έχει ξαναγίνει στα χρονικά της τηλεόρασης» (με τις πολλές κάμερες, παραγωγή σε high definition, τεχνολογία 3D, κ.λπ.) και κυρίως την πατέντα της τριπλής περιγραφής – με έναν «ουδέτερο» σπίκερ και διπλό οπαδικό σχολιασμό από «βάζελο» και «γαύρο» -, ωραία όλα αυτά, μοιάζουν όμως σαν άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε. Αφήστε που εκ των πραγμάτων κάηκε η δουλειά από τις κοκτέιλ μολότοφ, τις ναυτικές φωτοβολίδες, τα καπνογόνα και τα αυτοσχέδια πυρομαχικά (ξηλωμένα σίδερα, τσιμέντα, καθίσματα, κ.λπ.) των χούλιγκαν αλλά και από τις χειροβομβίδες κρότου-λάμψης και τα χημικά της Αστυνομίας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.