Έχοντας οδηγήσει αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και απομυθοποιήσει πια την έννοια “ηλεκτροκίνηση” το Ampera είναι για μένα το πιο ολοκληρωμένο από όλα καθώς, πέρα από τις επιδόσεις που ο καθένας αναζητά, συνδυάζει εξαιρετικά την οικονομία στην χρήση με μια ανέλπιστη πρακτικότητα, εντελώς ξένη με τις ιδιοτροπίες άλλων ηλεκτροκίνητων υλοποίησεων.
Προφανώς για αυτό η Opel έχει ήδη δεχθεί περισσότερες από 5.000 παραγγελίες για ένα αυτοκίνητο που θα διατίθεται στην ευρωπαϊκή αγορά από το τέλος του 2011, από 42.900 ευρώ, ενώ στην Ελλάδα θα πωλείται από τον ερχόμενο Φεβρουάριο με τιμή που θα ξεπερνά τις 50.000 ευρώ.
Η διαφορά προκύπτει από τον μεγαλύτερο συντελεστή ΦΠΑ που ισχύει στη χώρα μας και βέβαια από τον Φόρο Πολυτελείας που υπολογίζεται επί της εργοστασιακής αξίας ενός μοντέλου. Αυτό που δεν γνωρίζουμε ακόμα είναι αν η ελληνική πολιτεία θα προλάβει να θεσπίσει κίνητρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανάλογα με εκείνα που ήδη εφαρμόζονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως για παράδειγμα η Αγγλία στην οποία η “επιχορήγηση” για την αγορά τους φτάνει τις 5.000 στερλίνες ή η Ολλανδία όπου το αντίστοιχο ποσό είναι περίπου 7.000 ευρώ.
Στην ουσία των πραγμάτων, το Ampera οφείλει αρχικά την δημοφιλία του στην ιδέα της Opel να δημιουργήσει ένα “ηλεκτρικό αυτοκίνητο εκτεταμένης εμβέλειας” (Electric Vehicle Extended Range) με το οποίο δεν κινδυνεύεις να μείνεις στη μέση του δρόμου και δεν κοιτάζεις οποιαδήποτε πρίζα σαν το υπέρτατο αντικείμενο του πόθου.
Υπεύθυνος για την κίνηση του πεντάθυρου, τετραθέσιου αυτοκινήτου με μήκος 4,498 μέτρα είναι ένας ηλεκτροκινητήρας ισχύος 150 ίππων με ροπή 370 Nm που αντλεί ενέργεια από μια συστοιχία μπαταριών ιόντων-λιθίου 16 kWh, με βάρος 198 κιλά. Η φόρτισή τους πραγματοποιείται σε οικιακή πρίζα, διαρκεί τέσσερις ώρες και εξασφαλίζει αυτονομία 40-80 χλμ. ανάλογα με το οδηγικό στυλ του οδηγού, την μορφολογία του εδάφους και τις καιρικές συνθήκες. Ισως τα χιλιόμετρα αυτονομίας σας φανούν λίγα αλλά σκεφθείτε ότι σχετικές έρευνες αποδεικνύουν ότι περίπου το 80% των ευρωπαίων οδηγών διανύουν λιγότερα από 60 χλμ. την ημέρα. Σημειώστε εδώ ότι οι μπαταρίες περιλαμβάνονται στην τιμή αγοράς του αυτοκινήτου και έχουν εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ.
Θεωρώντας λοιπόν ότι η αυτονομία του Ampera επαρκεί για τις καθημερινές μετακινήσεις, αξίζει να γνωρίζετε ότι το κόστος φόρτισης -με τιμές ηλεκτρικού ρεύματος στη Γερμανία- υπολογίζεται σε 3,20 ευρώ για κάθε 100 χλμ., άρα ένας οδηγός που διανύει 15.000 χλμ. ετησίως θα πληρώσει, για το ίδιο χρονικό διάστημα, συνολικά 480 ευρώ και μάλιστα με μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά την χρήση του Ampera του.
Αν ο ίδιος οδηγούσε ένα diesel αυτοκίνητο με μέση κατανάλωση 5 λίτρα / 100 χλμ. και η τιμή λίτρου ήταν 1,45 ευρώ τότε θα πλήρωνε 7,25 ευρώ για μια απόσταση 100 χλμ. ή 1.087 ευρώ για 15.000 χλμ. ετησίως.
Το όφελος είναι προφανές αλλά και η διαφορά στην τιμή αγοράς μεταξύ των δύο αυτοκινήτων δεν θα ήταν αμελητέα.
Ωστόσο, στο Ampera απολαμβάνεις όχι μόνο τεχνολογία αιχμής και αυτοκίνηση απαλλαγμένη από εκπομπές ρύπων, αλλά και την ασφάλεια που σου παρέχει η ύπαρξη ενός βενζινοκινητήρα Ecotec 1,4 λίτρων απόδοσης 86 ίππων ο οποίος ενεργοποιείται όταν τα αποθέματα ενέργειας στην μπαταρία τελειώσουν. Η ισχύς του δεν μεταφέρεται στους μπροστινούς τροχούς του αυτοκινήτου αλλά σε μια γεννήτρια για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος επεκτείνοντας έτσι την αυτονομία του Ampera πέρα από τα 500 χλμ. Ακόμη και σε αυτή την περίπτωση πάντως οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι χαμηλότερες από 40 γραμμ./χλμ. ενώ η μέση κατανάλωση καυσίμου είναι μόλις 1,6 λίτρα/100 χλμ.
Οδηγώντας το Ampera στην Ολλανδία διαπίστωσα στην πράξη πόσο καθημερινό αυτοκίνητο είναι, με όγκο 310 λίτρα στον χώρο αποσκευών, τέσσερις θέσεις -λόγω του τρόπου τοποθέτησης των μπαταριών- και εξωτερική σχεδίαση που θα μπορούσε να παραπέμπει στο Astra της επόμενης πενταετίας.
Επιλέγοντας την θέση D στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, επιταχύνεις ομαλά και αθόρυβα γνωρίζοντας ότι η Opel μιλά για επιτάχυνση από στάση σε 9,0 δευτερόλεπτα και περιορίζει την τελική ταχύτητα στα 161 χλμ./ώρα για λόγους ισορροπίας μεταξύ απόδοσης και οικονομίας.
Οι αναρτήσεις προέρχονται από το Astra, η αίσθηση του τιμονιού και των φρένων είναι απολύτως ικανοποιητική ενώ στο φουτουριστικό ταμπλό υπάρχει μεταξύ άλλων ο διακόπτης για την επιλογή μιας από τις τέσσερις λειτουργίες (Normal -για έμφαση στην οικονομία-, Sport -για αμεσότερη απόκριση στο γκάζι-, Hold -για διατήρηση της ενέργειας στην μπαταρία μέσω ενεργοποίησης του κινητήρα και Mountain -για κίνηση σε έντονες ανωφέρειες) που κάνουν σήμερα το Ampera, παράλληλα με την οδική του συμπεριφορά, σημείο αναφοράς στην πορεία προς την διάδοση της ηλεκτροκίνησης.
To Opel Ampera σε αριθμούς
Διαστάσεις (μέτρα): Μ/Π/Υ: 4,498 / 1,787 / 1,439
Μεταξόνιο (μέτρα): 2,685
Ηλεκτροκινητήρας (ισχύς + ροπή): 150 hp + 370 Nm
Βενζινοκινητήρας (κ.εκ.): 1.398
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.): 86 / 4.800
Ροπή (Nm / σ.α.λ.): 130 / 4.250
Βάρος (κιλά): 1.732
Κατανάλωση (λίτρα καυσίμου/100 χλμ.): 1,6
Εκπομπή CO2 (γραμ./χλμ.): <40
Επιτάχυνση (0-100χλμ./ώρα): 9,0΄΄
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 161
Τιμή πώλησης (ευρώ): >50.000
* Οι τιμές κατανάλωσης και εκπομπής CO2 αφορούν αποκλειστικά την λειτουργία του βενζινοκινητήρα.