ΓΑΛΑΤΑ υπάρχουν πολλά,αυτό όμως που μεταφέρεται σε βυτίοτο οποίο νωρίτερα ήταν φορτωμένο με… υγρά φρένων είναι μόνο ένα!Και,δυστυχώς,το ίδιο ισχύει για το κρασί,το ξίδι,το κακάο,το λάδι και τους χυμούς, καθώς, όπως καταγγέλλουν οι μεταφορείς υγρών τροφίμων και επιβεβαιώνουν υψηλόβαθμοι κύκλοι του ΕΦΕΤ, επιτήδειοι αυτοκινητιστές από την Ελλάδα και τα Βαλκάνια φορτοεκφορτώνουν παρανόμως στο ίδιο βυτίο υγρά τρόφιμα και χημικές ουσίεςεπικίνδυνες για την υγεία. Σύμφωνα με τον νόμο, τα λεγόμενα «ειδικοποιημένα» οχήματα, δηλαδή αυτά που έχουν ταξινομηθεί ως εκτελούντα μία και μοναδική χρήση (μεταφορά χημικών, υγρών τροφίμων κτλ.), απαγορεύεται να παρέχουν διαφορετική υπηρεσία. Δηλαδή,ένα βυτιοφόρο μεταφοράς υγρών τροφίμων απαγορεύεται να μεταφέρει οτιδήποτε άλλο,ρύθμιση που ισχύει σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Oπως καταγγέλλει ο πρόεδρος του Σωματείου Μεταφορέων Υγρών Τροφίμων Ελλάδος κ. Μ. Κοντολέων, αυτοκινητιστές βυτιοφόρων υγρών τροφίμων αλλά και χημικών από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία φορτώνουν γάλα, χυμό ή κρασί σε βυτία στα οποία νωρίτερα μετέφεραν χημικές βόμβες για τη δημόσια υγεία, όπως υγρά φρένων, βιοντίζελ ή πλαστικοποιητές!
Μάλιστα ο πρόεδρος του σωματείου χαρακτηρίζει τους ελέγχους «ασπιρίνη σε σπασμένο πόδι» καθώς, όπως εξηγεί, εδώ και τέσσερα χρόνια που καταγγέλλει το φαινόμενο ουδείς παράνομος αυτοκινητιστής έχει εντοπιστεί. Και αυτό διότι, όπως εξηγεί, τα «μαγειρεμένα» πιστοποιητικά συνήθως αρκούν για να ξεμπερδέψουν οι παρανομούντες από τους ελέγχους, ενώ, αν δεν ληφθεί δείγμα από το βυτίο για να εξεταστεί από το Γενικό Χημείο του Κράτους, τότε δεν στοιχειοθετείται καμία παράβαση.
Ετσι φτάνουμε στο σημείο ένα φορτηγό να φορτώνει υγρά φρένων στη Βουλγαρία, να ξεφορτώνει και να «πλένει» στη Θεσσαλονίκη, από όπου, στη συνέχεια, εφοδιάζεται με χυμό στο ίδιο βυτίο! Σύμφωνα με τον κ. Κοντολέοντα, βυτιοφόρα που φορτώνονται με πλαστικοποιητές, σταθεροποιητές μπετόν, υγρά φρένων, ορυκτέλαια, ψυκτικά μετασχηματιστών και βιοντίζελ μεταφέρουν στη συνέχεια υγρά τρόφιμα! «Το φαινόμενο είναι εποχικό και εμφανίζεται άλλοτε με μικρότερη και άλλοτε με μεγαλύτερη ένταση» σχολιάζει ο κ. Κοντολέων.
Είναι ενδεικτικό ότι οι πλαστικοποιητές, οι οποίοι έχουν μορφή λαδιού, χρησιμοποιούνται στην παραγωγή πλαστικών στη βιομηχανία, ενώ οι σταθεροποιητές μπετόν αξιοποιούνται στην ενίσχυση του σκυροδέματος. Περιττό να αναφερθεί τι συνεπάγεται για την υγεία η πιθανή μόλυνση των τροφίμων με υγρά φρένων, ορυκτέλαια και συναφείς πρώτες ύλες, ψυκτικά μετασχηματιστών και βιοντίζελ!
Το άλλο μεγάλο πρόβλημα, σύμφωνα με τους αυτοκινητιστές, είναι η ταξινόμηση των οχημάτων αλλοδαπών μεταφορέων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας από τις εθνικές τους αρχές ως απλών βυτιοφόρων, χωρίς άλλες λεπτομέρειες. Ετσι, όπως εξηγούν, οι τυχόν παρανομούντες κυκλοφορούν ανενόχλητοι, καθώς στη μεν χώρα τους είναι νόμιμοι, στη δε Ελλάδα είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Βέβαια, συχνά πίσω από τα παρανομούντα βουλγαρικά οχήματα κρύβονται ελληνικά συμφέροντα από συμπατριώτες μας που πούλησαν τις άδειες δημοσίας χρήσεως τις «καλές» εποχές και έστησαν εταιρεία στη γειτονική χώρα με μηδενικό κόστος.
«Εχουμε δει φορτηγά να αδειάζουν το πρωί ηλιέλαιο και να γεμίζουν το απόγευμα στα διυλιστήρια. Τι δουλειά έχει στα διυλιστήρια ένα βυτιοφόρο υγρών τροφίμων;» αναρωτιέται ο κ. Κοντολέων. Οπως εξηγεί, ουδείς έχει τιμωρηθεί, καθώς μέχρι στιγμής δεν έχουν πιάσει κανέναν, διότι «οι έλεγχοι είναι επιδερμικοί και άνευ ουσίας» σημειώνει.
Ο κ. Κοντολέων επισημαίνει ότι το πρόβλημα πλέον είναι πολλαπλό καθώς παίζεται η τύχη της δημόσιας υγείας, γίνεται ανεκτή μια καραμπινάτη παρανομία, ενώ τίθεται εν κινδύνω η ίδια η εικόνα της χώρας, καθώς πιθανός έλεγχος στο εξωτερικό μπορεί κάλλιστα να απομακρύνει τους ξένους καταναλωτές από τα ελληνικά προϊόντα. «Αυτό που συμβαίνειαποβαίνει σε βάρος του παραγωγού, του μεταφορέα, της δημόσιας υγείας,της βιομηχανίας τροφίμων, της ίδιας, δηλαδή, της χώρας» τονίζει ο κ. Κοντολέων.
Κίνητρο για τη δημιουργία αυτής της «βόμβας» στη δημόσια υγεία δεν είναι άλλο από το κέρδος. Είναι χαρακτηριστικό ότι η φορτοεκφόρτωση υγρών τροφίμων από Ελλάδα προς Ιταλία και πίσω αποφέρει στον μεταφορέα περί τις 3.000 ευρώ, ποσό το οποίο, όπως εξηγούν κύκλοι της αγοράς, απλώς καλύπτει τα έξοδα. Αντίθετα, όπως επισημαίνουν, αν η εκφόρτωση υγρών τροφίμων συνοδευτεί από μια φόρτωση… βιοντίζελ, τότε ο μεταφορέας μπορεί να επιστρέψει στην Ελλάδα με 5.000 ευρώ, δηλαδή να κερδίσει 2.000 ευρώ περισσότερα. «Οχι ότι θα σε ελέγξουν στο εξωτερικό, αφού κι εκεί μπορείς να παρουσιάσεις πλαστά χαρτιά.Οπως π.χ. το ξίδι,το οποίο το “βαφτίζεις” βιομηχανικό και δεν σε ψάχνει κανείς» εξηγούν οι ίδιες πηγές.
Οι μεταφορείς υγρών τροφίμων κάνουν έκκληση στον ΕΦΕΤ να μην ελέγχει μόνο τα έγγραφα κάθε βυτιοφόρου αλλά να λαμβάνει δείγμα από το βυτίο ούτως ώστε να μπορεί να ελεγχθεί πραγματικά η τυχόν παράβαση και άρα να τεκμηριωθεί. Επίσης, προτείνουν τη διασταύρωση των πινακίδων κυκλοφορίας βυτιοφόρων χημικών και φορτηγών μεταφοράς υγρών τροφίμων με το φορτίο που μεταφέρουν.
Πάντως, σύμφωνα με τον Ν. 3446/2006 που διέπει τη λειτουργία των «ειδικοποιημένων», οι ποινές είναι μικρές καθώς για παράνομη αλλαγή κατηγορίας φορτηγού επιβάλλεται πρόστιμο 5.000 ευρώ και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας για δύο μήνες. Δηλαδή, δεν παρέχεται καμία προστασία για τη δημόσια υγεία, για την οποία, όπως εξηγούν οι μεταφορείς, χρειάζεται σύμπραξη και συνεργασία των συναρμόδιων φορέων. «Επειτα από τόσες καταγγελίες, κανείς δεν μας έχει καλέσει από το υπουργείο για να μας ρωτήσει. Ετσιδίνουν άσυλο στους τυχοδιώκτες και απαξιώνουν τον κλάδο μας.Πρέπει να λυθεί το ζήτημα των βουλγαρικών βυτίων. Ειδάλλως θα αναγκαστούμε να βρούμε το δίκιο μας στην Ευρώπη» καταλήγει ο κ. Κοντολέων.
«Το Βήμα» αποτάθηκε στον πρόεδρο του ΕΦΕΤ κ. Ι. Μίχα(φωτογραφία), ο οποίος επιβεβαίωσε και επίσημα το φαινόμενο δηλώνοντας:«Πράγματι, υπάρχουν εταιρείεςοι οποίες διακινούσαν βιοκαύσιμα και τρόφιμα με τα ίδια βυτία. Τις επόμενες ημέρεςο ΕΦΕΤ θα ανακοινώσει τα ονόματα των εταιρειών και το σύνολο των ευρημάτων».Οπως πληροφορείται «Το Βήμα», ο ΕΦΕΤ, σε συνεργασία με το ΣΔΟΕ, έπιασε «λαβράκι», καθώς εντοπίστηκε για πρώτη φορά φορτηγό που μετέφερε κατά την αναχώρησή του από την Ελλάδα βιοντίζελ και κατά την επιστροφή του υγρά τρόφιμα.
Μάλιστα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο φάκελος της υπόθεσης έχει σταλεί στην αρμόδια Εισαγγελία. Οπως εξηγούν πηγές του ΕΦΕΤ, «πλέον διευρύνουμε τον έλεγχο και σε άλλες εταιρείες και διασταυρώνουμε τα έγγραφα μεταφοράς τόσο μεταξύ τους όσο και με τα δείγματα που λαμβάνουμε από τα βυτία».
Ωστόσο, οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι η έρευνα δεν υποστηρίχθηκε επαρκώς από τις συναρμόδιες υπηρεσίες, καθώς χρονοτρίβησαν αρκετούς μήνες.
Είχε προηγηθεί μια αργόσυρτη γραφειοκρατική διαδικασία μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων.
Επειτα από τις απανωτές καταγγελίες του Σωματείου Μεταφορέων Υγρών Τροφίμων,ο ΕΦΕΤ ζήτησε από το υπουργείο Υποδομών τα στοιχεία των κατόχων βυτιοφόρων μεταφοράς υγρών τροφίμων.Τον Ιανουάριο το υπουργείο ζήτησε την άποψη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για την παροχή των στοιχείων,η οποία έδωσε το πράσινο φως και δύο εβδομάδες αργότερα τα στοιχεία είχαν πλέον δοθεί στον ΕΦΕΤ. Με άλλο έγγραφο προ μηνός το υπουργείο Υποδομών ζήτησε από τους περιφερειάρχες, το ΣΔΟΕ, τα τελωνεία, την Αστυνομία και τους «Ράμπο» των Μεταφορών την άμεση κινητοποίησή τους.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ