Αν και έχουμε ακόμη δύο μήνες για την τυπική λήξη της τηλεοπτικής περιόδου, το παιχνίδι έχει ήδη κριθεί. Και οι αριθμοί, ως μοναδικό αντικειμενικό κριτήριο, αναδεικνύουν νικητές και ηττημένους σε ένα τοπίο που χαρακτηρίζεται από την ένδεια και την αμηχανία λόγω και της οικονομικής κρίσης.
Ξεκινώντας λοιπόν από την ενημέρωση, και αυτή τη σεζόν το δελτίο ειδήσεων του Mega με την Ολγα Τρέμη έχει σαφές προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών του σημειώνοντας 28,1% συνολική τηλεθέαση και 21,4% στα νεανικά κοινά. Ακολουθεί το δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 με τη Μαρία Χούκλη με έξι μονάδες διαφορά και τα υπόλοιπα σε μεγάλη απόσταση. Ενδεικτικό της αλλαγής προτιμήσεων του κοινού η ιδιαίτερα χαμηλή τηλεθέαση του δελτίου του Star, το οποίο έχασε και την πρωτοκαθεδρία στο κοινό 15-44.
Καλά τα νούμερα για την ενημέρωση
Στην πρωινή ζώνη ενημέρωσης το «Πρωινό ΑΝΤ1» με τον Γιώργο Παπαδάκη κυριαρχεί με ποσοστό 32% και 23,3% στους νεότερους τηλεθεατές, με δεύτερη την «Κοινωνία ώρα Mega» με τους Δημήτρη Καμπουράκη και Γιώργο Οικονομέα, η οποία έχει μέσο όρο τηλεθέασης 23,2% και 17,6% αντίστοιχα. Οι «Πρωταγωνιστές» του Σταύρου Θεοδωράκη προηγούνται στη βραδινή ζώνη με 22,4% στο σύνολο και 24,2% στο 15-44, ακολουθεί η «Ερευνα» του Παύλου Τσίμα με 17,5% και 16,7% και η «Ανατροπή» του Γιάννη Πρετεντέρη με 17,7% και 11,3%.
Οι μονομάχοι της ψυχαγωγίας
Οσον αφορά τα πρωινά ψυχαγωγικά προγράμματα, η υπεροχή του Μega είναι δεδομένη, με το «Πρωινό mou» στη δεύτερη περίοδο προβολής του να φέρνει στο σύνολο 29,6%. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει ότι το ολοκαίνουργιο «Πρωινό Antenna» με το 21,4% πήγε άσχημα. Οπως όμως δείχνουν τα νούμερα, η Φαίη Σκορδά και ο Γιώργος Λιάγκας με τη… θελκτική χημεία του ερωτευμένου ζεύγους, την τσαχπινιά της κυρίας και το «θα τα πω όλα» του κυρίου, είχαν μεγαλύτερο γκελ στα νεανικά κοινά από τους αντιπάλους Σίσσυ Χρηστίδου και Χρήστο Φερεντίνο οι οποίοι, παρά τις διαβεβαιώσεις τους ότι «τηλεοπτικώς χώρια δεν μπορούμε», ήταν εμφανές: δεν έδεσαν ως ντουέτο.
Παρόμοιας λογικής πρόγραμμα, παρ’ ότι προβάλλεται πιο νωρίς, την ώρα που στα άλλα κανάλια φιλοξενούνται αμιγώς ενημερωτικές εκπομπές, η «Πρωινή Μελέτη» της Ελεονώρας Μελέτη και του Star πληρώνει – όπως και το κανάλι – την πτώση του εγχώριου lifestyle, το οποίο υπηρετούσε και εξακολουθεί να υπηρετεί, με ένα μόλις 11% στο σύνολο. Και με τα περίφημα «νεανικά κοινά» που (υποτίθεται ότι) μέχρι σήμερα τη στήριζαν να της γυρίζουν σιγά-σιγά την πλάτη: 21,9% το ποσοστό στις ηλικίες 15-44.
Στον τομέα της ψυχαγωγίας το «Αλ Τσαντίρι νιουζ» του Λάκη Λαζόπουλου εξακολουθεί να έχει εξαιρετικά «υψηλές πτήσεις» με 45,4%, και με το κοινό 15-44 να του δίνει 46,1%. Το ίδιο κοινό υπερψήφισε και το «Master Chef Junior» με 37,6%: Το σόου που συζητήθηκε (όχι μόνο θετικά) για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε την ύπαρξη μικρών παιδιών στο πλατό, έφτασε στο σύνολο των τηλεθεατών το 37,6% και βοήθησε τη μέχρι πρότινος «περιθωριακή» Μαρία Μπεκατώρου να αναδείξει την πιο… ποιοτική πλευρά της.
Την ίδια στιγμή η «ποιοτική» Νάντια Μπουλέ των έντεχνων τραγουδιών και των ενημερωτικών μαγκαζίνο έδειξε την πιο light (ορισμένοι τη χαρακτήρισαν και ευτελή) πλευρά της παρουσιάζοντας το «Black out» το οποίο, ξεκινώντας ως ένα παιχνίδι που διαδραματίζεται στο σκοτάδι και καταλήγοντας (με την επιλογή όλο και πιο «ιδιαίτερων» παικτών) να είναι η πιο cult εκπομπή στην τηλεόραση, κέρδισε στα νεανικά κοινά το πληθωρικό 31,4%. Αξιοπρεπή (ενίοτε και υψηλά) τα νούμερα που έφερε και το «Πάμε πακέτο» της Βίκυς Χατζηβασιλείου, το οποίο στο σύνολο των επεισοδίων που είχαν προβληθεί ως τις 29 Φεβρουαρίου έφτασε το 27,1%, με την παρουσιάστριά του να πανηγυρίζει ενίοτε μέσα από τον λογαριασμό της στο Twitter.
Με 32% μερίδιο τηλεθέασης στο σύνολο και 40% στα νεανικά κοινά οι «Ράδιο Αρβύλα» είναι ψηλά στις προτιμήσεις των τηλεθεατών, ακολουθώντας εδώ και χρόνια την ίδια συνταγή με ανέκδοτα, σατιρικά βίντεο και σχολιασμό της πολιτικής επικαιρότητας από τον Αντώνη Κανάκη και τους συνεργάτες του.
Στη ζώνη off peak, χαμηλά είναι τα νούμερα του «Φώτης και Μαρία live» με τον Φώτη Σεργουλόπουλο και τη Μαρία Μπακοδήμου, μόλις 8,7%, δηλαδή χειρότερα και από τα νούμερα του άκρως αδιάφορου «Made in Star» με την «ομοκάναλή» τους Νικολέττα Ράλλη (8,8%), αν και αυτό δεν τους εμπόδισε να ανανεώσουν για ακόμη έναν χρόνο το συμβόλαιό τους με το Star.
Χαμηλές για το… status της κεντρικής παρουσιάστριας Τατιάνας Στεφανίδου και οι επιδόσεις του (από άλλο… κόσμο) «Μίλα» (13,8%). Αντιθέτως, ο Νίκος Μουτσινάς και η Μαρία Ηλιάκη με το «Δέστε τους» ανέβηκαν μέχρι το 18,8% χωρίς να καταβάλουν καμία ιδιαίτερη προσπάθεια, απλώς σχολιάζοντας τους εκπροσώπους της εγχώριας showbiz και κάνοντας χαβαλέ. Στη δική τους περίπτωση η πεπαλαιωμένη συνταγή εξακολουθεί να αποδίδει.
Γιατροί, κηπουροί και μάγειροι
Τέλος, ένα από τα θετικά συμπεράσματα που απορρέουν από την παρακολούθηση της τρέχουσας περιόδου είναι η επιτυχία των εκπομπών με πρακτικές συμβουλές ή με μαγειρική. Το «Παρέα στην κουζίνα» με τον Αλέξανδρο Παπανδρέου και με τον Γιώργο Καπουτζίδη (16,4%), το εξαιρετικό «Ολα για την υγεία μου» με τον Μιχάλη Κεφαλογιάννη (19,7%), οι χαριτωμένοι «Κηπουροί του Mega» (22,4%) και περισσότερο από όλους ο Στέλιος Παρλιάρος με τις «Γλυκές αλχημείες» του (21,2%) έδειξαν – άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο – ο καθένας με τον τρόπο του ότι υπάρχει και μια άλλη τηλεόραση εκτός από εκείνη της σάχλας και της αφέλειας, η οποία ενδιαφέρει μεγάλη μερίδα του κοινού.
Eκπαιδευτική αποτυχία
Η συντριβή του Fab5
Η πεντάδα της αποτυχίας
Και το «Χρυσό βατόμουρο», όσον αφορά τις θεαματικότητες, πηγαίνει στη νεανική σειρά «Steps» του Antenna, με ένα δραματικό 4,8% στο σύνολο των προβολών. Δεν αποτελεί έκπληξη για όσους είχαν αντέξει να παρακολουθήσουν ένα έστω επεισόδιο του σίριαλ που αναφερόταν στη ζωή μιας ομάδας σπουδαστών υποκριτικής – χορού αντιγράφοντας άτεχνα τα παλαιότερο «Fame» και το πιο πρόσφατο «Glee»: αδιάφορο σενάριο, μέτριες ως κακές ερμηνείες, σκηνοθεσία αμήχανη και πληκτική.
Στα Τάρταρα ένα σίριαλ που δεν… περπάτησε, δύο ριάλιτι, μια ψυχαγωγική εκπομπή και άλλη μία γνώσεων
Και το «Χρυσό βατόμουρο», όσον αφορά τις θεαματικότητες, πηγαίνει στη νεανική σειρά «Steps» του Antenna, με ένα δραματικό 4,8% στο σύνολο των προβολών. Δεν αποτελεί έκπληξη για όσους είχαν αντέξει να παρακολουθήσουν ένα έστω επεισόδιο του σίριαλ που αναφερόταν στη ζωή μιας ομάδας σπουδαστών υποκριτικής – χορού αντιγράφοντας άτεχνα τα παλαιότερο «Fame» και το πιο πρόσφατο «Glee»: αδιάφορο σενάριο, μέτριες ως κακές ερμηνείες, σκηνοθεσία αμήχανη και πληκτική.
Eκπαιδευτική αποτυχία
Πρόκειται δε για τη μοναδική ψυχαγωγική σειρά που περιλαμβάνεται στην πεντάδα της αποτυχίας, με τις υπόλοιπες θέσεις να καταλαμβάνονται από δύο ριάλιτι, μία ψυχαγωγική εκπομπή και μία εκπομπή γνώσεων.
Ετσι, στο νούμερο 2 με 5,1% βρίσκεται το «Galileo» με τον Γιώργο Λιανό, μια προκάτ (εκ Γερμανίας) παραγωγή με επιστημονικά (κυρίως) θέματα που συχνά θυμίζει δημόσια εκπαιδευτική τηλεόραση των προηγούμενων δεκαετιών.
Τρίτη από το τέλος η Αννα Βίσση με το «Οσο έχω φωνή» και με το 5,5% που της δίνει η AGB να επιβεβαιώνει ότι και αν έχει ακόμη φωνή, τηλεθεατές πρόθυμους να την ακούσουν δεν έχει.
Η συντριβή του Fab5
Η τηλεοπτική συντριβή της μοιάζει ακόμη πιο… ταπεινωτική δεδομένου ότι η εκπομπή της έφερε χειρότερα νούμερα ακόμη και από το ανεκδιήγητο «Fab5» του Λάκη Γαβαλά και του Τρύφωνα Σαμαρά, το οποίο καταλαμβάνει την τέταρτη θέση με 6,2%, με το ντεμοντέ «Laugh attack» (που επαναπροβάλλει φάρσες του παρελθόντος) να το ακολουθεί στην πέμπτη θέση με 6,3%.
Συμπερασματικά, από τις πέντε μεγαλύτερες αποτυχίες των τελευταίων μηνών μία ανήκει στον Alpha (το ριάλιτι της Βίσση) και οι άλλες τέσσερις στον ANT1.
Ο κόσμος θέλει σίριαλ
Η καλή ελληνική μυθοπλασία ενισχύεται. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τον πίνακα τηλεθέασης, ο οποίος εμφανίζει τους καθημερινούς «Βασιλιάδες» με τους Κώστα Κόκλα, Βασιλική Ανδρίτσου, Γεράσιμο Σκιαδαρέση, Μίνα Ορφανού κ.ά. να κυριαρχούν τόσο στο σύνολο όσο και στα νεανικά κοινά με εντυπωσιακά ποσοστά 44,8% και 51,1% αντίστοιχα και τις νέες σειρές του Mega να σημειώνουν πολύ υψηλά ποσοστά.
Το τηλεοπτικό κοινό εδώ και μήνες παρακολουθεί σταθερά τις εβδομαδιαίες σειρές «Πίσω στο σπίτι» με τους Μαρία Καβογιάννη και Θοδωρή Αθερίδη (43,7% στο σύνολο και 45,1% στα νεανικά κοινά), «Κλινική περίπτωση» (42,4% σύνολο και 46,3% νεανικά κοινά) και «Με λένε Βαγγέλη» με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο (35,2% σύνολο και 39,9% νεανικά κοινά), και τα συγκεκριμένα νούμερα παραμένουν επίσης υψηλά ακόμη και στις επαναληπτικές προβολές των επεισοδίων.
Το καλό σενάριο, το προσεγμένο καστ και η φροντισμένη παραγωγή δικαιώνουν μέχρι στιγμής την επιλογή του Mega να επιμείνει στα ελληνικά σίριαλ, τα οποία έχουν απαξιώσει πλήρως κάποια κανάλια (Star, Alpha), βγάζοντάς τα εντελώς από το πρόγραμμα. Ο AΝΤ1, από την άλλη, επιλέγοντας να κάνει σπασμωδικές κινήσεις και να ανασύρει από τα συρτάρια του παλαιότερες ξεχασμένες σειρές, τις καταδίκασε.
Δεν είναι τυχαίο ότι το σίριαλ «Ελεύθερος κι ωραίος», το οποίο βρισκόταν στο συρτάρι επί δύο χρόνια, εφέτος που προβλήθηκε σημειώνει μέτριες τηλεθεάσεις (18,4% σύνολο και 17,8% νεανικά κοινά), ενώ το «Steps» για τους ίδιους και όχι μόνο λόγους «βυθίστηκε» σε επίπεδο αριθμών αλλά και εντυπώσεων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ