Το «κούρεμα» του κατασκευαστικού έργου της «Ολυμπίας Οδού», δηλαδή του μεγαλύτερου έργου υποδομής που εκτελείται στη χώρα, αφήνει ανοιχτό για πρώτη φορά από το πλέον επίσημο βήμα, αυτό της Βουλής, το υπουργείο Υποδομών.
Απαντώντας σε ερωτήσεις και αναφορές βουλευτών της Πελοποννήσου, ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ι. Μαγκριώτης αφού διέψευσε τις πληροφορίες περί διακοπής του έργου, σημείωσε ότι το υπουργείο εξετάζει τα εξής σενάρια:
– Είτε η Σύμβαση Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού να καλύπτει το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου μέχρι τον Πύργο, άρα να κοπούν τα 76 χλμ που ενώνουν την πρωτεύουσα της Ηλείας με την Τσακώνα
– Είτε να καλύπτει το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου έως την Πάτρα και η κατασκευή του τμήματος Μιντιλόγλι – Α/Κ εισόδου Πύργου να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, δηλαδή να φύγουν 170 χλμ από τα 365 συνολικώς της σύμβασης παραχώρησης, η οποία θα αρκεστεί στα πιο βιώσιμα 200 χλμ του έργου (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα).
Έτσι, το τμήμα Πάτρας – Πύργου θα γίνει ως δημόσιο έργο, ενώ η κατασκευή του κομματιού Πύργος – Τσακώνα θα παραπεμφθεί στις Ελληνικές καλένδες.
«Στο τμήμα Πύργος – Τσακώνα, όπως είναι γνωστό, το Συμβούλιο της Επικρατείας ακύρωσε τους Περιβαλλοντικούς Όρους για την περιοχή της Ζαχάρως, από το Κάτω Σαμικό μέχρι τον ποταμό Νέδα, στα σύνορα Ηλείας – Μεσσηνίας, σε μήκος 22 χλμ περίπου. Επιπροσθέτως, με την πτώση των κυκλοφοριακών φόρτων, η κατασκευή αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Πύργος – Τσακώνα δεν μπορεί να αιτιολογηθεί με βάση τις μελέτες κόστους/οφέλους» αναφέρεται στην απάντηση του υφυπουργού.
Σε ό,τι αφορά την επανέναρξη των έργων, ο κ. Μαγκριώτης υπογράμμισε ότι το δημόσιο με βάση το Πλαίσιο Συναντίληψης έχει επεξεργαστεί σενάρια μακροπρόθεσμης λύσης, που εξετάζονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Επίσης, τόνισε, οι παραχωρησιούχοι μαζί με ομάδες εργασίας, στις οποίες συμμετέχουν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, «συνεχίζουν εντατικά να επεξεργάζονται τους επικαιροποιημένους όρους της μακροχρόνιας λύσης».
Σχετικά με την συνέχιση της είσπραξης διοδίων, το υπουργείο Υποδομών επισημαίνει ότι «οι Συμβάσεις Παραχώρησης, παρόλο που δεν εκτελούνται εργασίες κατασκευής, είναι σε ισχύ», ως εκ τούτου, «οι παραχωρησιούχοι εξακολουθούν να έχουν την ευθύνη της λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων».
«Σε κάθε περίπτωση, τα έσοδα αυτά θα συνεκτιμηθούν, είτε στο χρηματοδοτικό σχέδιο συνέχισης των έργων, είτε στις προβλεπόμενες αποζημιώσεις, κατά τη διάλυση των συμβάσεων» τονίζεται στην απάντηση του κ. Μαγκριώτη.
Σημειωτέον ότι στην Ολυμπία Οδό ηγείται ως project leader η Γαλλική Vinci (29,9%), ενώ συμμετέχουν η Hochtief (17%), η J&P ΑΒΑΞ (17%), η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (17%), η ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ (17%) και η ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ (2,1%).
Το συνολικό κόστος του σημερινού έργου ανέρχεται στα 2,8 δισ. ευρώ και χρηματοδοτείται από τραπεζικά δάνεια (41%), τα καθαρά έσοδα από τα διόδια (32%), εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους (20%) και ίδια κεφάλαια των μετόχων (7%), ενώ η σύμβαση παραχώρησης έχει διάρκεια 32 ετών.
Παράμβαση Βορίδη για τα έργα
«Προσανατολίζομαι στο να βρω μια λύση που θα ξαναδώσει δουλειά σε δέκα χιλιάδες ανθρώπους. Άρα θα πρέπει να γίνει μια συμφωνία η οποία θα έχει και την πλευρά των παραχωρησιούχων και να έχει και την πλευρά της δανειοδότησης και των τραπεζών» δήλωσε την Δευτέρα, μιλώντας στον «ΣΚΑΙ» ο νέος υπουργός Υποδομών, κ. Μ. Βορίδης, ο οποίος παραδέχθηκε ότι το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου Υποδομών, παρότι αυξημένο κατά 10% σε σύγκριση με πέρυσι, δεν αρκεί για την χρηματοδότηση του έργου.
«Άρα λοιπόν, θα απευθυνθούμε σε χρηματοδοτικά εργαλεία, θα απευθυνθούμε στις τράπεζες, οι οποίες θα πρέπει να πειστούν να συμμετάσχουν – και πρέπει να συμμετάσχουν – και να δουν και αυτές από τη δική τους σκοπιά και τη δική τους οπτική, το νόημα της χρηματοδοτήσεως. Θα απευθυνθούμε στους παραχωρησιούχους. Θα απευθυνθούμε στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων αλλά θα απευθυνθούμε αν χρειαστεί και σε τρίτο δανεισμό» τόνισε ο κ. Βορίδης.