Οι όροι «εποπτικά μέσα» και «χρήση των νέων τεχνολογιών» είναι μάλλον από τους πιο ταλαιπωρημένους στην σχολική εκπαιδευτική διαδικασία. Έως πριν όχι και τόσο πολλά χρόνια, συνήθως μεταφράζονταν σε έναν προτζέκτορα ο οποίος έμενε κλειστός ή χρησιμοποιούνταν ως…έπιπλο της τάξης. «Πέρα από την έλλειψη διάθεσης πολλών εκπαιδευτικών, έχει σημασία να ειπωθεί πως τα συγκεκριμένα μηχανήματα δεν προσέφεραν και ιδιαίτερες εφαρμογές με πρακτική αξία Αυτό εδώ και λίγα χρόνια έχει πάψει να ισχύει» λέει ο κ. Κώστας Πανούσης δάσκαλος στο εξαθέσιο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών στην οδό Σκουφά ή https://www.daskalosk.gr/ όπως είναι γνωστός σε μαθητές και φίλους μέσω Διαδικτύου.
Μια τάξη πολύ ψηφιακή!
Οι όροι «εποπτικά μέσα» και «χρήση των νέων τεχνολογιών» είναι μάλλον από τους πιο ταλαιπωρημένους στην σχολική εκπαιδευτική διαδικασία. Έως πριν όχι και τόσο πολλά χρόνια, συνήθως μεταφράζονταν σε έναν προτζέκτορα ο οποίος έμενε κλειστός ή χρησιμοποιούνταν ως...έπιπλο της τάξης. «Πέρα από την έλλειψη διάθεσης πολλών εκπαιδευτικών, έχει σημασία να ειπωθεί πως τα συγκεκριμένα μηχανήματα δεν προσέφεραν και ιδιαίτερες εφαρμογές με πρακτική αξία Αυτό εδώ και λίγα χρόνια έχει πάψει να ισχύει» λέει ο κ. Κώστας Πανούσης δάσκαλος στο εξαθέσιο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών στην οδό Σκουφά ή http://www.daskalosk.gr/ όπως είναι γνωστός σε μαθητές και φίλους μέσω Διαδικτύου
Οι όροι «εποπτικά μέσα» και «χρήση των νέων τεχνολογιών» είναι μάλλον από τους πιο ταλαιπωρημένους στην σχολική εκπαιδευτική διαδικασία. Έως πριν όχι και τόσο πολλά χρόνια, συνήθως μεταφράζονταν σε έναν προτζέκτορα ο οποίος έμενε κλειστός ή χρησιμοποιούνταν ως...έπιπλο της τάξης. «Πέρα από την έλλειψη διάθεσης πολλών εκπαιδευτικών, έχει σημασία να ειπωθεί πως τα συγκεκριμένα μηχανήματα δεν προσέφεραν και ιδιαίτερες εφαρμογές με πρακτική αξία Αυτό εδώ και λίγα χρόνια έχει πάψει να ισχύει» λέει ο κ. Κώστας Πανούσης δάσκαλος στο εξαθέσιο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών στην οδό Σκουφά ή http://www.daskalosk.gr/ όπως είναι γνωστός σε μαθητές και φίλους μέσω Διαδικτύου
Ο κ. Πανούσης έχει μετατρέψει εδώ και λίγα χρόνια την τάξη που διδάσκει (φέτος στην Ε’ δημοτικού) σε… ψηφιακή, χρησιμοποιώντας την διαδικτυακή πλατφόρμα της moodle.org η οποία προσφέρει μια σειρά εφαρμογών για τον εκπαιδευτικό που θέλει να εντάξει την τεχνολογία στην εκπαιδευτική διαδικασία. «Ολόκληρα βιβλία έχουν μετατραπεί σε e-book και εφαρμογές για το i-pad. Υπάρχουν βίντεο σε δικό μας κανάλι στο YouTube, ενώ οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να επιστρέψουν (από τον υπολογιστή τους) στην ψηφιακή τάξη και να μελετήσουν» λέει ο κ. Πανούσης που περιγράφει την ψηφιακή τάξη σαν «διαφανή και πορώδη».
«Διαφανής γιατί το υλικό της είναι προσβάσιμο στον κάθε μαθητή οποιαδήποτε στιγμή. Πορώδης γιατί είναι ανοιχτή στις νέες ιδέες» σχολιάζει γελώντας. Όλα αυτά βέβαια πέρα από τις απαιτούν χρόνο. «Για να κάνω 45 λεπτά μάθημα μπορεί να χρειαστεί να προετοιμαστώ έως και δέκα ώρες, σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον δύο ώρες. Νομίζω όμως ότι αξίζει τον κόπο» σχολιάζει ο κ. Πανούσης.
Το «Βήμα» τον συνάντησε μαζί με τους μαθητές του την προηγούμενη Παρασκευή στην πλατεία Συντάγματος. Βρέθηκαν εκεί προκειμένου να βοηθήσουν στον στολισμό των δέντρων της πλατείας. Τα στολίδια κατασκευάστηκαν από τους μαθητές του πειραματικού δημοτικού και άλλων 34 σχολείων της Αθήνας. Αρκετοί από τους μαθητές φωτογραφίζουν τις στολισμένες… νεραντζιές με τα i-pad τους.
Σημειωτέων, ότι τα i-pad και τα λάπτοπ των μαθητών της τάξης του κυρίου Πανούση δεν είναι δωρεά κάποιου εύπορου υποστηρικτή της ψηφιακής τάξης, ούτε αγοράστηκαν με την οικονομική υποστήριξη κάποιου κρατικού φορέα. «Οι γονείς έδωσαν τουλάχιστον 500 ευρώ που απαιτούνται για την αγορά ενός i-pad, άλλοι αγόρασαν στα παιδιά τους λάπτοπ. Και αυτό γιατί πείστηκαν ότι εδώ γίνεται καλή δουλεία οπότε δεν δίστασαν να ξοδέψουν» τονίζει ο κ. Πανούσης. Παραδέχεται ότι όντας δάσκαλος σε πειραματικό σχολείο το έργο του ήταν κάπως ευκολότερο. «Αυτό δε σημαίνει ότι οι μαθητές προέρχονται από πλούσιες οικογένειες. Απλά εδώ είναι δεδομένο πως οι γονείς δίνουν απόλυτη προτεραιότητα στην εκπαίδευση των παιδιών».
Η ψηφιακή τάξη λειτουργεί ήδη από το 2008, στην αρχή πιο δειλά, πλέον δουλεύοντας σε φουλ ρυθμούς. Οι πρώτοι… απόφοιτοι της είναι αυτή τη στιγμή μαθητές γυμνασίου. «Με βάση αυτά που μας λένε οι καθηγητές τους οι βάσεις που τους έδωσε η ψηφιακή τάξη τους βοήθησε και με το παραπάνω», λέει ο κ. Πανούσης. «Στόχος της ψηφιακής τάξης δεν είναι να κάνει απλά τους μαθητές ικανούς χρήστες της τεχνολογίας, τέτοιοι είναι και από μόνοι τους» λέει ο κ. Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος , ένας άλλος δάσκαλος του πειραματικού δημοτικού που επιμένει ψηφιακά. «Αυτό που κάνουμε εδώ είναι να τους κινήσουμε το ενδιαφέρον για μάθηση και έρευνα. Με την χρήση της πληροφορικής υπάρχουν μαθητές που δείχνουν ενδιαφέρον σε μαθήματα που ως τώρα αδιαφορούσαν όπως π.χ. τα μαθηματικά» λέει ο κ. Κωνσταντόπουλος
Μια φορά το τρίμηνο οι πόρτες της τάξης στην οποία διδάσκει ο κ. Πανούσης, ανοίγουν για τους γονείς των μαθητών που έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια πλήρη σχολική μέρα. Φέτος επιχειρείται το παραπάνω βήμα. «Την επόμενη εβδομάδα θα παρευρεθούν στο μάθημα και οι παππούδες και γιαγιάδες των μαθητών. Επιπλέον, κατά καιρούς επισκέπτονται το σχολείο άνθρωποι όπως συγγραφείς ή επιστήμονες προκειμένου να μιλήσουν στα παιδιά. Θέλουμε να είμαστε ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές του πηγαίνουν ευχάριστα και όχι αναγκαστικά, οποιαδήποτε ώρα και μέρα της εβδομάδας».
Καλά όλα αυτά. άλλα, πόσο όμως μπορεί η συγκεκριμένη πρωτοβουλία να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση ή έστω να δώσει απλά κάποιες ιδέες για ευρύτερη εφαρμογή, ειδικά σε μια τέτοια περίοδο. «Πάνω από όλα είναι θέμα εκπαίδευσης και επιμονής των εκπαιδευτικών», υποστηρίζει ο κ. Πανούσης «Αυτό που πρέπει να κάνει η πολιτεία είναι να στηρίζει τέτοιες έμπρακτα τέτοιες ή άλλες παρόμοιες πρωτοβουλίες, κάτι που ως τώρα δε συμβαίνει».
Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.