Μαζί µε την εποχή της οικονοµικής ευµάρειας φαίνεται ότι έχει παρέλθει και ο καιρός της προσπάθειας για τη βελτίωση των υπηρεσιών του ∆ηµοσίου. Πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έβαλε πολύ χαµηλή βαθµολογία σε 20 φορείς του δηµόσιου τοµέα για την εξυπηρέτηση που προσφέρουν σε πολίτες και επιχειρήσεις. Σε πολλές υπηρεσίες σε αυτό έχουν συντελέσει οι συνταξιοδοτήσεις υπαλλήλων προκειµένου να αποφύγουν τα… χειρότερα, άλλες όπως ο ΟΑΕ∆ απλώς έχουν… περισσότερους πελάτες. Και µέσα σε αυτό το σκηνικό οι χρόνιες ασθένειες, όπως η γραφειοκρατία και η επικάλυψη αρµοδιοτήτων, παραµένουν και διογκώνονται.
«Ανεβείτε τώρα να πάρετε χαρτάκι για σειρά προτεραιότητας, αλλιώς µπορεί να µην προλάβετε να εξυπηρετηθείτε» προειδοποιεί ακόµη και στις 7.30 το πρωί ο υπάλληλος στην είσοδο του Επαγγελµατικού Επιµελητηρίου στην οδό Πανεπιστηµίου. Οσοι φτάσουν εκεί µετά τις δέκα συνήθως έρχονται, βλέπουν και απέρχονται. «∆εν εξυπηρετούνται πάνω από 150-200 άτοµα την ηµέρα, ενώ η προσέλευση ξεπερνά τα 500. Πολλοί είναι αυτοί που θα τηλεφωνήσουν για να µάθουν την… κίνηση και να αναβάλουν την επίσκεψή τους» λέει η κυρία Βασιλική Χαραλαµπάκη που επισκέπτεται συχνά το Επιµελητήριο λόγω της οικογενειακής επιχείρησης.
Είναι εκεί για δεύτερη συνεχόµενη ηµέρα καθώς «χθες ήρθα λίγο µετά τις 9, έµεινα ως το τέλος της ηµέρας, όµως δεν πρόλαβα να εξυπηρετηθώ. Υπάρχει πολύς κόσµος που περιµένει και λίγοι υπάλληλοι. Το πιο στενάχωρο όµως είναι ότι σε όλες τις τελευταίες επισκέψεις βλέπω περισσότερους ανθρώπους που έρχονται να διακόψουν την επαγγελµατική τους δραστηριότητα».
Στα µητρώα του Επαγγελµατικού Επιµελητηρίου Αθηνών υπάρχουν πάνω από 250.000 ονόµατα. Αρκετά είναι ανενεργά, οι περισσότεροι όµως εξ αυτών συναλλάσσονται µαζί του. Οπως ο κ. Πέτρος Μπούσουλας, ένας από τους 9.000 ασφαλιστικούς συµβούλους που το επισκέπτονται τουλάχιστον µία φορά τον χρόνο. «Δύο ώρες από την έναρξη του ωραρίου έχουν εξυπηρετηθεί περίπου 20 άτοµα. Δεν έχω δει κάποιον από τους υπαλλήλους να µη δουλεύουν. Την ίδια στιγµή όµως από τα 12 γραφεία πάνω από τα µισά είναι άδεια» λέει ο κ. Μπούσουλας, για τον οποίο όµως το µεγαλύτερο ζήτηµα είναι «η ίδια η ύπαρξη του Επιµελητηρίου και των συναλλαγών που ο νόµος µάς επιβάλλει να έχουµε µαζί του. Πιστεύω πως υπάρχει απλά για να διατηρούνται οι θέσεις εργασίας». Σύµφωνα µε τον πρόεδρο του Επαγγελµατικού Επιµελητηρίου Αθηνών κ. Ηλία Χατζηβασίλογλου, υπ’ αριθµόν 1 αιτία για τη δυσλειτουργία του συστήµατος «είναι η έλλειψη προσωπικού και οι ταυτόχρονα δυσανάλογες αρµοδιότητες που µας ανατίθενται. Π.χ., η ανανέωση της άδειας των ασφαλιστικών συµβούλων θα µπορούσε να γίνεται σε αραιότερα χρονικά διαστήµατα από µία φορά τον χρόνο που είναι σήµερα. Επιπλέον στα επιµελητήρια έχουν πλέον ανατεθεί αρµοδιότητες όπως οι “υπηρεσίες µιας στάσης”, χωρίς να αποκτήσουν το προσωπικό που χρειάζονται. Ακόµη και αν γίνουν µετατάξεις από άλλες υπηρεσίες του Δηµοσίου, δεν θα είναι χρήσιµες αν δεν πρόκειται για άτοµα που έχουν εµπειρία στη σύσταση εταιρειών, όπως οι υπάλληλοι στις νοµαρχίες».
Το κατάστηµα του ΟΑΕ∆ στην οδό Πειραιώς είχε πάντα µεγάλη επισκεψιµότητα. «Απλώς από την έναρξη της εφετινής χρονιάς έχει πολύ µεγαλύτερη. Οι άνεργοι αυξήθηκαν κατά πολύ, αρκετά από τα στελέχη που είχαν εξασφαλίσει συνταξιοδοτικά δικαιώµατα έφυγαν, το σύστηµα είναι στα όριά του» λέει η υπάλληλος στις πληροφορίες.
Το µηχάνηµα για τα νούµερα της σειράς προτεραιότητας λειτούργησε µόνο µία ώρα, οπότε τα νούµερα δίνονται χειρόγραφα και οι εντάσεις δεν λείπουν. «Μόνο και µόνο για να ρωτήσω πού θα απευθυνθώ χρειάστηκα 45 λεπτά» λέει ο κ. Θανάσης Παπαθανασίου, ο οποίος απολύθηκε πριν από λίγες εβδοµάδες και κινείται αυτές τις ηµέρες µεταξύ ΟΑΕ∆ και Επιθεώρησης Εργασίας.
«Ακόµη δεν είναι σε θέση να µας ενηµερώσουν για το τι δικαιολογητικά απαιτούνται για την εξαίρεση από το τέλος ακινήτων» λέει η κυρία Τζίνα Μαυροπούλου, άνεργη εδώ και µία τριετία. Είναι εντελώς αρνητική στην ιδέα ότι η Εφορία θα είναι αυτή που θα αποφασίσει ποιοι θα εξαιρεθούν. «Βρέθηκε άλλος ένας τρόπος για να λαδώνονται οι εφοριακοί» είναι το σχόλιό της.
Υπάρχουν και αυτοί που βρίσκουν δευτερεύον το ζήτηµα της εξυπηρέτησης. «Το θέµα είναι να βρίσκεις δουλειά µέσω του ΟΑΕΔ, όχι αν θα φας µία ώρα ή ακόµη και ένα πρωινό περιµένοντας» λέει ο κ. Λεωνίδας.
Ο αναπληρωτής πρόεδρος της Α∆Ε∆Υ κ. Ηλίας Βρεττάκος θεωρεί ότι το φαινόµενο της «χειρότερης εξυπηρέτησης του κοινού από τις δηµόσιες υπηρεσίες» έχει να κάνει µε τη «χωρίς προγραµµατισµό λογική των µετατάξεων και των γενικότερων περικοπών που εφαρµόζονται στον δηµόσιο τοµέα. Το αµέσως προηγούµενο διάστηµα υπήρξαν συνταξιοδοτήσεις έµπειρων και ικανών στελεχών της δηµόσιας διοίκησης. Ολα αυτά σε µια οικονοµική συγκυρία που ορισµένες υπηρεσίες του Δηµοσίου, όπως ο ΟΑΕΔ, τα ασφαλιστικά ταµεία και οι εφορίες, έχουν πολύ µεγαλύτερο φόρτο εργασίας».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ