Μετά από σχεδόν 10 χρόνια αναβολών, ένα έργο το οποίο είχε ενταχθεί στη λίστα με τα «ολυμπιακά έργα», αλλά δεν κατασκευάστηκε ποτέ, έρχεται να αλλάξει την εικόνα (και τη λειτουργία) του λιμανιού του Πειραιά.
Πρόκειται για το monorail, τον εναέριο ελαφρύ σιδηρόδρομο, που θα διατρέχει περιμετρικά το λιμάνι συνδέοντας τις προβλήτες του μεταξύ τους. Ετσι η μετακίνηση επιβατών από τη μια άκρη του λιμανιού – κυρίως τους σταθμούς του Προαστιακού και του Ηλεκτρικού – έως τον νέο χώρο για τα κρουαζιερόπλοια θα γίνεται απρόσκοπτα.
Η γραμμή του monorail θα είναι διπλή, με μήκος περίπου 5 χιλιόμετρα και θα κατασκευαστεί σε ύψος 5,80 μέτρα. Στην πρώτη φάση του έργου προβλέπεται η κατασκευή οκτώ σταθμών και η συνολική μεταφορική ικανότητα θα ανέρχεται σε 2.000 επιβάτες ανά ώρα και ανά κατεύθυνση. Οι συρμοί θα κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια.
Και αυτό είναι το ένα από τα δύο έργα που πρόκειται να γίνουν στον Πειραιά για τη στήριξη της κρουαζιέρας και τα οποία παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς ο υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Τα έργα υπάγονται με απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης στο ΠΕΠ Αττικής συνολικού προϋπολογισμού 350 εκατομμυρίων ευρώ.
Στη συνέντευξη ήταν παρόντες ο υφυπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος για θέματα Ναυτιλίας κ. Αδωνις Γεωργιάδης, ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γιάννης Σγουρός και ο πρόεδρος του ΟΛΠ κ. Γιώργος Ανωμερίτης.
Το άλλο μεγάλο έργο που δρομολογείται είναι η επέκταση του λιμανιού στο νότιο τμήμα, προϋπολογισμού 230 εκατομμυρίων ευρώ με έξι νέες θέσεις ελιμμενισμού για μεγάλα κρουαζιερόπλοια (άνω των 4.000 επιβατών) και με μήκος που μπορεί να φτάνει και τα 400 μέτρα.
Ο υπουργός Ανάπτυξης επεσήμανε μεταξύ άλλων πως με τα νέα έργα δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίες για εκατοντάδες άτομα ενώ όσον αφορά την πηγή των χρημάτων είπε πως προήλθαν από αποδέσμευση πόρων από «νεκρά» έργα με στόχο ο Πειραιάς να γίνει το σημαντικότερο λιμάνι στην κρουαζιέρα στην νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Για την πορεία των έργων σημείωσε πως θα δημοπρατηθούν αμέσως και μέσα στο πρώτο 6μηνο του 2012 να ξεκινήσει η κατασκευή τους έτσι ώστε το 2014 να είναι έτοιμο το monorail και το 2016 να έχει ολοκληρωθεί η επέκταση του λιμανιού.
Για την κρουαζιέρα σημείωσε πως «μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, σήμερα η κρουαζιέρα δημιουργεί έσοδα που υπερβαίνουν τα 360 εκατομμύρια ευρώ. Θέλουμε και μπορούμε, αν κινηθούμε έξυπνα και μεθοδικά, να διπλασιάσουμε τα έσοδα αυτά σε 700 εκατομμύρια το χρόνο, να διπλασιάσουμε τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας που διακινούνται μέσω του Πειραιά, από 2,5 εκατομμύρια που είναι σήμερα, σε 5 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2016. Αυτός είναι ο στρατηγικός μας στόχος για τον Πειραιά. Το πρώτο λιμάνι της χώρας να παραμείνει πρώτο λιμάνι της Μεσογείου» τόνισε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Ανάπτυξης επεσήμανε ότι στο πλαίσιο της εξοικονόμησης πόρων αποφασίστηκε ο αριθμός των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων των Οργανισμών Λιμένων να μειωθεί στα 7 και την θέση του Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου να την έχει ένα άτομο. Παράλληλα τόνισε πως τροποποίησαν τις διαδικασίες κατασκευής έργων σε λιμένες ώστε να γίνονται πιο άμεσα.
Ο κ. Σγουρός αναφέρθηκε στα δυο έργα και σημείωσε ότι «εάν στον τόπο μας δεν σταματήσουμε την γραφειοκρατία, όσο καλές προθέσεις και αν έχουν οι υπουργοί ή άλλοι αρμόδιοι φορείς δεν πρόκειται να γίνει τίποτα». Λίγο πριν αποχωρήσει απευθυνόμενος στον κ. Χρυσοχοϊδη του ευχήθηκε «καλή επιτυχία» στο νέο πολιτικό του ρόλο όπως είπε, «φτάνει να είναι σωστός. Γιατί αν δεν είναι σωστός τότε θα άρω την εμπιστοσύνη μου».
O κ. Ανωμερίτης τόνισε ότι η κρουαζιέρα θα μπορεί να αποτελέσει την 2η ατμομηχανή του ΟΛΠ και υπενθύμισε ότι την περίοδο 2002 – 2003 επί Πρωθυπουργίας του Κ. Σημίτη στον ίδιο χώρο είχαν εξαγγελθεί έργα αρκετά από τα οποία δεν υλοποιήθηκαν. Επιποσθέτως μίλησε για αύξηση της κίνησης στον τομέα της κρουαζιέρας με το νέο έτος και τόνισε ότι το 2012 έχουν δηλώσει ότι θα αφιχθούν στο λιμάνι του Πειραιά 800 κρουαζιερόπλοια.
Για την καθυστέρηση των έργων ο κ. Χρυσοχοϊδης είπε χαρακτηριστικά πως είναι τα στενάχωρα πράγματα της πολιτικής όταν αυτή δεν υπηρετεί το ρόλο της και έκανε λόγο για ιδεοληψίες αλλά και για νοοτροπίες που δεν επέτρεψαν στο παρελθόν να ωριμάσουν αυτά τα έργα.
Μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, όπως ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης, θα παρουσιαστεί ένα σχέδιο για τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη με κίνητρα για την προσέλκυση επιχειρήσεων ενώ όταν ανοίξει ξανά η Βουλή θα κατατεθεί το νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό μέσα στο οποίο περιλαμβάνεται τροπολογία για την άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα.