Ο πατριωτισµός είναι στο επίκεντρο της πολιτικής του. «Οι Ελληνες µπορούµε» είναι το σύνθηµά του – κατά το πρότυπο του Μπαράκ Οµπάµα («Yes, we can») –, αλλά µε την προϋπόθεση να υπάρξει και θεϊκή παρέµβαση. Επικαλείται τη βοήθεια του Θεού για να αντιµετωπίσουµε τα προβλήµατα, µε την υπόµνηση ότι «βρισκόµαστε σε πόλεµο επιβίωσης, στα χαρακώµατα δεν υπάρχουν άθεοι, αφού όλοι προσεύχονται». Την ίδια στιγµή αξιοποιεί τον λυρισµό και τον ροµαντισµό του νοµπελίστα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη, που τον εµπνέει εδώ και δεκαετίες, προτάσσοντας τη φράση «από µας θα εξαρτηθεί ο Παράδεισος ή η Κόλαση που θα χτίσουµε. Η µοίρα µας βρίσκεται στα χέρια µας». Παράλληλα, δίνει έµφαση στον λαϊκό χαρακτήρα του κόµµατός του και κυρίως του ιδίου, µε την αναφορά στα τραγούδια του Στέλιου Καζαντζίδη, για να αναδείξει το πρόβληµα των πολιτών που «δεν τα φέρνουν βόλτα» και ετοιµάζονται, αρκετοί εξ αυτών, για την ξενιτιά.
Η στρατηγική του προέδρου της Ν∆ κ. Αντ. Σαµαρά, όπως είχε αποκαλύψει «Το Βήµα», εδώ και περίπου τρεις µήνες, είναι σαφής:
Αφενός στοχεύει στον επαναπατρισµό των δεξιών ψηφοφόρων που είχαν εγκαταλείψει τη Ν∆ τα τελευταία χρόνια και αφετέρου ξεκίνησε την «ιδεολογική πολιορκία» µικροµεσαίων στελεχών, ψηφοφόρων και µελών του κυβερνώντος κόµµατος που έχουν εθνικοπατριωτική αντίληψη και διατηρούν υψηλό θρησκευτικό φρόνηµα.
Η εγκατάλειψη του µεσαίου χώρου, στον οποίο στηρίχθηκε η Ν∆ την εποχή της προεδρίας του κ. Κ. Καραµανλή , είναι ξεκάθαρη και προκαλεί την εσωτερική διαµάχη µεταξύ σκληροπυρηνικών και µετριοπαθών, παρά την επισήµανση του κ. Σαµαρά περί κοινωνικού φιλελευθερισµού.
Ο κ. Σαµαράς µε τις κινήσεις του επαναπροσδιορίζει, όπως φάνηκε και στη ∆ΕΘ, το πολιτικό πεδίο στο οποίο αναµένεται να κινηθεί το επόµενο διάστηµα. ∆εν είναι τυχαίο ότι αντέταξε στην παγκοσµιοποίηση την ιδέα του «κράτους-έθνους» µε αναφορά στον Μπίσµαρκ. Παράλληλα, µε την επιχειρηµατολογία του επιχειρεί να εµβολίσει από τα δεξιά τον ΛΑΟΣ και τον κ. Γ. Καρατζαφέρη , αφαιρώντας του ζωτικό πολιτικό χώρο και φλερτάροντας ιδεολογικά µε κάποιους προβεβληµένους βουλευτές του.
Αυτό κατέστη σαφές µε την προ ηµερών οµιλία του στη ∆ΕΘ όπου, µε κεντρικό – θα είναι και προεκλογικό – σύνθηµα «Οι Ελληνες µπορούµε», ανέπτυξε το εθνικοπατριωτικό αφήγηµά του χρησιµοποιώντας ισχυρή δόση υπερπατριωτικών τόνων, επικαλούµενος τα θεία και το «όνειρο του 1821», µιλώντας ουσιαστικά για επανεθνικοποίηση της Παιδείας (µε αλλαγή όλων των βιβλίων), αναφέροντας το «έθνος-κράτος», προαναγγέλλοντας κατάργηση του µεταναστευτικού νόµου Ραγκούση κ.ά. Ο κ. Σαµαράς, όπως λένε συνοµιλητές του, µε τη νέα στρατηγική του αντιτάσσει τον πατριωτισµό, τον εθνοκεντρισµό και τον ιδεολογικό και κοινωνικό ροµαντισµό στην παγκοσµιοποίηση και στην πολυπολιτισµικότητα. Το όραµα του προέδρου της Ν∆ συνοψίστηκε στο κλείσιµο της οµιλίας του: να γιορτάσουµε σε 10 χρόνια, το 2021, στην επέτειο 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 την οικονοµική µας απελευθέρωση, ελεύθεροι από τους δανειστές, το ∆ΝΤ και τη «βοήθεια» των εταίρων.
Με όχηµα ουσιαστικά το «δόγµα των Ρεµπουµπλικανών» – συνδυασµός εθνοκεντρισµού και θρησκευτικού τόνου – ο κ. Σαµαράς συγκροτεί από την αρχή, όπως λένε κορυφαία στελέχη της ΚΟ της Ν∆, έναν συντηρητικό πόλο απέναντι στην Κεντροαριστερά, η οποία µονοπωλεί ιδεολογικά το πολιτικό παιχνίδι από τη Μεταπολίτευση. Πολλοί θυµούνται τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Ρόναλντ Ρίγκαν, όταν στο τελευταίο διάγγελµά του προς το έθνος περιέγραψε µια εικόνα αµερικανικής οικογένειας γύρω από το τραπέζι η οποία συζητούσε για την Ιστορία και το µεγαλείο του έθνους.
Ακόµη και το δάκρυ του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Ανθιµου στο άκουσµα της οµιλίας του κ. Σαµαρά δείχνει την ευόδωση του πολιτικού φλερτ µε την Εκκλησία. «Στη δύσκολη αυτή εποχή πρέπει να ζητήσουµε τη βοήθεια του Θεού» είπε ο κ. Σαµαράς και πρόσθεσε: «Στα χαρακώµατα δεν υπάρχουν άθεοι, όλοι προσεύχονται» για να εισπράξει το θετικό νεύµα του µητροπολίτη.
Αµέσως µετά την εµφάνιση του προέδρου της Ν∆ εκδηλώθηκε ένα ιντερνετικό µπαράζ δηµοσιευµάτων ότι επρόκειτο για «οµολογία πίστεως» και ότι ποτέ δεν είχε εµφανιστεί δηµόσια αρχηγός µεγάλου κόµµατος να επικαλείται τον Θεό, ενώ χρησιµοποιείται ήδη ως «όπλο» από εκκλησιαστικούς παράγοντες και η αναφορά του ότι δεν υπήρξε σκάνδαλο στην υπόθεση της Μονής Βατοπαιδίου.
Η οµιλία ενόχλησε αρκετά στελέχη του κεντροαριστερού χώρου που επιχείρησαν την αποδόµηση όσων είπε µε σκληρούς χαρακτηρισµούς και µε αναφορές στα χρόνια της Πολιτικής Ανοιξης και στην επιρροή που ασκεί το εθνικοπατριωτικό «∆ίκτυο 21», στο οποίο συµµετέχουν στενοί συνεργάτες του κ. Σαµαρά, όπως οι κκ. Χρ. Λαζαρίδης (είχε συµβολή στην οµιλία), ∆. Καραχάλιος, αλλά και ο οµοϊδεάτης τους κ. Φ. Κρανιδιώτης.
Εξάλλου, για µεγάλη οµάδα συνεργατών του κ. Σαµαρά η αµφίπλευρη διεύρυνση θα χτιστεί «πάνω στα αγκωνάρια του πατριωτισµού, της λαϊκότητας, του αληθινού φιλελευθερισµού, του εθνικού συµφέροντος και της κοινωνικής δικαιοσύνης» και διαµηνύουν προς τους εσωκοµµατικούς επικριτές του ότι «δεν θα απολογηθούµε σε κανέναν για την αγάπη µας προς την πατρίδα και το έθνος µας»
Ο επιχειρηµατικός κόσµος ήταν περισσότερος από κάθε άλλη φορά τα τελευταία χρόνια σε οµιλία του αρχηγού της αξιωµατικής αντιπολίτευσης στη ∆ΕΘ. Η πρόβλεψη ότι ο πρόεδρος της Ν∆ κ. Αντ. Σαµαράς µπορεί να είναι ο επόµενος πρωθυπουργός έφερε στη Θεσσαλονίκη αρκετούς επιχειρηµατίες που διατηρούν καλή σχέση µαζί του.
Κανείς δεν µπορεί να µιλήσει για άριστες σχέσεις, αλλά για φλερτ που είναι σε εξέλιξη, αν και στις συζητήσεις που γίνονται κατά καιρούς αρκετοί επιχειρηµατίες θέτουν το θέµα της συναίνεσης και της ανάγκης να υπάρξει διακοµµατική συνεννόηση. Αυτό άκουσε ο κ. Σαµαράς και στη Θεσσαλονίκη, όπου ο ο πρόεδρος του Συνδέσµου Βιοµηχάνων Βορείου Ελλάδος κ. Ν. Πέντζος, στην κατ’ ιδίαν συνάντηση που είχαν, επεσήµανε την ανάγκη συναίνεσης των πολιτικών δυνάµεων για την επανάκτηση της αξιοπιστίας της χώρας.
Στην ίδια λογική κινήθηκε και ο Σύνδεσµος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, ο πρόεδρος του οποίου κ. ∆. Λακασάς ζήτησε τη συνεργασία των πολιτικών δυνάµεων της χώρας. Σε άλλη ρότα ήταν ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιµελητηρίου Θεσσαλονίκης κ. Π. Παπαδόπουλος που ανέφερε ότι «το Ζάππειο ΙΙ απηχεί πολλά από τα… αιτήµατα του επιχειρηµατικού κόσµου».
Και πώς να µην τα απηχεί, αφού οι επιχειρηµατίες είναι ευχαριστηµένοι µε εξαγγελίες όπως η µείωση των φορολογικών συντελεστών και των ασφαλιστικών εισφορών των επιχειρήσεων, τον φόρο επί των κερδών 15% για όλες τις εταιρείες (flat rate), για µείωση του ανώτατου φόρου εισοδήµατος στο 30% µέσα σε τρία χρόνια (από 45% που είναι σήµερα) κ.ά. Ο προσωπικός φίλος του κ. Σαµαρά, ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ ο κ. Θ. Βάρδας , αλλά και άλλα πρόσωπα ανέλαβαν να οικοδοµήσουν ξανά τις γέφυρες που είχαν καταπέσει µε τον επιχειρηµατικό κόσµο. Μάλιστα, ο πρόεδρος της Ν∆ συναντάται, χωρίς να δηµοσιοποιούνται οι επαφές του, µε αρκετούς επιχειρηµατίες. Πριν από τη ∆ΕΘ είχε κατ’ ιδίαν συνάντηση και µακρά συνοµιλία µε µέλη του ∆Σ της Πανελλήνιας Ενωσης Φαρµακοβιοµηχανίας, πρόεδρος της οποίας είναι ο κ. Θ. Κωλέτης.
Στο λόµπι του ξενοδοχείου «Μακεδονία Παλάς» ήταν παρών, πριν από την οµιλία του κ. Σαµαρά, ο επιχειρηµατίας κ. Δ. Μελισσανίδης µε τον οποίο έχει τακτική επικοινωνία. Παρόντες στην οµιλία του κ. Σαµαρά ήταν ο προσωπικός του φίλος κ. Κ. Χαΐτογλου (Μακεδονικός Χαλβάς), ο κ. Γ. Σαλονίκης (εφοπλιστής), ο κ. Πρ. Εµφιετζόγλου (Μηχανική ΑΕ), ο κ. ∆. ∆ασκαλόπουλος (πρόεδρος ΣΕΒ) κ.ά. Επίσης ο κ. Σαµαράς συνοµιλεί µε αρκετούς τραπεζίτες – π.χ. Ι. Κωστόπουλος (Αlpha ΒanΚ) και Μ. Σάλλας (Πειραιώς) και υπάρχει καλό κλίµα πλέον µε τον εφοπλιστικό κόσµο, κυρίως λόγω και της εµµονής να επανασυσταθεί το υπουργείο Εµπορικής Ναυτιλίας.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ