Το γύρο του Διαδικτύου έκανε η αποκάλυψη του «Βήματος» για τις παραινέσεις της Τρόικας για άμεση πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το ρεπορτάζ αναδημοσιεύθηκε στο σύνολο του Τύπου και κινητοποίησε κύκλους της Κομισιόν, οι οποίοι, μιλώντας προς «Το Βήμα», επιβεβαιώνουν ότι η εκπρόσωπος της Ε.Ε. στο Τεχνικό Κλιμάκιο της Τρόικας, κυρία Λέιλα Φερνάντεθ ζήτησε από τους Έλληνες επιτελείς η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να γίνει εντός του 2012, διότι αποτελεί δέσμευση του μνημονίου και όχι στο τέλος του 2013, όπως ζήτησε η ελληνική πλευρά, προκειμένου η αποκρατικοποίηση να πραγματοποιηθεί υπό καλύτερες συνθήκες.
Οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι η συνεργασία ανάμεσα στα κοινοτικά στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG COMP) και της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων (ECFIN) είναι άρτια και αποτελεσματική, καθώς βρίσκονται σε κοινή γραμμή.
Οι κοινοτικές πηγές διαψεύδουν ότι συνδέθηκε ως προϋπόθεση η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την έγκριση του επιχειρηματικού της σχεδίου από τις υπηρεσίες Ανταγωνισμού της Κομισιόν, ενώ ξεκαθαρίζουν ότι η κυρία Φερνάντεθ ουδέποτε είπε στην κλειστή σύσκεψη της Πέμπτης ότι η Γερμανία δεν έχει Μνημόνιο και ότι, άρα, ισχύουν διαφορετικοί κανόνες για τους Deutsche Bahn και τον ΟΣΕ.
«Τηρούμε το χρονοδιάγραμμα – Κακώς πιέζουν»
Πηγές του «Βήματος», που παρέστησαν στην εν λόγω σύσκεψη, εξηγούν ότι στο Μνημόνιο η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τοποθετείται στο τελευταίο τρίμηνο του 2011, χρονική συγκυρία που σηματοδοτεί την αφετηρία της έναρξης των διαδικασιών της αποκρατικοποίησης, η οποία θα πάρει χρόνο για να υλοποιηθεί.
Αυτό έγινε στην ώρα του, με τον ορισμό των συμβούλων της αποκρατικοποίησης από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή , οι οποίοι είναι οι SNCF International (ο Γαλλικός ΟΣΕ), η Εμπορική Τράπεζα της Ελλάδος και η Credit Agricole CIB, φορείς γαλλικών συμφερόντων. Δηλαδή, όπως εξηγούν, το χρονοδιάγραμμα τηρείται από την Ελληνική πλευρά.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν, έως σήμερα δεν έχει υπάρξει επίσημο επενδυτικό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού, πρακτικά, η εταιρία εφαρμόζει το αναπτυξιακό της σχέδιο εδώ και λίγους μήνες, η αναδιάρθρωσή της καθυστέρησε λόγω βραδυπορίας στις μετατάξεις, και, μόλις τον Δεκέμβριο κατάφερε να εμφανίσει οριακή κερδοφορία. Έτσι, εξηγούν, η εσπευσμένη πώληση της εταιρίας το 2012 μετά βίας θα έπιανε …ένα ευρώ υπέρ του χρέους, ενώ αντίθετα, το 2013 η πώλησή της θα θεωρείται επιβεβλημένη, καθώς η επιχείρηση θα έχει απείρως υψηλότερη αξία για δύο βασικούς λόγους.
Ο πρώτος είναι ότι μπορεί το 2011 να κλείνει με έλλειμμα 32 εκατ. ευρώ, αλλά το 2012 αναμένει εκτόξευση των πωλήσεων, λόγω της επαναδραστηριοποίησης στις εμπορευματικές μεταφορές, αλλά και της αύξησης των επιβατών, αφού η ακριβή βενζίνη των ΙΧ στέλνει πελάτες στον σιδηρόδρομο. Δηλαδή, η ύφεση δουλεύει για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ο δεύτερος λόγος είναι ότι εκκρεμεί ακόμη στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. η έγκριση του επιχειρηματικού σχεδίου της εταιρίας, το οποίο, όταν πάρει το «πράσινο φως», η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα κληροδοτηθεί – μεταξύ άλλων – με ένα πανάκριβο εμπορευματικό κέντρο στη Θεσσαλονίκη, εκτιμώμενης αξίας 170 εκατ. ευρώ, και, πάνω, από όλα με την Ευρωπαϊκή άδεια λειτουργίας, που θα επιτρέψει στην εταιρία να δραστηριοποιηθεί σε ολόκληρη την κοινοτική επικράτεια.
Άρα, όπως εξηγούν κυβερνητικοί κύκλοι, «η εσπευσμένη πώλησή της απλώς θα συνιστούσε εκποίηση, διότι στην καλύτερη περίπτωση θα πωλούνταν με χαμηλό τίμημα και, στη συνέχεια, όταν ο επενδυτής θα έπαιρνε το «πράσινο φως» από τις υπηρεσίες Ανταγωνισμού, τότε θα βρισκόταν με αυτά τα «φιλέτα» στο χέρι!».
«Συνδέουν το πράσινο φως με την αποκρατικοποίηση»
Κύκλοι που παρέστησαν στην συζήτηση επιβεβαιώνουν ότι η Τρόικα είπε ξεκάθαρα ότι δεν θα εγκριθεί ο φάκελος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, εάν δεν ενταχθεί πρώτα η εταιρία στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), κάτι που τέθηκε για πρώτη φορά στο τραπέζι από τους κοινοτικούς.
Πρόσωπα με εξαιρετική γνώση όσων ελέχθησαν την περασμένη Πέμπτη στην εν λόγω συνάντηση επισημαίνουν ότι έως τότε καμία άλλη φορά δεν είχε ειπωθεί από κοινοτικά χείλη ότι θα έπρεπε η εταιρία να αποκρατικοποιηθεί, προτού λάβει το business plan της «πράσινο φως» από την Κομισιόν.
Ενώ λοιπόν θεωρείτο βέβαιο ότι ο φάκελος από τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού θα έκλεινε επιτυχώς, καθώς έχει εξεταστεί εδώ και μήνες, ζητήθηκε ένα ακόμη πιο απαισιόδοξο σενάριο του επιχειρηματικού σχεδίου της εταιρίας, προκειμένου να συνεκτιμηθεί το «πράσινο φως», παρόλο που η αναδιάρθρωση της εταιρίας έχει ήδη επιτευχθεί.
Οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι στην συγκεκριμένη συνάντηση, όταν οι Έλληνες επιτελείς σημείωσαν ότι σε καμία άλλη περίπτωση αναδιάρθρωσης σιδηροδρομικής εταιρίας δεν απαιτήθηκε για την έγκρισή του Business Plan από τις Βρυξέλλες η αποκρατικοποίησή της, η κυρία Φερνάντεθ απάντησε ότι η κυβέρνηση ενέταξε την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο μνημόνιο, ως εκ τούτου αποτελεί διεθνή δέσμευσή της.