Ενας πελάτης μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας τηλεφωνεί στη γραμμή τεχνικής υποστήριξης επειδή το smartphone του έχει κάποια βλάβη. Συνομιλεί στη γλώσσα του με υπάλληλο ο οποίος όχι μόνο δεν εργάζεται στην εταιρεία που κατασκεύασε τη συσκευή αλλά επιπλέον βρίσκεται χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά.
Η ύπαρξη των call center που παρέχουν υπηρεσίες δυτικού τύπου με μισθούς Ινδίας για λογαριασμό τρίτων εταιρειών έχουν γίνει γνωστές στη χώρα μας από τον κινηματογράφο, ειδικότερα μάλιστα από την ταινία «Slumdog Millionaire», όπου ο πρωταγωνιστής εργάζεται ακριβώς σε ένα τέτοιο κέντρο.
Αυτό που δεν είναι τόσο γνωστό είναι ότι εδώ και λίγα χρόνια τέτοια call center λειτουργούν και επί ελληνικού εδάφους. Ετσι ο Γερμανός που θέλει να ρωτήσει κάτι για το iPhone του ή ο αφρικανός μετανάστης που ζει στη Γαλλία και θέλει να μάθει πληροφορίες για το πώς θα στείλει χρήματα στην πατρίδα του διεκπεραιώνουν τη δουλειά τους μέσω… Αθήνας.
Εδώ καταλήγουν εκατοντάδες καθημερινά τηλεφωνήματα από Γαλλία, Βέλγιο και άλλες γαλλόφωνες χώρες από ανθρώπους, κυρίως οικονομικούς μετανάστες από την Αφρική, που θέλουν να πάρουν πληροφορίες για το πώς θα στείλουν χρήματα στην πατρίδα τους.
Τα απρόοπτα δεν λείπουν. «Το νούμερο πρέπει να μοιάζει με εκείνο κάποιας εταιρείας κινητής τηλεφωνίας στην Αφρική, πολλές φορές θα πάρει κάποιος για να παραπονεθεί για κάποιο πρόβλημα με το κινητό του. Αλλες φορές, μπορεί η συνεννόηση να είναι δύσκολη γιατί ο άνθρωπος που απευθύνεται σε μας δεν μιλάει καλά γαλλικά».
«Παλαιότερα υπήρχε εντολή από την εταιρεία να μην αποκαλύπτουμε πού βρισκόμαστε» λέει ο «Αχμέντ» ο οποίος επί σειρά ετών εργάστηκε στο τουρκόφωνο τμήμα που εξυπηρετούσε τηλεφωνήματα από την Τουρκία για λογαριασμό της Symantec.
«Με τον καιρό έγινε σαφές ότι κάτι τέτοιο δεν ήταν δυνατό» συμπληρώνει περιγράφοντας μάλιστα και μια φορά που ο τούρκος συνομιλητής του αντέδρασε για… εθνικούς λόγους στην ιδέα ότι ο άνθρωπος στην άλλη γραμμή βρισκόταν στην Ελλάδα: «Από όλες τις χώρες του κόσμου, στην Ελλάδα βρήκαν να το πάνε;».
«Προσωπικά δεν με ενοχλεί» λέει υπάλληλος που εργάζεται στο γαλλόφωνο τμήμα εξυπηρέτησης της Apple. «Θα με ενοχλούσε αν ήταν μια δουλειά που θα ήθελα να κάνω για μια ζωή». Δηλώνει ευχαριστημένος, τόσο από το είδος της εργασίας του όσο και από τις απολαβές του.«Ο μισθός είναι καλός, υπάρχει επίδομα πτυχίου, ξένης γλώσσας, μπόνους, εμένα οι μηνιαίες απολαβές μου ξεκινάνε από 1000 ευρώ».
«Η χώρα μας προσφέρεται για τέτοιου είδους υπηρεσίες, καθώς υπάρχουν άνθρωποι με προσόντα όπως ξένες γλώσσες, που μπορούν να προσφέρουν ποιοτική φθηνή εργασία, σε κάθε περίπτωση φθηνότερη συγκρινόμενη με χώρες της δυτικής Ευρώπης. Αυτό που χαρακτηρίζει τις συγκεκριμένες εταιρίες είναι οι ελαστικές σχέσεις εργασίας. Οι διμηνιαίες, ακόμα και μηνιαίες συμβάσεις και η εκ περιτροπής εργασίας είναι καθεστώς, ο συνδικαλισμός όχι μόνο δεν ενθαρρύνεται αλλά πολλές φορές διώκεται. Οσο η ανεργία αυξάνεται φοβάμαι πως τα πράγματα για τους εργαζομένους θα δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο».
«Πάντως έχω κάνει αίτηση επαναπρόσληψης στη συγκεκριμένη εταιρεία. Είναι μια δουλειά που ό,τι και να γίνει θα πληρωθείς τα χρήματα σου στην ώρα σου, κάτι που πλέον δεν είναι και τόσο συνηθισμένο».