Ο κατάσκοπος που έγινε συγγραφέας
Ρώτησαν κάποτε τον Αλφρεντ Χίτσκοκ: «Κύριε, πόση ώρα μπορείτε να κρατήσετε ένα φιλί στην οθόνη;». Η ψύχραιμη απάντησή του ήταν: «Είκοσι λεπτά». «Μα, κύριε, αυτό το φιλί κρατάει πολλή ώρα!» ακούστηκε η διαμαρτυρία. «Πρώτα όμως τοποθετώ μια βόμβα κάτω από το κρεβάτι» επανήλθε ο Χίτσκοκ για να λύσει το μυστήριο.
Με αυτόν τον τρόπο απάντησε ο Ντέιβιντ Κόρνγουελ (το πραγματικό όνομα του 81χρονου Τζον Λε Καρέ) όταν τον ρώτησαν πώς γράφει τις ιστορίες του. Ο βρετανός συγγραφέας, ο οποίος υπήρξε μυστικός πράκτορας των μυστικών υπηρεσιών της πατρίδας του, αδικείται όταν χαρακτηρίζεται απλώς «συγγραφέας κατασκοπευτικών μυθιστορημάτων» – και ας είναι οι περισσότερες ιστορίες των αντιηρώων του τοποθετημένες στη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου (1945-1991).
Κορυφαίο έργο του θεωρείται Ο κατάσκοπος που γύρισε από το κρύο (1963), το οποίο τον καταξίωσε ως έναν από τους σημαντικότερους συγγραφείς της εποχής μας. Με τη μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη (1965) από τον Μάρτιν Ριτ ο Λε Καρέ εγκαινίασε την εξαιρετικά ευτυχή και γόνιμη σχέση του με τον κινηματογράφο. Ο ίδιος, ένας στυλίστας και αρκετά σύνθετος συγγραφέας, είναι στην πραγματικότητα ο τελευταίος κρίκος μιας παράδοσης που ξεκίνησε με τον Τζόζεφ Κόνραντ και ενδιαμέσως απογειώθηκε από τον Γκρέιαμ Γκριν. Σε αυτήν το μυστήριο γίνεται το πεδίο διερεύνησης της ανθρώπινης συνθήκης, της ηθικής, της ενοχής, της πίστης και της προδοσίας.
Ο Λε Καρέ είναι ο πιο εξόφθαλμα πολιτικός αυτής της παράδοσης. Μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου ανταποκρίθηκε μυθοπλαστικά στην πολυπλοκότητα του παγκοσμιοποιημένου κόσμου. Τα αγαπημένα του βιβλία από το πιο πρόσφατο έργο του είναι Ο ράφτης του Παναμά (1996) και Ο επίμονος κηπουρός (2001) που επίσης έγιναν «εξαιρετικές» – σύμφωνα με τον ίδιο – ταινίες από τους Τζον Μπούρμαν (2001) και Φερνάντο Μεϊρέλες (2005) αντιστοίχως. Ο συγγραφέας θεωρεί μια μεταφορά επιτυχημένη μόνο όταν η ταινία αρχίζει «να ασκεί τη δική της γοητεία».
Το μυθιστόρημά του Κι ο κλήρος έπεσε στον Σμάιλι (1974) θεωρείται υπόδειγμα, όπως έχει γράφει η συγγραφέας Π. Ντ. Τζέιμς σε ένα πρόσφατο δοκίμιό της («Talking about detective fiction, Vintage», 2009), για μια «μοντέρνα ιστορία μυστηρίου». Ο Μπιλ Χέιντον είναι ο «Τυφλοπόντικας» του μυθιστορήματος. Πρόκειται ουσιαστικά για τον διπλό πράκτορα Κιμ Φίλμπι που αυτομόλησε στην ΕΣΣΔ δίνοντας έναν κατάλογο με ονόματα βρετανών πρακτόρων, ανάμεσα στα οποία και αυτό του Λε Καρέ. Ετσι τέλειωσε η καριέρα του κατασκόπου και ξεκίνησε για τα καλά αυτή του συγγραφέα. «Μια φορά στη ζωή του, αν ένας συγγραφέας είναι τυχερός, βλέπει ένα βιβλίο του να γίνεται ταινία και να έχει τη δική της υπόσταση και την αλήθεια της. Αυτό είναι το επίτευγμα του Τόμας Αλφρεντσον και του επιτελείου του» είπε ο Λε Καρέ τον περασμένο Δεκέμβριο.
Τι λένε τρεις από τους πρωταγωνιστές του «Σμάιλι»
Γκάρι Ολντμαν «οχι κλώνος του τζέιμς μποντ»
Ο Γκάρι Ολντμαν θεωρεί ότι ο ρόλος του Τζορτζ Σμάιλι, που τον οδήγησε για πρώτη φορά στα Οσκαρ, είναι ο καλύτερος της καριέρας του. Αυτό όμως που βρήκε περισσότερο ενδιαφέρον στο σενάριο ήταν ότι δεν αποσκοπούσε σε μια «επανάληψη των ταινιών με τις χιλιάδες εκρήξεις και τους πυροβολισμούς. Θα περίμενε κανείς ότι με τη φόρα που έχει ξαναπάρει ο Τζέιμς Μποντ, μια καινούργια ταινία κατασκοπίας θα ήταν μέσα στην φασαρία και την καταστροφή. Ανακουφίστηκα όταν είδα ότι το “Κι ο κλήρος έπεσε στον Σμάιλι” έχει να κάνει με ανθρώπους και συμπεριφορές». Τι του άρεσε περισσότερο; Οι σιωπές. «Στο κάτω–κάτω πόσο συχνά σου δίδεται η ευκαιρία να παίξεις έναν ρόλο στον οποίο αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να καθήσεις στην καρέκλα και απλώς να ακούς;».
Κόλιν Φερθ «για να αλλάξεις μείνε ο ίδιος»
«Ενα παλιό ιταλικό γνωμικό που είχα διαβάσει στον “Γατόπαρδο” του Ντι Λαμπεντούσα – για μένα το καλύτερο βιβλίο που έχει γραφτεί ποτέ–λέει ότι για να παραμείνουν τα πράγματα ίδια, θα πρέπει ν’ αλλάξουν» λέει ο Κόλιν Φερθ που στο «Και ο κλήρος έπεσε στον Σμάιλι» υποδύεται τον Μπιλ Χέιντον, έναν από τους ύποπτους προδοσίας. «Ο Ψυχρός Πόλεμος ήταν μια αντανάκλαση του διαρκούς πολέμου ανάμεσα στην πρόοδο και τον συντηρητισμό. Λόγω αυτής της έντασης η κοινωνία και ο πολιτικός κόσμος βρίσκονταν πάντα σε κινητικότητα. Θρηνούμε αυτό που φεύγει και ζούμε την αναπόφευκτη αλλαγή αλλά σε πολλούς τομείς τα πράγματα, ενώ δείχνουν να αλλάζουν, παραμένουν ίδια».
Τζον Χερτ «ο ηθοποιός είναι κατάσκοπος»
«Ενα από τα παιχνίδια της ζωής, όπως θα έλεγε και ο Ραούλ Ρουίζ, είναι η παρακολούθηση» μας λέει ο Τζον Χερτ, ο βετεράνος βρετανός ηθοποιός που στην ταινία υποδύεται τον Control, επικεφαλής της Υπηρεσίας. «Ενας μουσικός παρακολουθεί συνέχεια ήχους, ένας συγγραφέας ενδιαφέρεται να κρυφακούει συζητήσεις. Είτε το θέλουμε είτε όχι, έτσι είναι και αυτό ακριβώς συμβαίνει και με τους ηθοποιούς. Παρακολουθούν ή κατά κάποιο τρόπο κατασκοπεύουν για να αντλήσουν πληροφορίες για τους ρόλους τους. Η βασική διαφορά ανάμεσα σε έναν κατάσκοπο και έναν ηθοποιό είναι ότι ο μεν κατάσκοπος προσπαθεί να μην αποκαλυφθεί, ο δε ηθοποιός προσπαθεί να κάνει ακριβώς το αντίθετο».
πότε και που
Η ταινία «Κι ο κλήρος έπεσε στον Σμάιλι» προβάλλεται στις αίθουσες από την Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου σε διανομή Village Roadshow. Το ομότιτλο μυθιστόρημα κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Καστανιώτη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ