Δρομολόγια που συνέδεαν το κέντρο της Αθήνας με τον Διεθνή Αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» κι αντίστροφα πραγματοποιούσε την Πέμπτη το ΚΤΕΛ Αττικής, καλύπτοντας το κενό μεταφορικού έργου που προκλήθηκε από την απεργία των αστικών συγκοινωνιών και των ταξί. Έτσι, το μονοπώλιο του ΟΑΣΑ στις αστικές γραμμές έσπασε και η αγορά άνοιξε – προς το παρόν- προσωρινά!
Τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ χρέωναν κόμιστρο πέντε ευρώ – όσο δηλαδή και τα λεωφορεία της ΣΤΑΣΥ- μεταφέροντας χιλιάδες ταξιδιώτες από και προς το αεροδρόμιο με δρομολόγια ανά 30 λεπτά. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τηλέφωνα της εταιρίας ήταν μπλοκαρισμένα όλη την ημέρα, καθώς το ΚΤΕΛ αποτελούσε την μόνη επιλογή για όσους δεν διαθέτουν ιδιωτικό μέσο μεταφοράς και ήθελα να ταξιδέψουν από και προς το αεροδρόμιο.
Μία «ασήμαντη» λεπτομέρεια
Ωστόσο, υπάρχει και μία μικρή λεπτομέρεια, την οποία παρέβλεψαν οι περισσότεροι – του υπουργείου Υποδομών συμπεριλαμβανομένου – προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι επιβάτες. Η σύνδεση του Διεθνούς Αερολιμένα – Αθηνών με το ΚΤΕΛ ήταν τυπικά παράνομη, καθώς για την εκτέλεση του συγκεκριμένου δρομολογίου απαιτείται ειδική άδεια. Μάλιστα, πεπειραμένος συγκοινωνιολόγος, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας, σημειώνει ότι «σε καμία περίπτωση το ΚΤΕΛ Αττικής δεν νομιμοποιείται να κάνει αυτό το δρομολόγιο», κάνοντας λόγο για «καθαρή πειρατεία!».
Ωστόσο, μπροστά στην ανάγκη εξυπηρέτησης των χιλιάδων ταξιδιωτών του «Ελ. Βενιζέλος» οι αρμόδιοι έκαναν τα «στραβά μάτια», δημιουργώντας, μάλιστα, κι ένα προηγούμενο στην μεταφορική αγορά, το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί μελλοντικά. Η ιδέα ανήκε στο ΚΤΕΛ
Η πρωτοβουλία, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνια Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (ΠΟΑΥΣ), κ. Σ. Φάτσιο ανήκε στο ΚΤΕΛ. Ερωτηθείς για τη νομιμότητα του εγχειρήματος απάντησε ότι «είναι νόμιμο, αφού δεν κλέψαμε μεταφορικό έργο άλλου συγκοινωνιακού μέσου», καθώς όλα απεργούσαν. «Εάν δούλευαν κανονικά, τότε και προφανώς θα υποκλέπταμε το έργο τους» λέει και συμπληρώνει ότι το ΚΤΕΛ Αττικής την Πέμπτη έκανε μία εξυπηρέτηση για το επιβατικό κοινό, την παροχή της οποίας δεν θα μπορούσε να αρνηθεί η πολιτεία. «Για μία ακόμη φορά αποδείξαμε τον κοινωνικό μας ρόλο και χαρακτήρα» εξηγεί.
Αντίθετα, ο πρόεδρος της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αστικών Συγκοινωνιών (ΠΟΑΣ), κ. Κ. Βουλγαράκης μιλά για «υπερβάλλοντα ζήλο» εκ μέρους του ΚΤΕΛ Αττικής. «Όταν το καλοκαίρι απεργούσαν τα ταξί και το αεροδρόμιο του Ηρακλείου ζήτησε διαφοροποίηση, επέκταση και πύκνωση των δρομολογίων μας, εμείς αποφύγαμε να ικανοποιήσουμε αυτό το αίτημα. Θα το κάναμε, μόνο εάν συναινούσαν τα ταξί» σημειώνει.
Καταγγελία από ταξί και συγκοινωνίες
Πάντως, την εκτέλεση των δρομολογίων κατήγγειλε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ταξί και Αγοραίων, κ. Ευθ. Λυμπερόπουλος, αλλά και οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες, κάνοντας λόγο για «απεργοσπαστικό μηχανισμό της κυβέρνησης». Μάλιστα, η δραστηριοποίηση του ΚΤΕΛ στις γραμμές εξυπηρέτησης των αστικών συγκοινωνιών ξανάνοιξε στους κόλπους των εργαζομένων τη συζήτηση για ιδιωτικοποίηση των δημοσίων μεταφορών.
Σημειωτέον, δε, ότι στο πακέτο προτάσεων που είχε καταθέσει η εταιρία Grant Thornton στην κυβέρνηση για τον ΟΑΣΑ, προβλεπόταν– μεταξύ άλλων – με διαφορετικά σενάρια είτε η υπογραφή σύμβασης παραχώρησης για παροχή υπηρεσιών λεωφορείων με ιδιώτη είτε η απ’ ευθείας ιδιωτικοποίηση της σημερινής ΟΣΥ.
Δηλαδή, η εταιρία εισηγήθηκε την αποκρατικοποίηση της σημερινής ΟΣΥ, κάτι που επιχειρήθηκε τελευταία φορά πριν από σχεδόν 20 χρόνια από την κυβέρνηση του κ. Κ. Μητσοτάκη, όταν προχώρησε στο κλείσιμο της ΕΑΣ και δημιούργησε τις Συγκοινωνιακές Επιχειρήσεις (ΣΕΠ). Τελικώς, η επάνοδος του Ανδ. Παπανδρέου στην εξουσία επανέφερε το προηγούμενο μοντέλο και οι ΣΕΠ καταργήθηκαν – αν και πολλοί μέτοχοί τους δικαιώθηκαν αργότερα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Λάδι στη φωτιά από το ΚΤΕΛ
Πάντως, ψύχραιμοι συνδικαλιστικοί κύκλοι των αστικών συγκοινωνιών εξηγούσαν την Πέμπτη ότι η εμπλοκή του ΚΤΕΛ έριξε κι άλλο λάδι στη φωτιά στις μεταφορικές εταιρίες, καθώς έγινε εν μέσω απεργιών, την ώρα που συνεχίζονται οι μετατάξεις, ετοιμάζονται λίστες εφεδρείας και οι διαπραγματεύσεις για τη συλλογική σύμβαση εργασίας είναι στον αέρα!
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Υποδομών, κ. Ι. Ραγκούσης έδωσε εντολή να γίνει καταμέτρηση της απώλειας εσόδων που προκλήθηκε από την απεργία, προκειμένου να συνεκτιμηθεί στην αναδιάρθρωση του επιχειρησιακού σχεδίου του ΟΑΣΑ. Μάλιστα, κύκλοι του υπουργείου Υποδομών μετέδιδαν σκληρές κουβέντες όπως, ότι «μεγαλύτερες απώλειες εσόδων σημαίνουν μεγαλύτερο έλλειμμα και, ίσως, περισσότερες εφεδρείες».
Απεργιών συνέχεια
Την Παρασκευή οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) θα προχωρήσουν σε 24ωρη απεργία, ενώ είναι πιθανόν να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις και τις επόμενες ημέρες. Επίσης, την Δευτέρα οι εργαζόμενοι της ΟΣΥ (λεωφορεία – τρόλει) θα κάνουν στάση εργασίας από τις 11.00 ως τις 17.00, προκειμένου να συνεδριάσουν για να συζητήσουν την πρόταση για 24ωρη απεργία την Τετάρτη. Ακόμη, τα ταξί αποφάσισαν την πραγματοποίηση 48ωρης απεργίας την Τρίτη και την Τετάρτη, εφαρμόζοντας την τακτική του κ. Λυμπερόπουλου περί συγκρότησης ευρύτερου αντικυβερνητικού μετώπου.