Εκβιάζει ο Σάφα την ελληνική κυβέρνηση

Σε έμμεσο εκβιασμό προς την ελληνική κυβέρνηση ότι θα αναγκαστεί να απολύσει εργάτες από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αν δεν της δοθεί το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσδης ζωής των φρεγατών ΜΕΚΟ-200ΗΝ προχωρά η νέα ηγεσία των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ (ΕΝΑΕ) υπό τον Λιβανέζο κ. Ισκαντάρ Σάφα. Και παράλληλα αναφέρει ότι δεν πρέπει να καθυστερήσουν άλλο οι προβλεπόμενες πληρωμές. Πηγές του Πενταγώνου τόνιζαν ότι αυτό που πρέπει να κάνουν τα Ναυπηγεία είναι να εφαρμόσουν πλήρως όλες τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις

Σε έμμεσο εκβιασμό προς την ελληνική κυβέρνηση ότι θα αναγκαστεί να απολύσει εργάτες από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αν δεν της δοθεί το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσδης ζωής των φρεγατών ΜΕΚΟ-200ΗΝ προχωρά η νέα ηγεσία των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ (ΕΝΑΕ) υπό τον Λιβανέζο κ. Ισκαντάρ Σάφα. Και παράλληλα αναφέρει ότι δεν πρέπει να καθυστερήσουν άλλο οι προβλεπόμενες πληρωμές. Πηγές του Πενταγώνου τόνιζαν ότι αυτό που πρέπει να κάνουν τα Ναυπηγεία είναι να εφαρμόσουν πλήρως όλες τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις.

Με non paper που διένειμε την Τρίτη η ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ απαντά ουσιαστικά στα όσα δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Π. Μπεγλίτης την περασμένη εβδομάδα στις Βρυξέλλες μετά τη συνάντηση την οποία είχε με τον Επίτροπο Ανταγωνισμού Χοακίν Αλμούνια.

Ο κ. Μπεγλίτης συναντήθηκε με τον κ. Αλμούνια ώστε να βρεθεί μία λύση με την απόφαση της Επιτροπής η οποία χαρακτηρίζει ως εμπορική δραστηριότητα ακόμη και την κατασκευή και εξαγωγή στρατιωτικών πλοίων σε τρίτες χώρες. Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας είχε τονίσει ότι η νέα διοίκηση των Ναυπηγείων ζητά τη βοήθεια του ελληνικού κράτους στο θέμα αυτό και ότι, συγχρόνως, θέτει όρους απαράδεκτους «όπως ότι, προκειμένου να συνεχίσουν τη λειτουργία τους και προκειμένου να αναβιώσουν την καταγγελθείσα τον περασμένο Μάιο υποκατασκευαστική συμφωνία με τη γερμανική εταιρεία HDW, θα έπρεπε να δεσμευτούμε άμεσα περί νέων παραγγελιών, με πρώτη παραγγελία τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των φρεγατών τύπου MEKO. Αρνήθηκα να αποδεχθώ αυτό το αίτημα και θα συνεχίσω να αρνούμαι να το αποδέχομαι» διευκρίνισε.

Τί λένε τα ΕΝΑΕ

Στο κείμενο επισημαίνεται καταρχήν ότι στα τέλη Ιουλίου 2011 ολοκληρώθηκε η επαναδιαπραγμάτευση μεταξύ των ΕΝΑΕ και της HDW (της γερμανικής υποκατασκευάστριας εταιρείας που είχε αγοράσει παλαιότερα τα Ναυπηγεία και στη συνέχεια εντάχθηκε στον όμιλο της Thyssen Krupp) της σύμβασης για την κατασκευή των υποβρυχίων τύπου 214.

Η νέα διοίκηση του Σκαραμαγκά θεωρεί ότι η συμφωνία των δύο πλευρών στο θέμα των εγγυήσεων ανοίγει τον δρόμο για την ομαλή καταβολή των πληρωμών που έχουν προκαθοριστεί με βάση τον νόμο 3885/2010 για τη μεταβίβαση των ναυπηγείων. Αποκαλύπτει μάλιστα ότι στις 15 Σεπτεμβρίου 2011, το υπουργείο Εθνικής Αμυνας πίστωσε στα ΕΝΑΕ το ποσό των 12,75 εκατομμυρίων ευρώ, που αποτελεί μέρος της δόσης του Μαΐου του 2011. Παραμένουν όμως σε εκκρεμότητα, όπως τονίζεται, το υπόλοιπο της δόσης του Μαϊου (37,25 εκατ. ευρώ) αλλά και η δόση των 50 εκατ. ευρώ της δόσης του Αυγούστου.

Η διοίκηση των ναυπηγείων δεν συμφωνεί με τα επιχειρήματα που επικαλείται το υπουργείο Εθνικής Αμυνας ότι η μη έναρξη της υλοποίησης του προγράμματος των υποβρυχίων καθώς και η έλλειψη εμπιστοσύνης προς τη γερμανική πλευρά αποτελούν επαρκείς λόγους για τη μη καταβολή των πληρωμών.

Ωστόσο, το κρίσιμο σημείο του non paper αφορά στην έμμεση απειλή της πλευράς Σάφα ότι αν και η ανάληψη του προγράμματος εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ από τα ΕΝΑΕ δεν αποτελεί όρο της σύμβασης μεταβίβασης, «σχετίζεται άμεσα με τη διατήρηση του επιπέδου εργασίας στα ΕΝΑΕ». Και αυτό καθώς, όπως σημειώνεται, η αραβική πλευρά έχει δηλώσει ότι με βάση το βιομηχανικό έργο, ο αριθμός των απασχολουμένων στα ΕΝΑΕ είναι σημαντικά μεγαλύτερος από αυτόν που είναι αναγκαίος.

Μάλιστα, υπογραμμίζεται ότι το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού «απετέλεσε αντικείμενο προφορικών διαβεβαιώσεων – υποσχέσεων της ελληνικής κυβέρνησης ως μέσο για τη διατήρηση του σημερινού επιπέδου απασχόλησης στην ενδιάμεση περίοδο μέχρι την ανάθεση των πρώτων συμβολαίων από πελάτες του εξωτερικού, η δε ανάθεσή του, προφανώς εναπόκειται στην ευχέρεια και στον σχεδιασμό του ελληνικού Δημοσίου».

Το non paper εισέρχεται και στο θέμα του προστίμου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που πλέον έχει ανέλθει με τους τόκους στα 539 εκατ. ευρώ. Η πλευρά Σάφα κατηγορεί την ελληνική κυβέρνηση ότι ενώ γνώριζε από τον Δεκέμβριο του 2010 περί της απόφασης της Επιτροπής ότι ακόμη και οι εξαγωγές στρατιωτικών σκαφών από τρίτες χώρες αποτελεί εμπορική δραστηριότητα – άρα δεν μπορούν να αναληφθούν από τον Σκαραμαγκά που χαρακτηρίστηκε ως στρατιωτικό ναυπηγείο – καθυστέρησε δραματικά να αναλάβει δράση.

Στο θέμα δε της πώλησης των μη αναγκαίων για στρατιωτικούς σκοπούς τμημάτων των Ναυπηγείων, τα οποία θα έπρεπε μέσα από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό να πουληθούν και το ποσό που θα συγκεντρωνόταν από το διαγωνισμό να επιστραφεί στο ελληνικό κράτος, η νέα ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ λέει ότι η σταθερή δεξαμενή Νο. 5 είναι απαραίτητη για τη λειτουργία των Ναυπηγείων ενώ και οι παραχωρηθείεσες γαίες εξασφαλίζουν την απαραίτηη πρόσβαση στον αιγιαλό. Δυστυχώς, η νέα διοίκηση των Ναυπηγείων, προφασιζόμενη διάφορες δικαιολογίες, κατόρθωσε να ολοκληρωθεί το εξάμηνο χωρίς να προχωρήσει σε διαγωνισμό.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.