Στην απορρόφηση της Γενικής Γραμματείας Συγχρηματοδοτούμενων Δημοσίων Έργων (ΓΓΣΔΕ) από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), με στόχο την δημιουργία μίας εταιρίας που θα συντονίζει τα έργα συμβάσεων παραχώρησης και το τηλεδιόδιο, προχωρά η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.
Όπως πληροφορείται «Το Βήμα», η νεά καθετοποιημένη επιχειρησιακή μονάδα θα φέρει – κατά πάσα πιθανότητα – το όνομα «Αυτοκινητόδρομοι Ελλάδος» και θα αποτελεί τον εταιρικό μετασχηματισμό του ΤΕΟ, το οποίο θα απορροφήσει τις Ειδικές Υπηρεσίες Δημοσίων Έργων (ΕΥΔΕ) της ΓΓΣΔΕ, που έχουν ως αντικείμενο τα έργα με συμβάσεις παραχώρησης.
Η πρωτοβουλία λαμβάνεται προκειμένου η νέα εταιρία να είναι σε θέση να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις συνθήκες και στις απαιτήσεις της διαχείρισης των συμβάσεων παραχώρησης.
Η νέα εταιρία θα μπορεί να διαχειρίζεται δημόσια έργα με σύμβαση παραχώρησης και να εποπτεύει και να επιβλέπει την κατασκευή τους, να διαχειρίζεται τις συμβάσεις, αλλά κυρίως να αναλαμβάνει τον συντονισμό για την επίλυση όλων των προβλημάτων που ταλανίζουν τα συγκεκριμένα έργα (δίκτυα κοινής ωφέλειας, αρχαιολογικές ανασκαφές, τεχνικά και οικονομικά ζητήματα).
Επίσης, θα αναλάβει την καταγραφή και συγκέντρωση εσόδων και κυκλοφοριακών φόρτων από τα διόδια, και κυρίως την Οργάνωση του Κέντρου Ανταλλαγής Πληροφοριών και Πληρωμών (ΚΑΠΠ) για την διαχείριση και τον έλεγχο των συναλλαγών και των ηλεκτρονικών πληρωμών του διαλειτουργικού συστήματος των αυτοκινητοδρόμων, γνωστότερο ως τηλεδιόδιο.
Η στελέχωση της εταιρίας θα γίνει από την ΓΓΣΔΕ, αλλά και την Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων (ΓΓΔΕ), καθώς και από άλλες υπηρεσίες του δημοσίου, που διαθέτουν σχετική τεχνογνωσία. Είναι, δε, βασικό ότι θα προικιστεί με τους πόρους του ΤΕΟ.
Πλήρης αναδιοργάνωση των δημοσίων έργων
Όπως πληροφορείται «Το Βήμα», στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης του υπουργείου Υποδομών που είχε ξεκινήσει ο πρώην υπουργός, κ. Δημ. Ρέππας και επιταχύνεται σήμερα λόγω των εξελίξεων, προχωρούν μεγάλες αλλαγές στο άλλοτε οργανικό σκέλος των δημοσίων έργων του παλαιού υπουργείο Περιβάλλοντος, που μεταφέρθηκε πλέον στο πρώην υπουργείο Μεταφορών.
Κύκλοι του υπουργείου μεταδίδουν ότι έχει προγραμματιστεί ο ανασχεδιασμός των Διευθύνσεων, με στόχο να δημιουργηθεί και να αναβαθμιστεί ένας φορέας επιτελικού χαρακτήρα (ΓΓΔΕ) και να δημιουργηθούν τα εκτελεστικά «παρακλάδια», όπως η «Εγνατία Οδός», το ΤΕΟ, η «Κρήτη Υποδομές» και η «Δημόσια Κτίρια» ΑΕ (το υποψήφιο όνομα για την εταιρική μετεξέλιξη του ΟΣΚ που θα απορροφήσει την ΔΕΠΑΝΟΜ και την ΘΕΜΙΣ).
Σταδιακά, σχεδιάζεται να μείνει στο σκληρό πυρήνα των κρατικών λειτουργιών μόνο το επιτελικό σκέλος, ενώ θα υπάρξει εργασιακή κινητικότητα στους υπαλλήλους με στόχο την διαρκή επιμόρφωσή τους σε νέα αντικείμενα.
Εκτιμάται ότι η εν λόγω ανασυγκρότηση θα επιφέρει μείωση του κράτους στις υφιστάμενες Γενικές Γραμματείες κατά 30%. Είναι ενδεικτικό ότι θα ενοποιηθούν Ειδικές Υπηρεσίες Δημοσίων Έργων, όπως για παράδειγμα αυτή των Λιμένων με εκείνη των Αεροδρομίων. Οι υπολογισμοί του υπουργείου δείχνουν ότι έως το 2015 λόγω συνταξιοδοτήσεων, αποχωρήσεων και εφεδρειών ο αριθμός των υπαλλήλων θα έχει υποδιπλασιαστεί.
Αποκτά ζωή το ΤΕΟ
Το ΤΕΟ λειτουργεί πρακτικά χωρίς αντικείμενο και ουσιαστικές αρμοδιότητες εδώ και τρία χρόνια. Με εξαίρεση τους δύο τελευταίους σταθμούς διοδίων που εκμεταλλεύεται – σε Μάλγαρα και Άκτιο – η εταιρία έχει χάσει πλήρως τις παλιές αρμοδιότητές της, που διέθετε από την εποχή του κρατικού μονοπωλίου στους δρόμους.
Είναι, πάντως, χαρακτηριστικό ότι απασχολεί 150 εργαζομένους, εκ των οποίων οι 70 εργάζονται στα Μάλγαρα και 20 στο Άκτιο. Οι υπόλοιποι 60 υπάλληλοι εργάζονται στην κεντρική υπηρεσία στην Αθήνα, με λιγοστές αρμοδιότητες. Το ΤΕΟ, η λειτουργία του οποίου δεν επιβαρύνει τον προϋπολογισμό, εισπράττει μία σειρά από ανταποδοτικά τέλη.
Ειδικότερα, λαμβάνει ποσοστό των τελών κυκλοφορίας που πληρώνουν όλα τα βαρέα οχήματα της χώρας, αλλά και το 0,3% όλων των ασφαλιστηρίων συμβολαίων των αυτοκινήτων που συνάπτονται στην Ελλάδα. Επίσης, διαθέτει έναν σταθμό εξυπηρέτησης αυτοκινήτων (ΣΕΑ) στο Πολύκαστρο του Κιλκίς, ενώ εισπράττει ειδικό τέλος διασύνδεσης των πρατηρίων καυσίμων με το κυρίως οδικό δίκτυο.
Το 2010 η εταιρία παρουσίασε κέρδη προ φόρων 4,6 εκατ. ευρώ, ενώ το Δημόσιο, που είναι και ο κύριος μέτοχος, έλαβε μέρισμα 35%. Η βελτίωση των μεγεθών του ΤΕΟ οφείλεται, κυρίως, στην κατά 40% περικοπή των δαπανών στη μισθοδοσία των υπαλλήλων. Τις προηγούμενες χρονιές η εταιρία παρουσίασε ζημίες. Το 2008 με την παράδοση των σταθμών διοδίων στους παραχωρησιούχους δρομολογήθηκαν μαζικές μετατάξεις σε άλλους φορείς του δημοσίου.
Ωστόσο, είναι χαρακτηριστικό της κατάστασης ότι το ΤΕΟ κατέβαλε το 2010 για 115 υπαλλήλους υπερωριακές αμοιβές ύψους 307.000 ευρώ. Την ίδια, στιγμή, όμως, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει «Το Βήμα», σε παραχωρησιούχους με διπλάσιο προσωπικό και υπερδιπλάσιους σταθμούς διοδίων κατεβλήθησαν λιγότερα από 170.000 ευρώ. Και, μάλιστα, εάν δεν είχε μεσολαβήσει το Μνημόνιο, οι προβλεπόμενες υπερωρίες του ΤΕΟ θα έφταναν περίπου το μισό εκατ. ευρώ!