«Η φτήνια τρώει τον παρά» λέει η παροιµία, η οποία στην περίπτωση της αλυσίδας παιχνιδιών Jumbo επαληθεύεται από την… αντίθετη. Με 22.000 κωδικούς προϊόντων µε µέση τιµή 4,99 ευρώ και µε το 90% αυτών κάτω από 1 ευρώ, πραγµατοποιεί πωλήσεις ύψους µισού δισεκατοµµυρίου ευρώ που της αποφέρουν κέρδη 110 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη αυτά σήµερα θα τα ζήλευαν ακόµη και τράπεζες, τις οποίες πάντως η Jumbo δεν έχει και µεγάλη ανάγκη, αφού ο καθαρός τραπεζικός δανεισµός της είναι µηδενικός. Η πολιτική των φθηνών προϊόντων και των εποχικών ειδών (χριστουγεννιάτικα, πασχαλινά, καλοκαιρινά, σχολικά κτλ.), σε συνδυασµό µε το πετυχηµένο µάρκετινγκ των εµπνευσµένων ραδιοφωνικών διαφηµίσεων, γεµίζει τα ταµεία της επιχείρησης σε Ελλάδα και εξωτερικό. Αυτό της επιτρέπει να χρηµατοδοτεί τις επενδύσεις σε νέα καταστήµατα, οι οποίες συνεχίζονται και στις σηµερινές συνθήκες κρίσης. Ο επιχειρηµατίας κ. Απόστολος Βακάκης, που βρίσκεται στο τιµόνι της εταιρείας, πιστεύει ότι «αυτή την περίοδο γεννιούνται επιχειρηµατικές ευκαιρίες». «Στρατηγική µας είναι να µην εγκλωβιστούµε στην κρίση» εξηγεί ο κ. Βακάκης, ο οποίος επισηµαίνει ότι «ο συνδυασµός της τιµής, του προϊόντος, της διαφήµισης και του σεβασµού στα χρήµατα των καταναλωτών έχει δηµιουργήσει τις προϋποθέσεις για να έρχονται ακόµη και τώρα οι πελάτες στα καταστήµατά µας, αγοράζοντας όµως πιο φθηνά παιχνίδια». Σύµφωνα µε τον ίδιο, «σε εποχές κρίσης δεν υπάρχει δαπάνη που να χαρακτηρίζεται ανελαστική». Ως εκ τούτου χαρακτηρίζει «µύθο» αυτό που λέγεται ότι ο γονιός προτιµά να κόψει άλλα έξοδα αλλά το παιχνίδι για το παιδί του θα το αγοράσει.

Η συνταγή της επιτυχίας

Οπως αναφέρουν οι συνεργάτες του, µια έκφραση που συνηθίζει να χρησιµοποιεί ο ίδιος για να συµβουλεύει τους εργαζοµένους και η οποία αποτελεί το βασικό συσταστικό της επιτυχίας του είναι «να κοιµάσαι νωρίς, να ξυπνάς νωρίς, να δουλεύεις πολύ και να διαφηµίζεις το προϊόν σου». Ο ίδιος αφιερώνει πολλές ώρες στη δουλειά και ασχολείται µε όλα, ακόµη και µε τις γνωστές διαφηµίσεις, δίνοντας το στίγµα του στη διαφηµιστική εταιρεία Pollen που δηµιουργεί ευφάνταστες ιδέες για την τηλεόραση και το ραδιόφωνο, οι οποίες και συζητούνται. Τη φιλοσοφία, το πνεύµα και τις απόψεις του κ. Βακάκη ακολουθούν οι διαφηµιστές της Pollen προκειµένου να καταλήξουν σε πρωτότυπες και εµπνευσµένες διαφηµίσεις που παίζουν σηµαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και στις πωλήσεις της Jumbo. «Ο κ. Βακάκης δεν ακολουθεί τα στερεότυπα και είναι ελεύθερος στο να εγκρίνει στο δηµιουργικό τµήµα πιο ευρηµατικές διαφηµίσεις» λένε οι συνεργάτες του.

Η ιστορία του οµίλου ξεκίνησε το 1994, όταν ο Απόστολος Βακάκης αποφάσισε να δηµιουργήσει την εταιρεία παιχνιδιών. Ο ιδρυτής της Jumbo γεννήθηκε το 1954 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και η οικογένειά του ήταν ευκατάστατη. Σπούδασε Λογιστικά και Οικονοµικά στην Αγγλία, ενώ οι γονείς του είχαν µετακοµίσει στην Ελλάδα και ο πατέρας του Γιώργος Βακάκης ίδρυσε την πρώτη βιοµηχανία παιχνιδιών, την El Greco. Το 1985 ο Απόστολος Βακάκης ανέλαβε τη διοίκηση της El Greco, ενώ το 1990 την πούλησε στην πολυεθνική Hasbrow και ο ίδιος παρέµεινε στην αρχή ένας απλός υπάλληλος.

Τελικά, όµως, το 1994 αποφάσισε να περάσει από την κατασκευή στη λιανική, όπου και συνένωσε διάφορες θυγατρικές εταιρείες που συνολικά τις ονόµασε Jumbo. Τα venture caπtals της Εµπορικής Κεφαλαίου και της Global Finance στήριξαν την προσπάθεια του επιχειρηµατία. Τρία χρόνια αργότερα η Jumbo εισήχθη στο Χρηµατιστήριο, πραγµατοποίησε αυξήσεις κεφαλαίου για να υλοποιήσει τις επενδύσεις της και να αποκτήσει νέα καταστήµατα, ενώ δεν τον φόβισε η χρηµατιστηριακή φούσκα του 1999, διότι, όπως έχει αναφέρει κατά καιρούς ο ίδιος, «οι επενδυτές πάντα θα στηρίζουν προσπάθειες που κατά την κρίση τους είναι σωστές και οι σωστές επιχειρήσεις θα επιβραβευθούν διπλά». Οι θεσµικοί επενδυτές πίστεψαν στη δυναµική της και εξαγόρασαν µετοχές κατέχοντας σήµερα το 60%. Ετσι συνεχίστηκε η αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας παιχνιδιών, η οποία επεκτάθηκε και στο εξωτερικό, όπως στις βαλκανικές χώρες και στην Κύπρο. Ο επιχειρηµατίας όµως δεν σταµάτησε µόνο στα παιχνίδια. Οταν είδε ότι η αγορά παιχνιδιών άρχισε να φθίνει, εµπλούτισε τον όµιλο και µε άλλα είδη προκειµένου να διατηρήσει ή και να αυξήσει τον τζίρο του. Το 25% των πωλήσεων της Jumbo προέρχεται πλέον από τα παιχνίδια, το 21% από τα εποχικά, το 27% από τα είδη σπιτιού, το 14% από τα βρεφικά είδη και το 14% από τα είδη βιβλιοχαρτοπωλείου. Την εποχή των Χριστουγέννων η Jumbo πραγµατοποιεί περίπου το 30% του ετήσιου τζίρου της. Στο τέλος της εφετινής χρονιάς ο ετήσιος ρυθµός αύξησης των πωλήσεών της εκτιµάται ότι θα κυµανθεί µεταξύ 0% και 2%. Πέρυσι ήταν 490 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων θα παρουσιάσουν µια µείωση της τάξεως του 10% φθάνοντας τα 110 εκατ. ευρώ από 121 εκατ. ευρώ το 2010 λόγω της ανάπτυξης των νέων καταστηµάτων και των χαµηλότερων περιθωρίων κέρδους λόγω της ύφεσης. Το µερίδιο αγοράς της ανέρχεται περίπου στο 39%.

Σήµερα η Jumbo συνεχίζει τις επενδύσεις και ανοίγει νέα καταστήµατα έτσι ώστε να αυξήσει τον τζίρο της. Τον Οκτώβριο ξεκίνησε να λειτουργεί το νέο κατάστηµα του οµίλου στην περιοχή Γιαλού (Σπάτα) και το νέο κατάστηµα στα Γιαννιτσά. Επιπλέον, κατά το πρώτο εξάµηνο του νέου έτους αναµένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του ακόµη ένα νέο κατάστηµα στην πόλη Russell της Βουλγαρίας, καθώς και ένα ακόµη κατάστηµα στην Αττική. Το δίκτυο του οµίλου αποτελείται σήµερα από 55 καταστήµατα, εκ των οποίων τα 46 είναι στην Ελλάδα, τα τρία στην Κύπρο και τα έξι στη Βουλγαρία.

To επόµενο µεγάλο βήµα θα αποτελέσει η είσοδος στην Τουρκία. «Είναι η πιο δυνατή αγορά της περιοχής αλλά θα πρέπει η είσοδος να γίνει µε πολύ προσεκτικά βήµατα» διευκρίνισε ο κ. Βακάκης, ενώ τόνισε ότι η ανάπτυξη σε Σκόπια και Βοσνία θα γίνει µε τη µέθοδο του franchising. «Ταβάνι» για την ανάπτυξη στην Ελλάδα η διοίκηση της Jumbo έχει τα 50 καταστήµατα.

Οι γνωστές διαφημίσεις
Η εταιρεία Pollen βρίσκεται πίσω από τις ραδιοφωνικές καμπάνιες

Η διαφηµιστική εταιρεία Pollen βρίσκεται πίσω από την πιο βραβευµένη και µακροβιότερη διαφηµιστική καµπάνια του ελληνικού ραδιοφώνου, αυτή των καταστηµάτων Jumbo, της µόνης εταιρείας που, όπως λένε στην αγορά, «έγινε µεγάλη χρησιµοποιώντας αποκλειστικά το ραδιόφωνο ως κύριο µέσο προβολής για πολλά χρόνια». Το 2010 η Pοllen κέρδισε το βραβείο αποτελεσµατικότητας Grand Effie για το «11880». Η Pollen συνεργάζεται 15 χρόνια περίπου µε την Jumbo και µια οµάδα οκτώ ατόµων ασχολείται µε τις διαφηµίσεις της εταιρείας παιχνιδιών. Μοχλός έµπνευσης της Pollen για τις διαφηµίσεις της Jumbo, σύµφωνα µε τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύµβουλο της εταιρείας κ. Πολύκαρπο Ζαλώνη, είναι η επικαιρότητα γιατί «έτσι δηµιουργούνται µαζικές αντιδράσεις». «Η Jumbο επενδύει πολλά χρήµατα για διαφηµίσεις, οπότε η ανταπόκρισή τους στο κοινό πρέπει να είναι σηµαντική» αναφέρει ο ίδιος. Αυτή την περίοδο, αναφέρει ο κ. Ζαλώνης, κυκλοφορεί η διαφήµιση για την αντίστροφη µέτρηση των Χριστουγέννων η οποία, όπως σηµειώνει, «τείνει να γίνει θεσµός, αφού παρόµοιες διαφηµίσεις της Jumbo παίζονται πολλά έτη. Τα τελευταία χρόνια παίζει στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο παράλληλα διαφήµιση επηρεασµένη από την κρίση για τα Jumbo θέλοντας να τονίσουν ότι τα καταστήµατα είναι πλάι στους καταναλωτές και τους στηρίζουν καθώς η επικαιρότητα αυτό απαιτεί» προσθέτει ο ίδιος.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ