Η ιδέα ήταν απλή: σε μια εποχή οικονομικής κρίσης καταργούμε τους μεσάζοντες βοηθώντας τους παραγωγούς να πάρουν καλύτερες τιμές για το προϊόν τους και τους καταναλωτές να κάνουν οικονομία.
Η εφαρμογή της ακόμα πιο απλή : διαθέτουμε την ποσότητα ηλεκτρονικά τηρώντας σειρά προτεραιότητας. Η επιτυχία του πειράματος αδιαμφισβήτητη. Το κίνημα «Καταργείστε τους Μεσάζοντες» έχει πάρει φωτιά και μέσα σε λίγα μόλις 24ωρα έχει εξαπλωθεί και σε άλλα μέρη της Ελλάδας.
Η Ομάδα Εθελοντικής Δράσης στην Κατερίνη, που το περασμένο Σάββατο 25 Φεβρουαρίου διέθεσαν 24 τόνους πατάτας, αυτή τη φορά ξεπέρασαν τον εαυτό τους και το ερχόμενο Σάββατο 3 Μαρτίου θα διαθέσουν στο ίδιο σημείο 70 τόνους πατάτας. Να σημειωθεί ότι αυτή τη φορά χρειάστηκαν 20 μόνο ώρες για να εξαντληθούν τα αποθέματα μέσω διαδικτυακών παραγγελιών.
Όπως αναφέρουν μέλη της ομάδας τα τηλεφωνήματα πέφτουν «βροχή» για την αγορά φθηνών και ποιοτικών προϊόντων. Μέσα από έρευνα που έγινε στην ηλεκτρονική σελίδα της ομάδας οι πολίτες επέλεξαν με ποσοστό 54,8% το ελαιόλαδο ως το επόμενο προϊόν που θα πρέπει να διατεθεί με τη διαδικασία της κατάργησης των μεσαζόντων.
Σύμφωνα με τον κύριο Εμμανουήλ Παπά, νομικό σύμβουλο της ομάδας, το ζήτημα με το ελαιόλαδο είναι πως πρέπει να έχει ελεγχθεί προκειμένου να διαπιστωθεί η ποιότητά του και αυτό ίσως φέρει κάποια καθυστέρηση. Πάντως, όπως εξηγεί, υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από πολλούς ελαιοπαραγωγούς που θέλουν να διαθέσουν τα αποθέματά τους και προσφέρονται να διασφαλίσουν οι ίδιοι τις διαδικασίες ελέγχου.
Και σε άλλες περιοχές
Η ανταπόκριση που είχε το «πείραμα της Κατερίνης», αλλά και η δημόσια προβολή της πρωτοβουλίας μέσα από τα μέσα ενημέρωσης, είχαν σαν αποτέλεσμα να εμφανιστούν ανάλογες κινήσεις, τόσο στην περιφέρεια όσο και στην πρωτεύουσα. Αντίστοιχη δράση οργανώνεται και στη Βέροια, όπου τα μέλη της «Οικολογικής Ομάδας Βέροιας» θα διαθέσουν πατάτες με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή από τον παραγωγό κατευθείαν στον καταναλωτή. Αθήνα, Βόλος, Λάρισα και Θεσσαλονίκη βρίσκονται, επίσης, πολύ κοντά στο να οργανώσουν παρόμοιες δράσεις.
Στην Παλλήνη της Αττικής ανάλογη πρωτοβουλία προωθείται από τον Δήμο. Όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση που εξέδωσαν οι δημοτικές αρχές «οι συνθήκες που διαμορφώνονται στο οικονομικό περιβάλλον επιβάλλουν την παρέμβαση και λήψη μέτρων προκειμένου να δημιουργηθεί ένα δίκτυο κοινωνικής αλληλεγγύης και προστασίας». Σε συνεργασία με τους πατατοπαραγωγούς του Νευροκοπίου θα διατεθούν πατάτες στον Δήμο Παλλήνης στην πολύ χαμηλή τιμή των 28λ. ανά κιλό.
Ο Δήμος καλεί τους δημότες και κατοίκους Παλλήνης, που επιθυμούν να προμηθευτούν πατάτες να συμπληρώσουν τα έντυπα παραγγελίας που διατίθενται ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα
www.palini.gr η σε έντυπη μορφή στο Δημαρχείο Παλλήνης, (Ιθάκης 12, Γέρακας ), Γραφείο Αντιδημάρχων, τηλ. 210-6604638, μέχρι 8 Μαρτίου 2012. Μετά την συγκέντρωση των εντύπων παραγγελίας, εντός 10 ημερών και σε συγκεκριμένη ημέρα και ώρα θα γίνει η διάθεση από τους ίδιους τους πατατοπαραγωγούς σύμφωνα με τα δελτία παραγγελίας.
Πρωτοβουλία και από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Ο ομότιμος Καθηγητής του Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων της Γεωπονικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Χρίστος Καμενίδης, και οι μεταπτυχιακοί φοιτητές του, δραστηριοποιούνται στη διάθεση της ονομαστής πατάτας του Κάτω Νευροκοπίου Δράμας και της Άνω Βροντούς Σερρών, χωρίς καμία απολύτως αμοιβή, για να είναι η τιμή καταναλωτή ακριβώς ίδια με την τιμή παραγωγού, δηλαδή, 25 λεπτά το χιλιόγραμμο ή 5 ευρώ τα 20χλγρ. σε έτοιμες συσκευασίες.
Η δραστηριότητα αυτή έχει τον εξής τριπλό σκοπό:
1. Οι παραγωγοί να πουλήσουν το προϊόν τους σε υψηλότερη τιμή και να αποκτήσουν μεγαλύτερο εισόδημα για να έχουν κίνητρο να συνεχίσουν να παράγουν.
2. Οι καταναλωτές να αγοράσουν το προϊόν σε χαμηλότερη τιμή και να ξοδέψουν μικρότερο εισόδημα, για να μπορέσουν να αγοράσουν και άλλα αγαθά που χρειάζονται.
3. Οι φοιτητές να εφαρμόσουν στην πράξη τις επιστημονικές γνώσεις που αποκτούν κατά τις σπουδές τους.
Με τη στήριξη των Πρυτανικών Αρχών του Α.Π.Θ., το Σάββατο 3 Μαρτίου 2012 και ώρες 11.00 με 13.00 θα γίνει διάθεση της πατάτας σε πολίτες στον προαύλιο χώρο του κτιρίου Διοίκησης του Α.Π.Θ. και συγκεκριμένα μπροστά από τα ΕΛ.ΤΑ.
Όποιος πολίτης επιθυμεί να προμηθευτεί πατάτες θα πρέπει να το δηλώσει μέχρι αύριο, Παρασκευή 2 Μαρτίου και ώρες 9.00 με 14.00 (ονοματεπώνυμο και ποσότητα) στο e-mail: vivika@agro.auth.gr ή kalirro@agro.auth.gr ή στα τηλέφωνα 2310 998823 και 998827 για να γίνει η παραγγελία της συνολικής ποσότητας που θα ζητηθεί.
Να σημειωθεί ότι ύστερα από πολύ μεγάλη ανταπόκριση της πανεπιστημιακής κοινότητας και του κόσμου στο πρώτο κάλεσμα για παραγγελίες, συνολικά 50 τόνων πατάτας, που ολοκληρώθηκε σήμερα 1/3/12 και θα δοθούν αύριο, Παρασκευή 2 Μαρτίου και ώρες 12:00 με 15:00, στο ίδιο μέρος η δράση συνεχίζεται για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα για τη διάθεση 50 τόνων πατάτας, επιπλέον.
Οι πατάτες δε θα διατίθενται εάν πρώτα δεν έχει γίνει τηλεφωνική ή ηλεκτρονική παραγγελία. Γι αυτό παρακαλούνται οι ενδιαφερόμενοι να κάνουν πρώτα την τηλεφωνική παραγγελία πριν προσέλθουν στο σημείο διάθεσης.
Τι προϊόντα θέλουν οι καταναλωτές
Τα προϊόντα που οι καταναλωτές ψηφίζουν ως πιο επιθυμητά για να ακολουθήσουν στις πρωτοβουλίες είναι το αλεύρι (10,7%), τα μακαρόνια (8,5%), τα φασόλια (7,9%), το ρύζι (7,4%), οι πατάτες (3,8%), τα κρεμμύδια (3,1%), οι φακές (2,3%) και τα ρεβίθια (1,5%).
Σε ό,τι αφορά τα φασόλια, όπως αναφέρουν μέλη της Ομάδας στην Κατερίνη, βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο διαπραγματεύσεων με παραγωγό από την περιοχή των Πρεσπών και δεν αποκλείεται- εφόσον οι συζητήσεις ευοδωθούν – τα φασόλια να φτάσουν στα χέρια των ενδιαφερόμενων καταναλωτών ως και 50% φθηνότερα.
Ακολουθεί η Πολιτεία
Σε μια προσπάθεια ενθάρρυνσης των παραγωγών και ενίσχυσης των καταναλωτών τα υπουργεία Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ετοιμάζουν «Ηλεκτρονική αγορά’» αγροτικών προϊόντων.
Υπενθυμίζεται ότι στη χώρα μας οι τιμές παραγωγού είναι από τις υψηλότερες λόγω των ειδικών συνθηκών που επικρατούν στην ελληνική παραγωγή (μικρός κλήρος).
Το υπουργείο έχει υποβάλλει τεχνικό δελτίο για κοινοτική χρηματοδότηση με σχέδιο δημιουργίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην οποία θα μπαίνουν ομάδες παραγωγών και θα αναρτούν τις τιμές και τις διαθέσιμες ποσότητες
οπωροκηπευτικών και από την άλλη πλευρά χονδρέμποροι και λιανεμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες θα βλέπουν το εύρος των τιμών και τον παραγωγό προκειμένου να έρθουν σε επαφή μαζί του.
Η αγορά θα γίνεται με τον παραδοσιακό τρόπο. Για να επιτευχθεί η ηλεκτρονική αγορά- πώληση, σε δεύτερο χρόνο θα δημιουργηθεί μια παράλληλη πλατφόρμα εύρεσης μέσων μεταφοράς εμπορευμάτων καθώς το μεγαλύτερο πρόβλημα σε αυτό το σύστημα είναι η αδυναμία σε συστήματα logistics.