Ο ένας χρόνος για το Διαδίκτυο είναι πολύ µεγάλο διάστηµα. Οι εξελίξεις στον κυβερνοχώρο τρέχουν µε ανεξέλεγκτες ταχύτητες και οι εκπλήξεις είναι διαδοχικές. Ωστόσο µε βάση τις τελευταίες «ανακαλύψεις» µπορούµε να χαρτογραφήσουµε τις τάσεις που θα κυριαρχήσουν τη νέα χρονιά.
Η εταιρεία Groupon «γέννησε» τους περισσότερους κλώνους από κάθε άλλη επιχείρηση που ιδρύθηκε το 2010. Η καινοτόµος ιδέα να προσφέρει στους χρήστες της ειδικά κουπόνια εκπτώσεων για προϊόντα και υπηρεσίες είχε τροµακτική επιτυχία µε αποτέλεσµα να βρει πολλούς µιµητές σε σχεδόν όλες τις χώρες. Οι συζητήσεις για εξαγορά της εταιρείας από την Google είναι απόδειξη αυτής της επιτυχίας. Οπως όλα δείχνουν, η προσφορά κουπονιών είναι µια τάση που θα κυριαρχήσει και στα επόµενα χρόνια.
Είναι ήδη παντού γύρω µας αλλά στο άµεσο µέλλον προβλέπεται να αντικαταστήσουν εντελώς οποιαδήποτε άλλη εναλλακτική λύση. Ο Στιβ Τζοµπς θεωρείται ένας από τους οραµατιστές της τεχνολογίας αυτής και ο άνθρωπος που την έκανε καθηµερινή συνήθεια για εκατοµµύρια χρήστες σε ολόκληρο τον κόσµο. Το ξεχωριστό πληκτρολόγια θα είναι σύντοµα τόσο ξεπερασµένο όσο οι φωτογραφικές µηχανές µε φιλµ.
Οπως πολλοί αναλυτές προβλέπουν, στο άµεσο µέλλον η τάση αυτή θα ενισχυθεί, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές θα ενδίδουν στο κινητό Internet. Σύµφωνα µε τα στοιχεία εταιρειών δηµοσκοπήσεων οι αναζητήσεις στο Διαδίκτυο µέσω κινητών τηλεφώνων έχουν τετραπλασιαστεί από το 2008. Η Apple έχει πωλήσει ως σήµερα περισσότερα από 60 εκατ. iPhones, ενώ και η αγορά για τα τηλέφωνα που λειτουργούν µε το σύστηµα Android της Google κατέγραψε το 2011 εντυπωσιακή ανάπτυξη της τάξεως του 800% σε σύγκριση µε το 2010. Μόνο το 2009 πωλήθηκαν σε παγκόσµιο επίπεδο περισσότερα από 1,2 δισ. κινητά τηλέφωνα, τα οποία διαθέτει πλέον το 70% του παγκόσµιου πληθυσµού. Στις ΗΠΑ τα παιδιά ως 14 ετών που διαθέτουν κινητό τηλέφωνο (85%) είναι περισσότερα από τα παιδιά που διαθέτουν βιβλία. Σήµερα το 19% των συσκευών κινητής τηλεφωνίας που διατίθενται είναι «έξυπνα κινητά». Υπολογίζεται ότι το 2014 το Internet µέσω κινητών τηλεφώνων θα ξεπεράσει για πρώτη φορά το Διαδίκτυο µέσω σταθερών τηλεφωνικών γραµµών.
Το cloud computing είναι η παροχή πληροφορικών τεχνολογιών ως υπηρεσία, όπως η διάθεση ηλεκτρικού ρεύµατος και όχι ως προϊόντα (όπως ηλεκτρονικοί υπολογιστές και έξυπνα κινητά) µέσω ενός δικτύου, κυρίως του Internet, και αποτελεί τάση που θα κυριαρχήσει στα επόµενα χρόνια. Σύµφωνα µε την εταιρεία ερευνών Forrester η αγορά των υπηρεσιών για το cloud computing από 41 δισ. δολάρια το 2011, θα ξεπεράσει τα 241 δισ. δολάρια το 2020. Οπως εκτιµάται, το cloud computing και η δυνατότητα που παρέχει για σύνδεση των διαφόρων συσκευών (ηλεκτρονικοί υπολογιστές, λάπτοπ, έξυπνων κινητών τηλεφώνων και τηλεοράσεων) µεταξύ τους και η αποθήκευση δεδοµένων σε εξωτερικούς σέρβερ που κάνουν εύκολη τη µεταφορά τους από τη µία συσκευή στην άλλη είναι η αναπόφευκτη εξέλιξη σε µια εποχή όπου οι συσκευές κυριαρχούν στην καθηµερινή µας ζωή.
Το 2013 υπολογίζεται να διατεθούν για την αγορά «εφαρµογών» για κινητά τηλέφωνα, υπολογιστές – ταµπλέτες και συσκευές ηλεκτρονικής ανάγνωσης περισσότερα από 29 δισ. δολάρια. Υπενθυµίζεται ότι οι «εφαρµογές» είναι λογισµικά προγράµµατα που µπορεί κανείς να «κατεβάσει» από το Διαδίκτυο και τα οποία δίνουν στους χρήστες τη δυνατότητα να βλέπουν βίντεο, να παίζουν παιχνίδια, να διαβάζουν µια εφηµερίδα κοκ. στην οθόνη της έξυπνης συσκευής τους. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι µόνο µέσα στο 2010 η Apple πούλησε σχεδόν 7 δισ. «εφαρµογές». Το 2011 η πιο δηµοφιλής εφαρµογή της Apple ήταν το Instagram, ένα πρόγραµµα που διατίθεται δωρεάν και δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες των iPhone και των iPad να επεµβαίνουν «καλλιτεχνικά» στις φωτογραφίες τους και να τις µοιράζονται µε άλλους χρήστες µέσω κοινωνικών δικτύων όπως το Facebook και το Twitter.
Τα περιοδικά όπως τα γνωρίζουµε σύντοµα θα αποτελούν αποµεινάρια του παρελθόντος. Αυτά που θα τα αντικαταστήσουν θα είναι τα περιοδικά ειδικά σχεδιασµένα για υπολογιστές ταµπλέτες. Προς το παρόν αιχµή του δόρατος αποτελεί το περιοδικό της Virgin µε τίτλο «Project», που είναι πλήρως διαδραστικό και αποτελεί µια πρωτόγνωρη εµπειρία για τον αναγνώστη. Κάθε µήνα θα κυκλοφορεί στις οθόνες των iPad, αλλά θα ανανεώνεται καθηµερινά µε περιεχόµενο όχι µόνο από τους συντάκτες, αλλά και τους αναγνώστες που θα µπορούν να συµµετέχουν µε δικά τους σχόλια, φωτογραφίες ή βίντεο.
Η εποχή που το να παρακολουθούµε τηλεόραση σήµαινε ότι στηνόµασταν εµπρός στο µαύρο µονολιθικό κουτί στο σαλόνι ή στην κρεβατοκάµαρα και βλέπαµε τα αναλογικά ή τα συνδροµητικά κανάλια έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Το ποσοστό των τηλεθεατών που παρακολουθούν τηλεόραση µέσω Διαδικτύου καταγράφει εντυπωσιακή αύξηση. Εκτός αυτού, οι τηλεοπτικές συνήθειες αλλάζουν επίσης µε ασύλληπτα γρήγορους ρυθµούς. Ολο και περισσότερο οι θιασώτες των τηλεοπτικών προγραµµάτων «κατεβάζουν» τις αγαπηµένες τους ξένες σειρές και τις παρακολουθούν πολύ πιο πριν τις προβάλλει κάποιο κανάλι στη χώρα τους, ενώ προτιµούν να βλέπουν τα αγαπηµένα τους προγράµµατα όχι στην τηλεόραση, αλλά στις ιστοσελίδες όσων καναλιών προσφέρουν τη δυνατότητα αυτή. Μεγά λη αύξηση καταγράφει επίσης η αγορά των «έξυπνων» τηλεοράσεων που είναι συµβατές µε το Διαδίκτυο. Υπολογίζεται ότι το 2011 µόνο στις ΗΠΑ περίπου το 30% των νοικοκυριών διαθέτουν ανάλογες συσκευές, ποσοστό που σηµείωσε αύξηση της τάξεως του 24% σε σύγκριση µε το 2010. Μια τάση που καταγράφεται τελευταία και αναµένεται να ενταθεί είναι και η «κοινωνική τηλεόραση», µε λίγα λόγια η τάση να παρακολουθούν οι θεατές τα προγράµµατα της αρεσκείας τους και ταυτόχρονα να τα σχολιάζουν στις σελίδες τους στο Twitter και στο Facebook. Ειδικοί αναλυτές επισηµαίνουν ότι οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων προτιµούν να µοιράζονται τις απόψεις τους για τις αγαπηµένες τους σειρές, επειδή είναι πιο ανώδυνο από το να µιλάνε για πολιτική και λιγότερο βαρετό από το να µιλάνε για τον καιρό.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ