Ανοίγει το εργαστήριο πληροφορικής και ο πατήρ Βασίλειος παίρνει θέση μπροστά στον υπολογιστή. Βάζει μπρος το μηχάνημα και ρωτάει:
– Κυρία, το άρθρο για την Πυρογραφία υπάρχει ακόμα;
– Και γιατί να μην υπάρχει; Πάμε να δούμε!
Μπαίνουμε στη Βικιπαίδεια, αναζητούμε το άρθρο «Πυρογραφία» και βλέπουμε ότι είναι εκεί, στη θέση του. Μάλιστα, η εικόνα του Vermeerπου είχε προστεθεί από το «ρομπότ» την προηγουμένη για να εμπλουτιστεί το άρθρο, είχε αφαιρεθεί από κάποιον χρήστη – προφανώς για να μην είναι περιττά «φορτωμένο» το άρθρο – και στη θέση της έμενε μόνο η εικόνα που φιλοτέχνησε ο ίδιος ο παπα-Βασίλης. Μια σπίθα χαράς και περηφάνειας στα μάτια του Βασίλη (μέσα στην τάξη δεν υπάρχουν επίσημες προσφωνήσεις, είμαστε όλοι ίσοι: άντε, η καθηγήτρια και ο καθηγητής μόνο να είναι η «κυρία» και ο «κύριος» για να υπάρχει μια «ιεραρχία»).
– Μήπως θέλεις να δούμε πόσοι είδαν το άρθρο σου τον τελευταίο μήνα;
– Αλήθεια κυρία; Μπορούμε να δούμε κάτι τέτοιο;
Πηγαίνουμε στην καρτέλα «Προβολή ιστορικού» και πατάμε το σύνδεσμο «Στατιστικά ανάγνωσης», για να μάθουμε ότι το άρθρο Πυρογραφία έχει προβληθεί 200 φορές τις τελευταίες 30 μέρες. Ο ενθουσιασμός μεγαλώνει.
– Κυρία! Είχα γράψει πριν 4 χρόνια την «Αιολική ενέργεια». Να το δούμε λίγο;
Αναζητούμε το άρθρο, και βλέπουμε ότι έχει σχεδόν την ίδια μορφή με την αρχική που είχε γράψει η Μαρία (εργαζόμενη με 2 παιδιά από την Πύλαρο: αυτή τη στιγμή είναι φοιτήτρια στο Β’ έτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Παν/μίου Πατρών).
– Εδώ παιδιά υπάρχει ένα πρόβλημα… το 2007 μπορεί η τεχνολογία των ανεμογεννητριών να ήταν στα 200 – 400kW, σήμερα πια η ονομαστική ισχύς ανά ανεμογεννήτρια έχει ξεπεράσει τα 2 MW! Το άρθρο χρειάζεται επικαιροποίηση… Επίσης χρήσιμο θα ήταν να έμπαιναν μερικές παραπομπές. Τότε δεν είχαμε εμπεδώσει ακόμα τη σημασία των ένθετων παραπομπών σε πηγές τεκμηρίωσης. Τώρα πια σε κάθε άρθρο που φτιάχνουμε προσπαθούμε να ενσωματώσουμε παραπομπές όπου αυτό είναι απαραίτητο για την τεκμηρίωση αυτών που γράφουμε. Είναι επείγουσα ανάγκη να επικαιροποηθεί το άρθρο: έχει αναγνωστεί σχεδόν 5000 φορές τις τελευταίες 30 μέρες, και μάλιστα από τα σχεδόν 67.000 άρθρα που έχει τώρα η Βικιπαίδεια, έχει την 255η θέση στα στατιστικά επισκεψιμότητας! Θα αναλάβει κάποιος από σας να το επιμεληθεί; Θα σας εφοδιάσω με επιστημονικά περιοδικά για να βρείτε τα απαραίτητα στοιχεία.
Ξαφνικά ο Παναγής θυμάται το κοπάδι του:
– Κυριιιιία! Η φωτογραφία μου με τα πρόβατα που κολυμπάνε, υπάρχει;
Πηγαίνουμε στο άρθρο «Πρόβατο», και βλέπουμε τον Παναγή να κολυμπάει με καμιά πενηνταριά πρόβατα, άλλα στο νερό, άλλα έτοιμα να κάνουν τη βουτιά. Με τη φωτογραφία αυτή είχε γίνει «σάλος»: κανείς μας δεν ήξερε ότι τα πρόβατα κολυμπάνε! Ο Παναγής μας εξήγησε ότι είναι μέρος της ρουτίνας υγιεινής τους. «Και πώς μπαίνουν στο νερό;» τον ρωτήσαμε. Μας απάντησε ότι βουτάει πρώτα αυτός, και τα πρόβατα ακολουθούν… είναι στην κυριολεξία αυτό που λέμε «πάνε σαν τα πρόβατα»! Στο ίδιο άρθρο πιο δίπλα, ο Κώστας κουρεύει τα δικά του πρόβατα. Είναι και μελισσοκόμος, και η φωτογραφία του με πλήρη εξάρτυση «κοσμεί» το άρθρο της Μελισσοκομίας.
Ο Βασίλης, η Μαρία, ο Παναγής και ο Κώστας είναι όλοι μαθητές ή απόφοιτοι του Εσπερινού Γυμνασίου – Λυκείου Αργοστολίου. Από το 2007 έχουμε εντάξει στην εκπαιδευτική διαδικασία τη συγγραφή άρθρων στη Βικιπαίδεια και τη συνεισφορά πολυμεσικού υλικού στο WikimediaCommons. Μέχρι στιγμής έχουμε συνεισφέρει περίπου 50 άρθρα, 150 φωτογραφίες και ένα βίντεο. Το δημιουργικό αυτό «λιθαράκι» συνεισφοράς στην ελληνική έκδοση της Wikipediaόλο και επεκτείνεται… το ίδιο και η δράση μας.
Το Σάββατο17 Δεκεμβρίου 2011 θα παρουσιάσουμε τη δουλειά μας στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνώνστα πλαίσια του Φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας 2011(FEST11: FEstivalofScienceandTechnology).Παράλληλα θα παρουσιάσουμε την Ερευνητική Εργασία (Project)της Α’ Λυκείου που έχει θέμα μια πρακτική εφαρμογή του εθελοντισμού στους δύσκολους καιρούς της κρίσης.Το υλικό που δημιουργήθηκε για το projectθα γίνει διαθέσιμο υπό άδεια CreativeCommonsσε ειδική «πλατφόρμα» για να μπορέσει να το χρησιμοποιήσει και να το εξελίξει οποιαδήποτε κοινότητα, σχολική ή όχι.
Η εμπειρία του σχολείου μας από την ένταξη των τεχνολογιών «ανοικτού περιεχομένου» στα μαθήματα είναι μόνο θετική. Για να το πούμε «μαρκετίστικα», πρόκειται για win-win…win (!)situation: Και οι «τυπικές υποχρεώσεις» της σχολικής εργασίας γίνονται σωστά και «πρωτότυπα» (και όχι ως αποτέλεσμα αντιγραφής-επικόλλησης από υλικό του Ίντερνετ… ακόμα και υλικού από την ίδια τη Βικιπαίδεια). Και οι εργασίες συνεισφέρουν στον εμπλουτισμό της Βικιπαίδειας (αντί να σκονίζονται σε κάποιο ράφι της σχολικής βιβλιοθήκης). Και το πιο σημαντικό: οι μαθητές το χαίρονται… εργάζονται σκληρά μεν για να συλλέξουν και να αποδελτιώσουν πηγές, αλλά το αποτέλεσμα τούς ανταμείβει με το ασύγκριτο αίσθημα περηφάνειας ότι και ΑΥΤΟΙ μπορούν να γράψουν σε μια εγκυκλοπαίδεια. Και δεν είναι καθόλου μικρό πράγμα αυτό!
Υ.Γ.1 Η Μίνα Θεοφιλάτου (χρήστης “Saintfevrier” στη Βικιπαίδεια και σε όλα τα εγχειρήματα Wikimedia) είναι Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχ/κός Η/Υ και εργάζεται ως καθηγήτρια Πληροφορικής στο Εσπερινό Γυμνάσιο – Λύκειο Αργοστολίου από το 2006. Έχει εντάξει τη Βικιπαίδεια στα μαθήματά της από το 2007, και το 2011 έγραψε τον «Σύντομο Οδηγό για τη Συγγραφή Άρθρων στη Βικιπαίδεια» για να διευκολύνει τους μαθητές της στις εργασίες τους. Λίγο μετά κοινοποίησε το υλικό του οδηγού στην κοινότητα της Βικιπαίδειας και κατόπιν δέχτηκε αφιλοκερδώς να χρησιμοποιηθεί το υλικό αυτό από την ΕΕΛ/ΛΑΚ για να δημιουργηθεί το Τετράδιο της Wikipedia. Αυτή τη στιγμή τρέχει για δεύτερη συνεχή χρονιά η καμπάνια «myWikipedia-Συμμετέχω!» (www.mywikipedia.gr) και διοργανώνονται Wikipediaworkshops σε ολόκληρη τη χώρα, όπου διανέμεται και το Τετράδιο στους συμμετέχοντες. Η ίδια η κα. Θεοφιλάτου διευκρινίζει ότι ουδεμία σχέση έχει με την ΕΕΛ/ΛΑΚ ή οποιονδήποτε από τους συμμετέχοντες φορείς που αναφέρονται στον πρόλογο και στο οπισθόφυλλο του Τετραδίου.
Υ.Γ.2 Τα πρόσωπα της παραπάνω ιστορίας είναι πραγματικά, η συνεύρεσή τους την ίδια στιγμή στο εργαστήριο όχι. Τα στατιστικά στοιχεία που αναφέρονται είναι ακριβή για την ημ/νία 19/11/2011.
Y.Γ.3 Η ελληνική Βικιπαίδεια χρειάζεται την εθελοντική συνεισφορά όλων μας για να αναπτυχθεί. Μπείτε στο el.wikipedia.org, διαβάστε τις σχετικές οδηγίες και… ξεκινήστε να γράφετε!