{{{ moto }}}Το «Artist» (Γαλλία/ Βέλγιο, 2011) του Μισέλ Χαζαναβίσιους είναι μια ταινία που θα αγαπήσουν μόνον όσοι αγαπούν βαθιά από μέσα τους τον κινηματογράφο, αλλά και όσοι αναζητούν ακόμη ίχνη από τη χαμένη τους αθωότητα _ συνειδητά ή υποσυνείδητα. Γιατί αυτή η ταινία, που γυρίστηκε ασπρόμαυρη και χωρίς ήχο, είναι φτιαγμένη με αγάπη για το ίδιο το σινεμά από κάποιον που γνωρίζει το μέσο και την ιστορία του απέξω και ανακατωτά.
Με πλήθος αναφορών σε ταινίες και ηθοποιούς περασμένων εποχών και μεγαλείων, ο Χαζαναβίσιους έφτιαξε το δικό του ριμέικ του «Ενα αστέρι γεννιέται» (το πρώτο γυρίστηκε το 1937 από τον Γουίλιαμ Γουέλμαν με τους Φρέντρικ Μαρτς και Τζανέτ Γκέινορ) τοποθετώντας την ιστορία του στο 1927, λίγο πριν από την «εισβολή» του ήχου στον κινηματογράφο. Τότε που όλα άλλαξαν από τη μια στιγμή στην άλλη και η φωνή ήταν ο πραγματικός πρωταγωνιστής των ταινιών, αφήνοντας στο περιθώριο τους σταρ του βωβού που δεν θέλησαν ή δεν μπόρεσαν να συμβιβαστούν μαζί της (ο Τσάρλι Τσάπλιν για παράδειγμα μισούσε τον ήχο και γύρισε τους «Μοντέρνους καιρούς» βωβούς το 1936, ενώ πια ο ήχος είχε καθιερωθεί στο σινεμά).
Ο Χαζαναβίσιους «παίζει» γλυκά με το ίδιο το σινεμά και την ιστορία του. Η εικόνα του Ντιζαρντέν για παράδειγμα παραπέμπει αμέσως σε πρόσωπα όπως ο Ερολ Φλιν, ο Τζον Γκίλμπερτ και κυρίως ο Τζιν Κέλι, ενώ κατά ένα μαγικό τρόπο, το φιλμ παρ’ ότι έχει γυριστεί πάνω στο πασίγνωστο μοντέλο των δραμάτων της εποχής που τοποθετείται, δείχνει μοντέρνο! Αλλά για σκεφτείτε το: μέσα στη φασαρία και στον βομβαρδισμό των οπτικοακουστικών εφέ που πλέον χαρακτηρίζουν το 80% του κινηματογράφου, μια βωβή και ασπρόμαυρη ταινία τι άλλο από μοντέρνα θα μπορούσε να δείχνει;
Πάνω απ’ όλα όμως το «Artist» είναι η ερωτική επιστολή του Χαζαναβίσιους προς το ίδιο το σινεμά, γι’ αυτό και αισθάνθηκα τυχερός που «με έβαλε στην κοινοποίηση». Γιατί η αγάπη του είναι τρελή όσο τρελό είναι και το ρίσκο που πήρε, γιατί πραγματικά θέλει κότσια και τρέλα ώστε εν έτει 2011 να γυρίσεις μία ταινία ασπρόμαυρη και βωβή ακριβώς όπως γυρίζονταν οι ταινίες όταν το σινεμά γεννιόταν.
Βαθμολογία: 4
Αίθουσες: ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ – ΕΛΛΗ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΟΝ
Η απομυθοποίηση της Μέριλιν Μονρόε
Το φιλμ ρίχνει φως στο μυστηριώδες ιστορικό των γυρισμάτων της ταινίας «Ο πρίγκιπας και η χορεύτρια», μια αισθηματική κομεντί εποχής που ο σερ Λόρενς Ολίβιε γύρισε το 1956 στην Αγγλία έχοντας επιλέξει τη Μονρόε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της χορεύτριας. Με οδηγό το βιβλίο του τρίτου βοηθού σκηνοθέτη Κόλιν Κλαρκ, η ταινία του Κέρτις εξετάζει το περίεργο ειδύλλιο που αναπτύχθηκε ανάμεσα στον Κλαρκ και στη Μονρόε (που εκείνη την εποχή ήταν παντρεμένη με τον θεατρικό συγγραφέα Αρθουρ Μίλερ) και συγχρόνως δίνει το κλίμα των γυρισμάτων και της εποχής.
Μέσα από αυτή την αξιοπερίεργη ιστορία, ο Κέρτις θέλει να αποδομήσει τελείως από το μύθο του το απόλυτο σύμβολο του σεξ στον 20ό αιώνα και η αλήθεια είναι ότι το πετυχαίνει. Η Μονρόε της Γουίλιαμς είναι ένα αδύναμο, φοβισμένο πλασματάκι, ο ορισμός της λέξης ανασφάλεια, και σίγουρα μία κακή ηθοποιός. Χρειάζεται το κανάκεμα της δασκάλας της στην υποκριτική Πόλα Στράσμπεργκ (Ζόι Γουάναμεϊκερ), νιώθει μηδενικό μπροστά στο κύρος των Ολίβιε, κι εκείνος όταν πλέον δεν αντέχει άλλο την αντιεπαγγελματική συμπεριφορά της τη σφάζει με τα λόγια, την κάνει κουρέλι.
Η ερωτική όμως περιπέτεια που η Μονρόε θα έχει με τον Κλαρκ μοιάζει άνευ σημασίας για όλους (και για τον θεατή), κάτι που θα μπορούσες να πεις για όλη την ταινία που σίγουρα δεν είναι η αντιπροσωπευτικότερη ιστορία που θα ήθελες να ξέρεις για τη Μονρόε. Αντιθέτως, η περίπτωση του Λόρενς Ολίβιε δείχνει σίγουρα πιο ενδιαφέρουσα, ακριβώς επειδή ο Ολίβιε ήταν ένας πολύ πιο ενδιαφέρον άνθρωπος, αλλά και επειδή ο Κένεθ Μπράνα σε μια θαυμάσια στιγμή τον υποδύεται άψογα διεκδικώντας επίσης τη Χρυσή Σφαίρα (στην κατηγορία της β’ ανδρικής ερμηνείας).
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ODEON ΕΜΠΑΣΣΥ – ΔΑΝΑΟΣ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ -ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ – GAZARTE – ODEON ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΣ ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS
Ουμανισμός και οικογένεια
Ολη του τη ζωή ο πατέρας (εκπληκτικός ο ηθοποιός Γιουσούφ Τζαορό) την έχει περάσει στο ξενοδοχείο όπου εργάζεται ως συντηρητής πισίνας. Θα βάλει τον γιο του στη δουλειά, αλλά η οικονομική κρίση έχει τους δικούς της νόμους και ο ένας από τους δύο θα πρέπει τελικά να φύγει όταν η ιδιοκτησία του ξενοδοχείου περνά στα χέρια μιας κινέζας επιχειρηματίου.
«Μην τους αφήσεις να σε νικήσουν» του λέει ο φίλος του, ενώ εκείνος είναι έτοιμος να εκραγεί και βράζει μέσα στην εκνευριστική σιωπή του. Ο Σαλέχ Χαρούν όμως δεν θέλει να εκλαϊκεύσει την ιστορία του, η επανασύνδεση του πατέρα με τον γιο θα γίνει κάτω από τις πιο απίστευτες συνθήκες, όταν το θάρρος του πρώτου θα πάρει τον πρώτο λόγο και θα νικήσει κάθε εμπόδιο.
Με πλάνα ασυναγώνιστης διακριτικότητας, με έξοχες, ειλικρινείς ερμηνείες και χωρίς ποτέ να πέφτει στην παγίδα του στόμφου, ο σκηνοθέτης λέει ότι ακόμη και σε μία κοινωνία αποσύνθεσης όπου κυριαρχεί το «ο σώζων εαυτόν σωθείτω», ακόμη και εκεί, μπορεί να βρεθεί λίγη ανθρωπιά.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΑΣΤΥ
Γάτος με στιλ
Το μόνο κρίμα είναι ότι οι έλληνες θεατές δεν θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν σε καμία προβολή τις φωνές των Αντόνιο Μπαντέρας (Γάτος), Σάλμα Χάγιεκ (Κίτι Ελαφροπατούσα), Ζακ Γαλιφιανάκις (Χάμπτι Ντάμπτι) και Μπίλι Μπομπ Θόρντον (Τζακ) που ακούγονται στην πρωτότυπη εκδοχή της ταινίας, η οποία θα παιχτεί αποκλειστικώς μεταγλωττισμένη από τους Τηλέμαχο Κρεβάικα, Βίκυ Νικολαΐδου, Βασίλη Μήλιο και Φώτη Πετρίδη (στους αντίστοιχους ρόλους).
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ- ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ- ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ -VILLAGE ATHENS METRO MALL – VILLAGE MALL – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ΝΑΝΑ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ – ΕΤΟΥΑΛ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ – CINECITY – ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ – STER CITY GATE
Απογοητευτική συνέχεια
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες: ATTIKON – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΝΟΙΞΗ ΧΑ’Ι’ΔΑΡΙ – VILLAGE MALL – VILLAGE PENTH – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΝΑΝΑ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ Ν. ΣΜΥΡΝΗ – ΕΤΟΥΑΛ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΦΟΙΒΟΣ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ – ΣΙΝΕΑΚ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE COSMOS – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – STER CITY GATE