Ο εντοπισμός πλούσιων κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της Κύπρου αποτελεί κίνητρο για την Τουρκία ώστε να συμβάλει στην επίλυση του Κυπριακού.

Και ουδείς πρέπει να αποκλείει ότι η Λευκωσία και η Αγκυρα, με δεδομένα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η δεύτερη στο να… γεμίσει με φυσικό αέριο τον πανάκριβο αγωγό Nabucco που διέρχεται του εδάφους της, θα συνεργαστούν μελλοντικά για την εκμετάλλευση του ενεργειακού Ελντοράντο της Ανατολικής Μεσογείου.

Με τις διακοινοτικές συνομιλίες για το Κυπριακό να εισέρχονται στην πλέον κρίσιμη φάση τους και συγκεκριμένους κύκλους να απεργάζονται ακόμη και τερματισμό του ρόλου των Ηνωμένων Εθνών στο νησί (κάτι που ίσως άνοιγε την πόρτα ακόμη και σε διχοτόμηση), φαίνεται ότι στη Λευκωσία επικρατούν αυτή την εποχή «επαναστατικές ιδέες».

Σύμφωνα με πληροφορίες, λοιπόν, και παρά τη στενή συνεργασία που όπως δείχνουν οι επίσημες δηλώσεις υπάρχει μεταξύ Κύπρου και Ισραήλ (καθώς και Ελλάδος) στον ενεργειακό τομέα, η Λευκωσία επιδιώκει να κρατά ανοιχτά τα χαρτιά της.

Αν το Κυπριακό λυθεί, επιμένουν οι ίδιες πηγές, πρέπει να αναζητηθούν συνέργειες με την τουρκική πλευρά ώστε μέσω αυτής να διοχετευθεί το αέριο στην ευρωπαϊκή αγορά.

Οι σκέψεις αυτές φαίνεται ότι έρχονται σε αντίθεση ακόμη και με τη διαφαινόμενη πρόθεση δημιουργίας ενός ενεργειακού τριγώνου Ιερουσαλήμ-Λευκωσίας-Αθήνας ώστε να υπάρξει διαφοροποίηση τόσων πηγών όσο και διαμετακόμισης ενέργειας προς την Ευρώπη, για να σπάσει τόσο η ρωσική πρωτοκαθεδρία όσον αφορά στην πηγή όσο και το τουρκικό προβάδισμα όσον αφορά στους αγωγούς (κάτι που ίσως επιθυμούσαν και οι ΗΠΑ που δεν εμπιστεύονται πλήρως την Αγκυρα).

Ηδη, άλλωστε, όπως «Το Βήμα» είναι σε θέση να γνωρίζει, η αμφίθυμη κυπριακή στάση έχει προκαλέσει εκνευρισμό σε συγκεκριμένους κύκλους στην Αθήνα. Στην παρούσα δε φάση, μία τέτοια στάση ίσως να εκλαμβανόταν «περίεργα» και στο Ισραήλ.

Μάλιστα, πηγές από την Κύπρο εκτιμούν ότι παρά τα όσα φαίνεται να εκτιμούν Αθήνα και Ιερουσαλήμ βάσει των μελετών βιωσιμότητας που έχουν κάνει ότι ακόμη και η κατασκευή αγωγού από την Κύπρο ή το Ισραήλ προς την Κρήτη είναι οικονομικά εφικτή, κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Η κυπριακή πλευρά φαίνεται ότι προτιμά την κατασκευή τερματικού σταθμού για την υγροποίηση αερίου (LNG). Ωστόσο, στη Λευκωσία θεωρούν ότι πριν από την οριστική απόδειξη για το ύψος των αποθεμάτων στο «Οικόπεδο 12», οποιαδήποτε δέσμευση για τον τρόπο μεταφοράς του αερίου και για την οριστικοποίηση της συνεργασίας δεν είναι αναγκαία.

Η κωλυσιεργία αυτή, αναφέρουν διασταυρωμένες πληροφορίες, ίσως αρχίσει να ενοχλεί τόσο τη Noble Εnergy που κάνει τις γεωτρήσεις όσο και την ισραηλινή Delek, που έχοντας επενδύσει πολλά χρήματα θέλουν να διασφαλίσουν το πώς θα εξελιχθεί το επόμενο στάδιο της επένδυσής τους.

«Δεν είμαστε στα πρόθυρα του Μηχανισμού Στήριξης»

Σε αυτή τη συγκυρία, πάντως, την Κύπρο δεν την απασχολεί μόνο το Κυπριακό και τα ενεργειακά. Η οικονομική κατάσταση είναι δύσκολη και δεν αποκλείεται μάλιστα να υπάρξουν και προβλήματα με τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών της Κυριακής λόγω της απεργίας των δημοσίων υπαλλήλων.

Πάντως, κυπριακές πηγές διαβεβαιώνουν ότι η Λευκωσία δεν βρίσκεται στα πρόθυρα του μηχανισμού στήριξης όπως έχει γραφτεί στον Τύπο. Το πρόσφατο δάνειο από τη Ρωσία, ύψους 2,5 δισ. ευρώ, με επιτόκιο 4,5% και περίοδο αποπληρωμής 5 ετών (με δυνατότητα επαναδιαπραγμάτευσης) ήταν μία μεγάλη οικονομική ένεση, σε συνδυασμό με τα μέτρα λιτότητας που ελήφθησαν (όπως το πάγωμα των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων).

Ωστόσο, η ελληνική κρίση έχει επηρεάσει και την κυπριακή οικονομία και ιδιαίτερα τον τραπεζικό τομέα. Η Τράπεζα Κύπρου και η Λαϊκή Τράπεζα έχουν μεγάλη έκθεση σε ελληνικά κρατικά ομόλογα (άρα θα πληγούν και από ένα κούρεμα), ενώ έχουν και άνοιγμα στον δανεισμό.