Λουκέτα σε επιχειρήσεις, µαύρες οθόνες σε κανάλια, αναστολή έκδοσης εφηµερίδων, απολύσεις εργαζοµένων, µειώσεις και καθυστερήσεις πληρωµών σε περιοδικά και ραδιοφωνικούς σταθµούς είναι τα στοιχεία που συνθέτουν τη ζοφερή ατµόσφαιρα που επικρατεί στα ελληνικά µέσα ενηµέρωσης, τα οποία διανύουν την πιο δύσκολη περίοδό τους µετά τη µεταπολίτευση.

Διαφήµιση, τέλος…

Η κατακόρυφη πτώση της διαφηµιστικής δαπάνης στη χώρα µας έχει δραµατικές συνέπειες στα µέσα ενηµέρωσης που βλέπουν την κύρια πηγή εσόδων τους να βαίνει συνεχώς µειούµενη µε εντυπωσιακούς ρυθµούς από το 2008. Από το 2009 που απορρόφησαν, σύµφωνα µε τα στοιχεία της Media Services, 2,2 δισ. ευρώ (-17%), έφτασαν το 2011 στα 1,5 δισ. ευρώ (-15,5%). Εν ολίγοις, το σύνολο των ελληνικών ΜΜΕ έχει δει τα διαφηµιστικά έσοδα να µειώνονται ακόµη και κατά 50% µέσα σε τρία µόνο χρόνια. Παράγοντες της αγοράς προβλέπουν ότι η δαπάνη θα συνεχίσει να µειώνεται τα αµέσως επόµενα χρόνια, γεγονός που θα απειλήσει σοβαρά ακόµη και την ύπαρξη πολλών ενηµερωτικών µέσων.

Κατέβασαν στιλό

Η νέα χρονιά βρήκε δύο εφηµερίδες, την «Ελευθεροτυπία» και τον «Κόσµο του Επενδυτή», να έχουν ουσιαστικά κατεβάσει ρολά. Στην «Ελευθεροτυπία» οι εργαζόµενοι, στους οποίους δεν έχουν καταβληθεί τα δεδουλευµένα από τα µέσα του περασµένου Ιουλίου, τις τελευταίες εβδοµάδες πραγµατοποιούν κυλιόµενες απεργίες. Την περασµένη ∆ευτέρα το δικαστήριο έκανε δεκτή την αίτηση προσωρινής διαταγής αναστολής των καταδιωκτικών µέτρων εις βάρος της εταιρείας – αίτηση για υπαγωγή στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα είχε κατατεθεί στις 30 ∆εκεµβρίου –,uni00A0απορρίπτοντας την αίτηση εξαίρεσης των εργαζοµένων.

Στον «Κόσµο του Επενδυτή» οι εργαζόµενοι έχουν να πληρωθούν από το τέλος Οκτωβρίου, γεγονός που έχει οδηγήσει τις συνδικαλιστικές οργανώσεις τους στο να κηρύξουν επαναλαµβανόµενες απεργίες. Οµως και στις υπόλοιπες εφηµερίδες τα πράγµατα απέχουν µακράν από το να θεωρούνται ρόδινα. Η αγορά συρρικνώνεται συνεχώς και οι τράπεζες απαιτούν αναδιαρθρώσεις και περικοπές στο κόστος εργασίας και στα λειτουργικά έσοδα προκειµένου να χορηγήσουν νέα δάνεια.

Τηλε-δράµατα

Η κατάσταση στον τηλεοπτικό σταθµό Alter είναι δραµατική, καθώς οι εργαζόµενοι, απλήρωτοι επί πολλούς µήνες, βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας. Το πρόγραµµα του σταθµού έχει αντικατασταθεί από ανάρτηση ανακοινώσεων των εργαζοµένων, οι περισσότερες εναντίον της ιδιοκτησίας. Η εξέλιξη έχει επιφέρει βαρύτατο πλήγµα και στη διαφηµιστική αγορά, µε αποτέλεσµα µεγάλες εταιρείες να αιτούνται την προστασία του άρθρου 99 ή να βρίσκονται στα όρια της κατάρρευσης.

Στην Κάντζα οι Γερµανοί του RTL και ο Alpha δεν πάνε πλέον πακέτο. Παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις τους, την Πέµπτη 5 Ιανουαρίου ανακοίνωσαν την απόφασή τους να πωλήσουν το πλειοψηφικό πακέτο µετοχών (70% του Alpha Media Group) στον έλληνα επιχειρηµατία κ. Δηµήτρη Κοντοµηνά. Στα υπόλοιπα ιδιωτικά κανάλια συζητείται συρρίκνωση του προγράµµατος, περικοπές στον προϋπολογισµό και κατ’ επέκταση απολύσεις και µειώσεις στις αµοιβές. Η κατάσταση είναι ακόµη πιο δύσκολη στη δηµόσια ραδιοτηλεόραση. Η ΕΡΤ αντί να εξυγιανθεί βουλιάζει καθηµερινά όλο και περισσότερο σε ένα ιδιότυπο καθεστώς υπολειτουργίας και η υποµονή των πολιτών, που εξακολουθούν να πληρώνουν το ειδικό τέλος για να βλέπουν το ίδιο πρόγραµµα σε επανάληψη, εξαντλείται.

Ραδιόφωνα – περιοδικά

Οι ραδιοφωνικοί σταθµοί και τα περιοδικά είναι και τα µεγαλύτερα θύµατα της κρίσης στη διαφηµιστική αγορά, καταγράφοντας τις µεγαλύτερες απώλειες διαφηµιστικών εσόδων (-29,3% τη χρονιά που πέρασε). Σε οργανισµούς που κάποτε εξέδιδαν µεγάλης κυκλοφορίας περιοδικά οι εργαζόµενοι παραµένουν απλήρωτοι εδώ και µήνες, είτε εξαναγκάζονται να αποδεχθούν µειώσεις στις αµοιβές τους… όταν αυτές καταβάλλονται. Οσο για τα ραδιόφωνα, στα µεν µουσικά επικρατεί η… play list, στα δε ενηµερωτικά γίνονται συνεχώς περικοπές σε προσωπικό και αµοιβές.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ