{{{ moto }}}
Ξεκαθαρίζουμε από την αρχή κάτι από το οποίο αρκετός κόσμος έχει μπερδευτεί. Τα «Χιόνια του Κιλιμάντζαρο» («Les neiges du Kilimanjaro», Γαλλία, 2011) του Ρομπέρ Γκεντιγκιάν δεν είναι ριμέικ της παλιάς ταινίας με τον Γκρέγκορι Πεκ και την Αβα Γκάρντνερ αλλά ούτε και μια διαφορετική παραλλαγή του μυθιστορήματος του Ερνεστ Χέμινγκουεϊ στο οποίο η ταινία του Κινγκ ήταν βασισμένη.
Για την ακρίβεια, ο τίτλος «Les neiges du Kilimandjaro» είναι μια αναφορά στο ομότιτλο τραγούδι του Πασκάλ Ντανέλ, που έγινε μεγάλη επιτυχία στην δεκαετία του 1960 και το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στην πλοκή.
Η ιστορία διαδραματίζεται σε μια σύγχρονη Μασσαλία, απογυμνωμένη όμως από κάθε «εξωτικό» και φολκλόρ στοιχείο. Οι περικοπές προσωπικού στο λιμάνι οδηγούν τον Μισέλ (Ζαν-Πιερ Νταρουσέν), έναν μεσήλικα συνδικαλιστή, να βάλει στον κλήρο ακόμα και το δικό του όνομα και να χάσει έτσι τη δουλειά του μαζί με πολλούς συναδέλφους του.
«Ως συνδικαλιστής θα μπορούσες να αποφύγεις τη λίστα» του λέει ο συνάδελφος και φίλος του (Ζεράρ Μεϊλάν). «Θα ήταν προνόμιο και δεν το θέλω» απαντά άκαμπτος εκείνος. Ακου τώρα συλλογισμός. Σενάριο επιστημονικής φαντασίας για τα ελληνικά δεδομένα!
Όταν όμως λίγο αργότερα ο ίδιος αυτός άνθρωπος και η γυναίκα του η Μαρί-Κλερ (Αριάν Ασκαρίντ) πέσουν θύματα ένοπλης ληστείας μέσα στο ίδιο τους το σπίτι, θα βρεθούν αντιμέτωποι με μια πραγματικότητα πολύ πιο σκληρή από την απόλυση.
Αλλά βέβαια, υπάρχει και η αμφισβήτηση, η απογοήτευση, η μελαγχολία. «Πολεμήσαμε, ναι» μονολογεί ο Μισέλ για το ένδοξο αριστερό παρελθόν του. «Αλλά γιατί;». Ελα ντε, είναι το ερώτημα. Και πολύ θα ήθελα να ακούσω την άποψη κάποιων τάχα μου δήθεν «αριστερών» συνδικαλιστών αν τύχει και δουν την ταινία.
Όπως και το «Λιμάνι της Χάβρης» του Ακι Καουρισμάκι -χωρίς ωστόσο το πολύ όμορφο περίβλημα του «παραμυθιού» – έτσι και τα «Χιόνια του Κιλιμάντζαρο» ανήκουν στις πιο επίκαιρες και τις πιο σημαντικές ταινίες που έχουν γυριστεί τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη.
Βαθμολογία: 4
Αίθουσες: ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ
Τα δύο πρόσωπα της Ρωσίας
Τι σκηνοθέτης αυτός ο Αντρέι Ζβιάτζιντσεφ! Οσο θυμάμαι την «Επιστροφή», εκστασιάζομαι! Η τελευταία ταινία του, «Ελενα» («Elena», Ρωσία, 2011), δεν είναι βέβαια του βεληνεκούς της «Επιστροφής» αλλά σε συνεπαίρνει κι αυτή και μάλιστα με έναν μεθυστικό τρόπο ενώ διαδραματίζεται σε δύο πλευρές της σύγχρονης Ρωσίας.
Το πρόσωπο της σύγχρονης Ρωσίας με τη χλιδή από τη μια και την παρακμή από την άλλη. Ο μόνος τρόπος για να επιβιώσεις είναι να μιλάς όσο το δυνατόν λιγότερο και να ελίσσεσαι όσο πιο έξυπνα γίνεται. Και σε αυτό το σημείο τα καταφέρνει θαυμάσια το πρόσωπο-κλειδί της ιστορίας αλλά και ο ενδεχόμενος «νικητής» ανάμεσα σε μια στρατιά αντιπαθητικών προσώπων. Η Ελενα βέβαια, που μετά από μια απότομη στροφή της ταινίας (που σε ξαφνιάζει φλερτάροντας με τους αρχετυπικούς κώδικες του φιλμ νουάρ), είναι έτοιμη να μεταμορφωθεί.
Όλη η ταινία είναι μια εξαιρετική σύνθεση χώρων, πλάνων, χρωμάτων, μουσικής και προσώπων (αναζητήστε το σάουντρακ του Φίλιπ Γκλας). Και ο μαέστρος Ζβιάτζιντσεφ κάνει κυριολεκτικά ό,τι θέλει αποδεικνύοντας ότι αναμφισβήτητα ανήκει στους πιο επιδέξιους αρχιτέκτονες του σινεμά. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που κάθε κτίριο, κάθε δρόμος και κάθε εσωτερικός χώρος σε αυτή ταινία έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον. Η μηχανή κινείται σαν μπαλαρίνα ανάμεσα σε δρόμους, σαλόνια, κουζίνες και διαδρόμους, η δε ταινία σου δίνει συνέχεια την αίσθηση ότι κάτι τρομερό θα συμβεί στο επόμενο πλάνο ενώ κάτι τέτοιο δεν γίνεται απαραιτήτως.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΙΝΤΕΑΛ – ΑΒΑΝΑ
Ο Σον Πεν μεταμορφώνεται
Σκηνοθετημένο από τον Πάολο Σορεντίνο, δημιουργό της ταινίας «Il divo», το «Εκεί που χτυπά η καρδιά μου» («This must be the place», Ιταλία / Γαλλία / Ιρλανδία, 2011) δανείζεται τον τίτλο του από ένα τραγούδι των «Talking heads» και διόλου τυχαία ο εγκέφαλος του συγκροτήματος, ένας θρύλος του ροκ εντ ρολ, ο Ντέιβιντ Μπερν, όχι μόνον εμφανίζεται και τραγουδά στην ταινία αλλά έχει γράψει και την εξαιρετική μουσική της.
Ο Πεν θυμίζει έναν εντελώς ψυχεδελικό συνδυασμό Ρόμπερτ Σμιθ των «Cure», Οζι Οζμπουρν και Αλις Κούπερ (αν και ο ίδιος ο ηθοποιός είπε ότι στο μυαλό του δεν είχε κανένα μοντέλο αληθινού ροκ εντ ρόλερ όταν συνέλαβε τον ρόλο). Με διακριτικότητα η ταινία αγκαλιάζει αρκετά ζητήματα, από την αυτοδικία ως την κατάθλιψη των ανθρώπων που έχουν πάρει υπερβολικές γεύσεις δημοσιότητας (και ναρκωτικών) αλλά και την ίδια τη μουσική, το ροκ εντ ρολ που όπως δήλωσε και ο ίδιος ο Σον Πεν είναι «η ασθένεια της ευγενούς κοινωνίας».
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ODEON ΕΜΠΑΣΣΥ – ΔΑΝΑΟΣ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ – ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ – GAZARTE – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΣ ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY
Θρίλερ για να περάσει η ώρα
Τι πονοκέφαλος να προσπαθείς να πείσεις ότι κάτι άσχημο σου συμβαίνει και κανείς να μη σε πιστεύει. Αλλά η αλήθεια είναι ότι κάτι τέτοιες καταστάσεις αποτελούν το ψωμοτύρι πολλών αμερικανικών θρίλερ όπως για παράδειγμα η «Μυστηριώδης εξαφάνιση» («Gone», ΗΠΑ, 2012) του Εϊτορ Ντάλια.
Κι έτσι το φιλμ βρίσκεται διαρκώς σε κίνηση με την αστυνομία να καταδιώκει τη Σέιφριντ ενώ εκείνη αναζητεί την αδελφή της και τον δολοφόνο. Ακολουθώντας καλά κλισέ όπως η παράθεση πολλών τύπων που δείχνουν ύποπτοι έτσι ώστε ο θεατής να μαντέψει, η «Μυστηριώδης εξαφάνιση» προσφέρεται για εύκολη κατανάλωση και προσωπικά μου θύμισε β’ διαλογής συνδυασμό ανάμεσα στον «Φυγάδα» και στη «Σιωπή των αμνών».
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ODEON ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΣ ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS
ΠΡΟΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΕΠΙΣΗΣ
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες: ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΕΛΛΩ- ΣΠΟΡΤΙΓΚ – VILLAGE ΡENTΗ – VILLAGE MALL – VILLAGE AΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – ΝΑΝΑ – ODEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – ΑΝΟΙΞΙΣ ΧΑΪΔΑΡΙ – STER ILION – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY – VILLAGE
Βαθμολογία: –
Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ- ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE AΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ
ΝΑΝΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY – VILLAGE