Το 2015 εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η εμβληματική για την Αθήνα του αύριο ανάπλαση του άξονα της Πανεπιστημίου και των γύρω δρόμων. Η μεγάλης εμβέλειας παρέμβαση, με κεντρικό σύνθημα «Re-think-Athens» (Ξανα-σκέψου την Αθήνα), είναι πολύπλευρη και εκτείνεται από τη λεωφόρο Αμαλίας έως την οδό Πατησίων, έχει ως άξονα την οδό Πανεπιστημίου και «κορυφώνεται» σε μια… νέα πλατεία Ομονοίας.

Στόχος είναι η δημιουργία ενός Κέντρου Πόλης φιλικού στον πεζό και το ποδήλατο, με προέκταση του τραμ και παρόδια εξυπηρέτηση με Ι.Χ. και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Ο ευρωπαϊκός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανασυγκρότηση του Κέντρου της Αθήνας θα χρηματοδοτηθεί από το Ίδρυμα Ωνάση. Η πρώτη φάση θα πραγματοποιηθεί μέσω της ιστοσελίδας www.rethinkathens.org και οι προτάσεις που θα επιλεγούν για τη δεύτερη φάση, θα ζητηθούν σε έντυπη μορφή.

Το πρόγραμμα Re-think-Athens παρουσιάστηκε σήμερα σε εκδήλωση που διοργάνωσε το Ίδρυμα Ωνάση στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Όπως επεσήμανε ο πρόεδρος του Ιδρύματος κ. Αντώνης Παπαδημητρίου, η ανάπλαση έχει στόχο την αρχιτεκτονική και πολεοδομική ανασυγκρότηση του άξονα που ορίζεται από την Λεωφόρο Αμαλίας (ύψος Φιλελλήνων), την Πλατεία Συντάγματος, την οδό Πανεπιστημίου, την Πλατεία Ομονοίας και την Πατησίων μέχρι το ύψος της οδού Ηπείρου (Αρχαιολογικό Μουσείο) καθώς και την Πλατεία Δικαιοσύνης, την Πλατεία Κλαυθμώνος και τις παρόδους τους.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο πρωθυπουργός κ. Λουκάς Παπαδήμος, ο πρόεδρος της ΝΔ κ. Αντώνης Σαμαράς, σχεδόν το σύνολο των υπουργών και υφυπουργών της κυβέρνησης και πολλοί βουλευτές του ΠαΣοΚ και της ΝΔ.

Επίσης, το «παρών» έδωσαν ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Καμίνης αλλά και οι πρώην δήμαρχοι της πόλης Δημήτρης Αβραμόπουλος, Ντόρα Μπακογιάννη και Νικήτας Κακλαμάνης, όπως και οι δημοτικοί σύμβουλοι, υποψήφιοι δήμαρχοι στις τελευταίες δημοτικές εκλογές Νίκος Σοφιανός (ΚΚΕ) και Ελένη Πορτάλιου (ΣΥΡΙΖΑ).

Ο κ. Παπαδήμος τόνισε ότι η διάσωση του Κέντρου της Αθήνας αποτελεί επείγουσα ανάγκη και κορυφαία προτεραιότητα διότι «είναι το πρόσωπο της Ελλάδος». Όπως υποστήριξε το οφείλουμε στους πολίτες της Αθήνας, στον πολιτισμό της και στην πατρίδα. Η ανάπλαση του ιστορικού κέντρου το οποίο σήμερα δοκιμάζεται σκληρά όπως είπε ο πρωθυπουργός, είναι «πρωτοβουλία ζωής». Γι΄ αυτό η πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ωνάση, σημείωσε είναι «εξαιρετικής σημασίας»

Ο κ. Καμίνης δήλωσε ότι η ιδέα ενός αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για το κέντρο της πόλης είναι ευπρόσδεκτη. Ωστόσο, όπως επεσήμανε, κανένα σχέδιο στην Αθήνα δεν θα μπορέσει να πετύχει, αν δεν λυθεί το ζήτημα της ασφάλειας και της παράνομης μετανάστευσης.

Υπό τις παρούσες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες ο δήμαρχος Αθηναίων τόνισε ότι «επιβάλλεται ο σχεδιασμός της παρέμβασης αυτής να αποτρέψει περαιτέρω όξυνση των σημερινών προβλημάτων».

Όπως παρατήρησε πρέπει να εξασφαλιστεί ότι η δημιουργία ενός τέτοιου μεγέθους κοινόχρηστου χώρου δεν θα αποτελέσει πρόσφορο έδαφος για την εξάπλωση των κοινωνικών ομάδων των τοξικοεξαρτημένων, των παράνομων μεταναστών και του παραεμπορίου.

«Αυτό μπορεί μεν εν μέρει να ενισχυθεί από τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, απαιτεί όμως και μέτρα κοινωνικού χαρακτήρα και αστυνόμευσης», ανέφερε.

Σε δύο στάδια ο διαγωνισμός

Για την ανάπλαση του Κέντρου της πρωτεύουσας συμπράττουν τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Μεταφορών, ο Δήμος Αθηναίων, η Περιφέρεια Αττικής, το Αττικό Μετρό, ο ΟΑΣΑ και ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας.

«Έχουμε απόλυτη συνείδηση του δημόσιου χαρακτήρα του έργου», επεσήμανε ο κ. Παπαδημητρίου. Εκτός από την αρχιτεκτονική μελέτη, το Ίδρυμα Ωνάση χρηματοδοτεί επίσης υποστηρικτικές μελέτες (περιβαλλοντική, τοπογραφική, συγκοινωνιακή – κυκλοφοριακή και μελέτη ΤΡΑΜ).

Στα δύο στάδια του διαγωνισμού, οι φάκελοι συμμετοχής θα υποβάλλονται ανώνυμα στα μέλη των δύο κριτικών επιτροπών. Πρόεδροι των δύο επιτροπών θα είναι ο πρύτανης στο Cooper Union School of Architecture στη Νέα Υόρκη κ. Άντονι Βίντλερ και ο διευθυντής του Μουσείου Αρχιτεκτονικής της Φρανκφούρτης κ. Πέτερ Καχόλα Σμαλ.

Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός θα διαρκέσει ένα έτος (συμπεριλαμβανομένης της οριστικής μελέτης), μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Οι υπόλοιπες μελέτες εκπονούνται παράλληλα και θα ενσωματωθούν στην οριστική μελέτη εφαρμογής για να δημοπρατηθεί το έργο.

Η κατασκευή προβλέπεται να διαρκέσει 1,5 με 2 έτη μετά τη δημοπράτηση.

Η αρχιτεκτονική διαμόρφωση του δημόσιου χώρου θα κοστίσει περίπου 25 εκατομμύρια ευρώ ενώ η δαπάνη για το συγκοινωνιακό έργο του τραμ (έως τα Άνω Πατήσια) θα φτάσει τα 200 εκατομμύρια.

Ενα κέντρο για τους πεζούς

Στο πρόγραμμα, όπως ανέφερε ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ κ. Παναγιώτης Τουρνικιώτης, περιλαμβάνεται ο ανασχεδιασμός της λεωφόρου Αμαλίας, ολόκληρης της ζώνης ανάμεσα στην οδό Ακαδημίας και την οδό Σταδίου, καθώς και της οδού Πατησίων μέχρι το Μουσείο, με κριτήριο την προτεραιότητα στον πεζό και την περιβαλλοντική ποιότητα του δημόσιου χώρου.

Η πλατεία της Ομονοίας θα μετατραπεί σε πραγματική πλατεία με πεζοδρόμηση του τμήματος από την οδό Πατησίων ως την Γ΄ Σεπτεμβρίου.

Το νέο κέντρο, όπου τα αυτοκίνητα δεν θα έχουν θέση, φέρνει κατ’ ανάγκην και κυκλοφοριακές αλλαγές στους γύρω δρόμους. Ετσι θα αντιστραφεί η κίνηση στην Ακαδημίας και την Αγίου Κωνσταντίνου, θα δημιουργηθεί ένας μικρός δακτύλιος κυκλοφορίας στον κεντρικό πυρήνα για την εξυπηρέτηση αυτοκινήτων από την Εμμανουήλ Μπενάκη και την οδό Αμερικής, και ένας δεύτερος δακτύλιος αναστροφής για την εξυπηρέτηση λεωφορείων και τρόλλεϋ από τη Σίνα και Ομήρου.

Ταυτόχρονα θα γίνει ανασχεδιασμός της δημόσιας συγκοινωνίας για την καλύτερη εξυπηρέτηση της πρόσβασης στο κέντρο με δημόσια μέσα μεταφοράς. «Η ευρύτερη αυτή παρέμβαση έχει στόχο όλοι οι δρόμοι να οδηγούν στον κέντρο μόνο για όσους θέλουν να πάνε σε αυτό», επεσήμανε ο κ. Τουρνικιώτης.

Οι κυκλοφοριακές αλλαγές για ΙΧ και ταξί
Η κυκλοφορία που κατέρχεται σήμερα προς το κέντρο από τη Βασιλίσσης Σοφίας θα διοχετευτεί στην οδό Ακαδημίας, η οποία αλλάζει κατεύθυνση.

Η άνοδος από την οδό Πειραιώς θα συνεχίσει να λειτουργεί όπως είναι σήμερα, από τη Σταδίου προς τη Φιλελλήνων. Η Αγίου Κωνσταντίνου θα αντιστραφεί συνδέοντας τη δυτική είσοδο στην Αθήνα με την Γ΄ Σεπτεμβρίου.

Η πρόσβαση από τη λεωφόρο Συγγρού προς το Κολωνάκι θα γίνεται από τη Βασιλέως Κωνσταντίνου και τη Βασιλίσσης Σοφίας. Μόνο η κίνηση προς το εμπορικό τρίγωνο, τη Βουλή και την Πλάκα θα ακολουθεί τη λεωφόρο Αμαλίας.

Προβλέπονται επίσης ένας εσωτερικός δακτύλιος εξυπηρέτησης και μια αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού δικτύου στο κέντρο.

Οι αλλαγές αυτές, όπως ανέφερε πάντως ο κ. Καμίνης, θα επιβαρύνουν σημαντικά της γειτονικές οδούς της περιοχής ανάπλασης οι οποίες θα επωμιστούν την εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας των οχημάτων.

Και γι΄ αυτό, τόνισε, πρέπει η παρέμβαση «να συνοδεύεται από μέτρα αναβάθμισης τόσο των γειτονικών οδών στη διαχείριση του αυξημένου φόρτου οχημάτων, όσο και των βασικών οδικών αξόνων στη περίμετρο του κέντρου της πόλης».

Στις 14.00, ο πρόεδρος κ. Παπαδημητρίου, ο αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση κ. Γιάννης Ιωαννίδης και η γραμματέας κυρία Μαριάννα Μόσχου επισκέφθηκαν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κύριο Κάρολο Παπούλια, τον οποίο ενημέρωσαν για το πρόγραμμα Re-think-Athens.

«Απ’ ό,τι διάβασα, ξεφεύγετε από την πεζοδρόμηση», σχολίασε ο κ. Παπούλιας και παρατήρησε: «Εγώ μεγάλωσα με το τραμ και ελπίζω να γυρίσει το τραμ».

Ο κ. Παπαδημητρίου διαβεβαίωσε τον Πρόεδρο ότι «θα γυρίσει το τραμ, αυτό θα είναι το βασικό μέσο» και πρόσθεσε: «Μιλάμε για δημιουργία πόλων ενδιαφέροντος: οικονομικού, εμπορικού, πολιτιστικού».


Δείτε εδώ τον κυκλοφοριακό χάρτη


Δείτε εδώ το σχετικό βίντεο από το έργο «Ξανα-σκέψου την Αθήνα».