«Το τραγικό δυστύχημα στο Βέλγιο έχει εντυπωσιακές ομοιότητες όχι μόνο με αυτό των Τεμπών, το 2003, όπου έχασαν την ζωή τους 21 παιδιά από το Μακροχώρι Ημαθίας, αλλά κυρίως με αυτό της πτώσης – λίγους μήνες νωρίτερα – λεωφορείου των ΚΤΕΛ στον Αλιάκμονα που κόστισε την ζωή σε 16 ανθρώπους. Και τότε, όπως στο δυστύχημα της Ελβετίας, υπήρχε δυσεξήγητη αλλαγή πορείας του λεωφορείου. Τελικά διαπιστώθηκε ότι οφειλόταν σε προβληματικά ελαστικά. Νομίζω ότι η λύση του μυστηρίου για την τραγωδία στην Ελβετία μπορεί να δοθεί και από τον διαγραμματικό δίσκο του λεωφορείου όπου μπορεί να ανακαλυφθεί αν ο νεκρός οδηγός είχε συμπτώματα υπνηλίας ή έκανε κάποιες άλλες περίεργες κινήσεις».
Σε αυτή την εκτίμηση προχώρησε, μιλώντας προς «Το Βήμα» ο πραγματογνώμονας τροχαίων ατυχημάτων κ. Παναγιώτης Μαδιάς, σχετικά με το δυστύχημα στην Ελβετία. Το πούλμαν προσέκρουσε το βράδυ της Τρίτης σε τούνελ στην πόλη Σιέρε, στο καντόνι Βαλέ κοντά στα σύνορα με την Ιταλία, με αποτέλεσμα 28 άνθρωποι να σκοτωθούν – ανάμεσά τους 22 παιδιά ηλικίας 12 ετών. Αλλα 24 παιδιά τραυματίστηκαν και μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο. Σύμφωνα με τα πρώτα δεδομένα το πούλμαν εισήλθε – με ταχύτητα περίπου 100 χιλιομέτρων την ώρα – για λίγα μέτρα στην λωρίδα επιβράδυνσης του τούνελ και κτύπησε στην συνεχεία πλαγιομετωπικά σε τσιμεντένιο τοίχο – φράγμα της λωρίδας αυτής με αποτέλεσμα τον τραγικό θάνατο σχεδόν όλων των επιβατών που επέβαιναν στην δεξιά πλευρά του οχήματος.
Οπως αναφέρει ο κ. Μαδιάς «είναι ιδιαίτερα νωρίς για να εξαχθούν συμπεράσματα ενώ όλα τα δεδομένα είναι στην διάθεση των ελβετικών αρχών. Είναι βέβαιο ότι θα αναλυθεί από τους πραγματογνώμονες ο διαγραμματικός δίσκος του λεωφορείου από τον οποίο μπορεί να ανακύψουν περίεργες ή μεγάλες αυξομειώσεις στην ταχύτητα του οχήματος που μπορεί να οφείλονται σε υπνηλία του οδηγού. Ακόμη συμπεράσματα θα προκύψουν από την ιατροδικαστική εξέταση του οδηγού προκειμένου να διαπιστωθεί αν αντιμετώπισε ξαφνικό πρόβλημα υγείας, έμφραγμα ή οτιδήποτε άλλο. Επιπλέον πρέπει να διερευνηθεί αν είχε ενεργοποιήσει το αυτόματο σύστημα προκαθορισμένης ταχύτητας -με αισθητήρες επιβράδυνσης- που έχουν πολλά σύγχρονα πούλμαν. Ταυτόχρονα θα πρέπει να εξετασθεί αν είχε πρόβλημα κάποιο λάστιχο ή άλλη μηχανική βλάβη το λεωφορείο. Εχει διαπιστωθεί ωστόσο ότι στο σύνολο των τροχαίων ατυχημάτων μόνο τρεις τις χιλίοις οφείλονται σε μηχανικές βλάβες».
Ο Ελληνας πραγματογνώμονας επισημαίνει ακόμη ότι «ως προς τον τύπο και τα αίτια του ατυχήματος υπάρχουν σημαντικές ομοιότητες με εκείνο στον Αλιάκμονα. Και τότε είχε σκοτωθεί ο οδηγός του λεωφορείου. Αρχικά είχε ειπωθεί ότι τον είχε «πιέσει» νταλίκα που κινείτο στην πίσω πλευρά του λεωφορείου. Ομως τελικώς δεν τεκμηριώθηκε κάτι τέτοιο και επιρρίφθηκαν ευθύνες για φθαρμένα ελαστικά που είχε το λεωφορείο».
Τα πολύνεκρα δυστυχήματα στην Ελλάδα
14 Μαρτίου 1979: Βυτιοφόρο με οδηγό από την (πρώην) Γιουγκοσλαβία μπαίνει – στο 48ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης Ευζώνων – στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και πέφτει σε λεωφορείο που μετέφερε 54 εκδρομείς από την Θεσσαλονίκη που πήγαιναν στα Σκόπια. Απολογισμός 21 νεκροί και 26 τραυματίες.
29 Φεβρουαρίου 1979: Λεωφορείο γεμάτο μαθητές πέφτει σε χαράδρα 300 μέτρων στην Σάμο κοντά στο χωριό Βουρλιώτες. Τραγικός απολογισμός 14 νεκροί και 9 τραυματίες.
10 Φεβρουαρίου 1983 Νταλίκα από την Σουηδία πέφτει πάνω σε λεωφορείο του ΟΣΕ, σε στροφή, στο 106ο χιλιόμετρο της Εθνικής Οδού Αθηνών Λαμίας. Από την σύγκρουση σκοτώνονται 15 άτομα και τραυματίζονται άλλα δέκα. Στο σημείο αυτό ο δρόμος έχει διάζωμα ασφαλείας και άλλη χάραξη.
1η Μαΐου 1997: Νταλίκα μεταφοράς αυτοκινήτων «διπλώνει» στο 118 χιλιόμετρο της εθνικής οδού Αθηνών Λαμίας στο ύψος του Μαρτίνου και πέφτει σε λεωφορείο των ΚΤΕΛ που κινείτο στην αντίθετη κατεύθυνση. Αποτέλεσμα της σφοδρής σύγκρουσης είναι να σκοτωθούν έξι άτομα, ανάμεσα στους οποίους και οδηγοί των δύο οχημάτων. Στο σημείο του ατυχήματος ο δρόμος έχει νέα χάραξη και διαχωριστική νησίδα.
24 Ιουλίου 1997: Τουριστικό λεωφορείο που είχε ενοικιάσει παρέα Αυστριακών τουριστών για να επισκεφθεί τα αξιοθέατα της Ρόδου ύστερα από πλάγια σύγκρουση με μικρό φορτηγό ανατρέπεται στην γέφυρα του Χαρακιού κοντά στην Λίνδο. Πέντε άτομα σκοτώθηκαν κι άλλα πέντε τραυματίστηκαν
4 Οκτωβρίου 1999 Δύο χιλιόμετρα πριν από τα διόδια των Τεμπών διώροφο τουριστικό λεωφορείο, στο οποίο επέβαιναν 77 οπαδοί του ΠΑΟΚ επιχείρησε να προσπεράσει προπορευόμενο όχημα, με αποτέλεσμα να βρεθεί στο αντίθετο ρεύμα και να συγκρουστεί με φορτηγό, το οποίο κατευθυνόταν στη Λάρισα. Το πούλμαν ανατράπηκε και πέφτοντας σε χαράδρα οκτώ μέτρων σκόρπισε το θάνατο. Απολογισμός έξι νεκροί και 30 τραυματίες.
20 Φεβρουαρίου 2000: Νταλίκα μεταφοράς εμπορευμάτων διπλώνει στο 204ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Αθηνών Λαμίας (στο ύψος της γέφυρας της Αλαμάνας) και κτυπά λεωφορείο που μετέφερε υπαλλήλους της Εθνικής Τράπεζας της Θεσσαλονίκης που επέστρεφαν από σεμινάριο στην Αθήνα αλλά και σε δύο ΙΧ που ακολουθούσαν. Αποτέλεσμα της σφοδρής σύγκρουσης ήταν επτά νεκροί και οκτώ τραυματίες. Ανάμεσα στους νεκρούς και οι τρεις οδηγοί των λεωφορείου και των δύο ΙΧ.
23 Φεβρουαρίου 2003. Λεωφορείο των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης με προορισμό την Αθήνα έπεσε στα παγωμένα νερά του ποταμού Αλιάκμονα. Σκοτώθηκαν 16 άτομα -ανάμεσα τους και ο οδηγός του λεωφορείου- και άλλα πέντε τραυματίστηκαν. Σε δίκη που πραγματοποιήθηκε σε δεύτερο βαθμό καταδικάσθηκε σε εξαγοράσιμη ποινή τεσσάρων ετών και τριών μηνών, ο ιδιοκτήτης του λεωφορείου γιατί το λεωφορείο είχε φθαρμένα λάστιχα.
13 Απριλίου 2003: Νταλίκα που μετέφερε φορτίο ξυλείας στην περιοχή των Τεμπών, στο 386ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης ξέφυγε από την πορεία της και συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με λεωφορείο γεμάτο μαθητές από το ενιαίο λύκειο Μακροχωρίου Ημαθίας. Οι μελαμίνες που μετέφερε η νταλίκα σκοτώνουν 21 μαθητές και τραυματίζουν άλλους 21. Σε δικαστική διαδικασία που ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο 2009 καταδικάσθηκαν σε ποινή φυλάκισης ο πρόεδρος και η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας που είχε αναλάβει την μεταφορά της ξυλείας.