Το «στοίχηµα» της επιµήκυνσης της τουριστικής περιόδου επιχειρούν να κερδίσουν προορισµοί και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουρισµό, κάνοντας τα πρώτα βήµατα προς αυτή την κατεύθυνση. Σε µια εποχή ύφεσης για την εγχώρια οικονοµία το άνοιγµα σε νέες αγορές και τουριστικά προϊόντα αποτελεί µονόδροµο για τη βιωσιµότητα των επιχειρήσεων, όταν ο µεγάλος όγκος του µαζικού τουρισµού διακόπτεται στο τέλος του καλοκαιριού. Την ίδια ώρα περιοχές που βασίζονταν στην εσωτερική αγορά στρέφουν το βλέµµα στο εξωτερικό για να καλύψουν το κενό των Ελλήνων, αναζητώντας τρόπους προώθησης. Η επιµήκυνση της τουριστικής περιόδου «χρειάζεται υπηρεσίες και εµπειρίες εκτός σεζόν» σηµειώνει ο καθηγητής κ. ∆. Μπούχαλης από το Πανεπιστήµιο του Bournemouth και πρόεδρος του International Federation of IT and Travel and Tourism (IFITT).
«Για να έρθει ο τουρίστας πρέπει πρώτα από όλα να είναι ανοικτές οι επιχειρήσεις» λέει ο κ. Κ. Κωνσταντινίδης, πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος της εταιρείας Ηλιότοπος ΑΕ που διαχειρίζεται το οµώνυµο ξενοδοχείο στο Ηµεροβίγλι της Σαντορίνης. Με αυτή την άποψη συντάσσονται περισσότερες από 20 τουριστικές επιχειρήσεις και εστιατόρια του νησιού, που αποφάσισαν να παραµείνουν ανοικτά τη χειµερινή περίοδο ή τουλάχιστον στο µεγαλύτερο µέρος της. Για το «τόλ µηµα» αυτό καταλυτική ήταν και η ιδιαίτερα καλή πορεία της εφετινής σεζόν, αλλά και το γεγονός ότι η Σαντορίνη είναι ένας διεθνώς αναγνωρίσιµος προορισµός. Παράλληλα η επιµήκυνση της σεζόν «είναι πιο εύκολη» στη Σαντορίνη, σηµειώνει ο κ. Κωνσταντινίδης, µια και το νησί έχει ήδη «πολύ µεγάλη περίοδο». Οπως εξηγεί, «οι επιχειρήσεις της Σαντορίνης είναι πιο µικρής κλίµακας, οικογενειακές, και µπορούν να λειτουργήσουν και εκτός της υψηλής σεζόν, ενώ και η ακτοπλοϊκή και η αεροπορική σύνδεση της Σαντορίνης τον χειµώνα είναι επαρκείς». Το νησί έχει µέρη τα οποία µπορεί κανείς να επισκεφθεί όλον τον χρόνο, όπως είναι τα µουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι. Εξάλλου και ο αρχαιολογικός χώρος στο Ακρωτήρι αναµένεται να ανοίξει ξανά εφέτος µετά το 2005 που είχε κλείσει. Από την άλλη, διαρκώς αυξάνονται οι κινέζοι τουρίστες, οι οποίοι προτιµούν «να ταξιδεύουν εκτός της υψηλής θερινής περιόδου», όπως τονίζει ο κ. Κωνσταντινίδης, ενώ πολλοί είναι και οι γάµοι Κινέζων που τελούνται στο νησί. Ηδη ο Σεπτέµβριος κυλά µε πληρότητα 100%, µε τον Οκτώβριο να κινείται σε «πολύ ικανοποιητικά επίπεδα», ενώ και για τον χειµώνα έχουν πραγµατοποιηθεί κρατήσεις, αναφέρει ο κ. Κωνσταντινίδης. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι περισσότερες κρατήσεις, πάνω από 70%, είναι µεµονωµένες και γίνονται µέσω Internet, ακόµη και από τους κινέζους επισκέπτες.
Το βασικό στοιχείο «για να φέρεις τον τουρίστα» είναι «να δηµιουργήσεις ενδιαφέρον για τον τόπο» λέει ο κ. Κ. Γώγος, αρχιτέκτων το επάγγελµα και ιδρυτής του inFlorina, ενός ηλεκτρονικού portal, προωθητικού εργαλείου του προορισµού, που τελευταία έχει επεκταθεί και σε άλλες περιοχές. Ο ίδιος τονίζει την επιτακτική ανάγκη δηµιουργίας γραφείων διαχείρισης προορισµού (Destination Management Company – DMC). «Εµείς κάνουµε τον κορµό ενός πακέτου και δίνουµε επικουρικές δυνατότητες για να ξέρει κάποιος τι να κάνει όταν επισκέπτεται τον προορισµό» λέει ο κ. Γώγος. Στο inFlorina συµµετέχουν επαγγελµατίες, από ξενοδόχους, ταξιδιωτικούς πράκτορες και εστιάτορες ως αγρότες και καλλιτέχνες, µε αποτέλεσµα να συντίθεται ένα «all inclusive» πακέτο. Ετσι, αν κάποιος θέλει, «µπορεί να κλείσει τα πάντα» σε έναν προορισµό που συνδυάζει τις Πρέσπες, χιονοδροµικό και τους οινοπαραγωγούς του Αµυνταίου, σηµειώνει τονίζοντας ότι τα τοπικά προϊόντα µπορούν να γίνουν «πρεσβευτές» της περιοχής.
Σταδιακή επέκταση της τουριστικής περιόδου επιχειρεί η Ρόδος, καθώς ως τον Νοέµβριο θα συνεχιστούν πτήσεις charter από τη Ρωσία, αγορά που παρουσιάζει αύξηση 65% στο νησί, ενώ το 2012 η σεζόν θα ξεκινήσει από τον Απρίλιο και θα παραταθεί ως και το τέλος Νοεµβρίου. «Στόχος είναι η επιµήκυνση της τουριστικής περιόδου» σηµειώνει ο κ. Ι. Μαχαιρίδης, περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου, τονίζοντας ότι παράλληλα για την ενεργοποίηση της αγοράς του χειµώνα προϋπόθεση είναι «να υπάρχουν και υποδοµές». Στο τέλος Αυγούστου άλλωστε η αεροπορική εταιρεία χαµηλού κόστους Ryanair διέκοψε τις χειµερινές πτήσεις της προς Ρόδο και Κω, οι οποίες είχαν ορίζοντα από το 2010 ως το 2013, επικαλούµενη τα µη ικανοποιητικά αποτελέσµατα του εγχειρήµατος την προηγούµενη περίοδο, καθώς η πληρότητα στα αεροσκάφη δεν ήταν αρκετή για να διατηρηθούν.
Σε χειµερινό τουρισµό από το Ισραήλ και τη Ρωσία προσβλέπει ο ∆ήµος Βόλου, αλλά και περαιτέρω ενίσχυση της τουριστικής κίνησης από αυτές τις δύο νέες αγορές αξιοποιώντας το αεροδρόµιο της Αγχιάλου, το οποίο «έσωσε την εφετινή χρονιά» από την απουσία των Ελλήνων µε 120.000 αφίξεις, λέει η κυρία Κερασία Μπαρτζιώκα , πρόεδρος της Επιτροπής Τουρισµού του δήµου. Στο πλαίσιο αυτό στις 7 Οκτωβρίου θα πραγµατοποιηθεί αποστολή στο Τελ Αβίβ µε επικεφαλής τον δήµαρχο της πόλης κ. Π. Σκοτινιώτη, την οποία ενδέχεται να συνοδεύσει και ο γενικός γραµµατέας του Ελληνικού Οργανισµού Τουρισµού κ. Γ. Κολέτσος, όπου θα πραγµατοποιηθούν συναντήσεις µε tour operators αλλά και παράγοντες της κρουαζιέρας. Η κρουαζιέρα ήδη έχει αποφέρει πολλά έσοδα στην τοπική οικονοµία, καθώς υπάρχει άµεση πρόσβαση στα Μετέωρα. Εφέτος ο Βόλος έχει δεχθεί 60.000 επιβάτες και αναµένει άλλα 15 κρουαζιερόπλοια ως το τέλος της χρονιάς.
Φθινοπωρινό πακέτο «all inclusive» για την προσέλκυση επισκεπτών και εκτός της σεζόν του σκι δηµιούργησε το Χιονοδροµικό Κέντρο Καλαβρύτων χάρη στη συνεργασία των ξενοδοχείων και των εστιατορίων της περιοχής, µε ενθαρρυντικά µηνύµατα όσον αφορά την ανταπόκριση. Το πακέτο ξεκίνησε από 1ης Οκτωβρίου µε διάρκεια ως τις 10 ∆εκεµβρίου και θα περιλαµβάνει διαµονή, πλήρη διατροφή (γεύµα και δείπνο) και εναλλακτικές δραστηριότητες, όπως περιήγηση ή επισκέψεις σε αξιοθέατα της περιοχής, λέει ο κ. Ε. Βαζαίος , διευθύνων σύµβουλος του Χιονοδροµικού Κέντρου Καλαβρύτων, που είναι και ο βασικός φορέας ανάπτυξης της περιοχής. Η ιδέα αυτή προέκυψε από την επιτυχία του εγχειρήµατος τον χειµώνα του 2011, µε «all inclusive» πακέτο για τις καθηµερινές που περιελάµβανε και είσοδο στο χιονοδροµικό κέντρο. «Πουλήσαµε 500 διανυκτερεύσεις σε δύο µήνες» αναφέρει ο κ. Βαζαίος, προσθέτοντας ότι η ενέργεια αυτή τόνωσε την πληρότητα των καταλυµάτων της περιοχής, αλλά και του χιονοδροµικού, που εφέτος είχε θετικό οικονοµικό αποτέλεσµα. Το φθινοπωρινό πακέτο «all inclusive» ξεκινά από 55 ευρώ το άτοµο ανά διανυκτέρευση (µε διατροφή και δραστηριότητες) και φθάνει στα 60 και 65 ευρώ, ανάλογα µε την κατηγορία του ξενοδοχείου. Ως εναλλακτική δραστηριότητα γι’ αυτή την εποχή έχει επιλεγεί η περιήγηση, αξιοποιώντας µονοπάτια της περιοχής, µε διαδροµές στον Χελµό, «µέτριας δυσκολίας», και στο πακέτο περιλαµβάνονται η µετάβαση και η ξενάγηση. Εναλλακτικά, προτείνεται πρόγραµµα επισκέψεων σε αξιοθέατα (σπήλαιο Λιµνών, Μουσείο Ολοκαυτώµατος, οινοποιείο Τετράµυθος), χωρίς να καταβάλλεται επιπλέον εισιτήριο.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ