Η περίπτωση της Chipita είναι ίσως διδακτική για πολλούς έλληνες επιχειρηµατίες. Ετσι κι αλλιώς αποτελεί µόνη της µια ιδιαίτερη κατηγορία.

Δηµιουργήθηκε στην Ελλάδα και έχοντας ως βάση την εσωτερική αγορά επεκτάθηκε σε οποιαδήποτε ξένη αγορά ήταν δυνατόν να πουλήσει κρουασάν. Και δεν είναι λίγες. Η συγκεκριµένη αντίληψη και επιχειρηµατική δοµή _ που προφανώς πιστώνεται στον κ. Σπ. Θεοδωρόπουλο _ στη σηµερινή συγκυρία, η οποία είναι καταστροφική για την ελληνική αγορά, έχει σώσει την εταιρεία, ενώ το 2011 οι πωλήσεις της αναµένεται ότι θα είναι αυξηµένες κατά 10%.

Και η εξέλιξη αυτή είναι ακόµη πιο ενδιαφέρουσα αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι οι πωλήσεις της εταιρείας στην εσωτερική αγορά, όπως εκτιµά ο κ. Θεοδωρόπουλος, θα είναι κατά περίπου 7% µειωµένες έναντι του 2010 _ η µείωση θα ήταν µεγαλύτερη αν η Chipita δεν έβγαζε νέα προϊόντα _, γεγονός που σηµαίνει ότι η άνοδος των πωλήσεων στις άλλες αγορές θα είναι σαφώς µεγαλύτερη του 10%. Και όπως σηµειώνει ο κ. Θεοδωρόπουλος, εκτός από τις πωλήσεις και η άνοδος των αποτελεσµάτων της θα είναι σηµαντικά µεγαλύτερη του 10%.

Το μεγαλύτερο ρίσκο της ζωής του

Πριν από περίπου έναν χρόνο _ µεσούσης της οικονοµικής κρίσης και µε δυσοίωνες όλες τις προβλέψεις _ ο κ. Θεοδωρόπουλος µαζί µε τον όµιλο Olayan, ορισµένες τράπεζες και κάποιους φίλους του πήρε ίσως το µεγαλύτερο ρίσκο της ζωής του. Επαναγόρασε την Chipita από τον όµιλο της Vivartia _ µια εταιρεία που ο ίδιος δηµιούργησε και τη γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα _ και συνεχίζει την ανάπτυξή της. Τα γεγονότα στην Τυνησία απλώς καθυστέρησαν τις υπογραφές για τη δηµιουργία του νέου εργοστασίου, ενώ η συνεργασία µε τους ιρανούς επιχειρηµατίες προχωρεί κανονικά, όπως λέει ο ίδιος ο κ. Θεοδωρόπουλος. Προσθέτει ότι «στην Ελλάδα εφέτος προσλάβαµε 35 ανθρώπους» και συµπληρώνει: «Δεν είναι µεγάλος ο αριθµός, αλλά δεν κάναµε και απολύσεις». Παράλληλα λειτουργεί στη Δράµα µια πρωτότυπη αγροτική επιχείρηση που έχει συγκροτήσει µε άλλους τέσσερις φίλους του και αφορά την παραγωγή ντοµάτας. «Κάθε ηµέρα ό,τι παράγουµε το πουλάµε» λέει συγκεκριµένα και τονίζει πως «ο αγροτικός τοµέας έχει µέλλον αν αλλάξει νοοτροπία και τον αντιµετωπίσουµε µε την ίδια αντίληψη που αντιµετωπίζουµε τηβιοµηχανία τροφίµων».

Δικά της σήματα, δική της τεχνολογία

Βέβαια η Chipita, µία από τις λίγες υγιείς ελληνικές πολυεθνικές εταιρείες, αποτελεί για το αφεντικό της το βασικό του µέληµα.

Πρόκειται για µια εταιρεία µε δικά της σήµατα, δική της τεχνολογία, µε παρουσία σε 35 χώρες, η οποία απασχολεί 9.500 εργαζοµένους. Και από τη στιγµή που η Vivartia εξαγοράστηκε από τη ΜΙG το 2007 o κ. Θεοδωρόπουλος είχε βάλει ως στόχο να αποκτήσει ξανά την εταιρεία που ο ίδιος ανέδειξε σε leader στην αγορά του κρουασάν µε το σήµα 7Days.

Η προσπάθειά του ευοδώθηκε στο τέλος του πρώτου εξαµήνου του 2010, όταν µε τη βοήθεια του σαουδαραβικού οµίλου Οlayan και οµάδας επιχειρηµατιών κατέβαλε 400 εκατ. ευρώ στη Vivartia και απέκτησε το 100% του κλάδου ζαχαρωδών και αρτοσκευασµάτων, αναλαµβάνοντας χρέη 327 εκατ. ευρώ. Στη «νέα» Chipita συµµετέχουν µε ποσοστό 60% ο όµιλος Οlayan, µε 20% ο κ. Θεοδωρόπουλος και µε µικρότερα ποσοστά οι επιχειρηµατίες Αχ. Φώλιας, Λ. Φρέρης, Στ. Νένδος, οι τράπεζες Εθνική, Εurobank και το επενδυτικό fund της Global Finance.

Αξίζει πάντως να σηµειωθεί ότι ούτε η Οlayan ούτε η Global Finance του κ. Αγγ. Πλακόπητα ήταν άγνωστες στον έλληνα επιχειρηµατία. Ακριβώς το αντίθετο.

Σε αυτές οφείλει σηµαντικό µέρος της επιτυχίας του, αλλά και αυτές είχαν ωφεληθεί, αφού από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 επένδυσαν στην Chipita και είχαν βγάλει αρκετά λεφτά από την επένδυσή τους όταν η εταιρεία εισήχθη στο Χρηµατιστήριο Αθηνών. Και έτσι όταν τους πρότεινε ο κ. Θεοδωρόπουλος να συµµετάσχουν στη «νέα» Chipita δεν είχαν αντίρρηση.

Η εταιρεία υπέγραψε συµβόλαια για τη δηµιουργία δύο νέων εργοστασίων παραγωγής κρουασάν στην Τυνησία και στο Ιράν.

Και στις δύο περιπτώσεις έχει µειοψηφικές συµµετοχές. Στην Τυνησία συνεργάζεται µε ινδούςεπενδυτές και στο Ιράν µε τοπικούς κεφαλαιούχους. Η Chipita διαθέτει σήµερα έξι δικά της εργοστάσια σε Ελλάδα,Ρωσία, Βουλγαρία, Ρουµανία, Πολωνία και Αµερική. Επίσης συµµετέχει µεjoint ventures σε µονάδεςστην Αίγυπτο, στην Πορτογαλία, στη Σαουδική Αραβία και στο Μεξικό.

Ικανοποιητική η κερδοφορία

Η Chipita έκλεισε το 2010 µε τζίρο 500 εκατ. ευρώ και 70 εκατ. ευρώ ΕΒΙΤDΑ. Οι δαπάνες για τοκοχρεολύσια ανήλθαν σε 20 εκατ. ευρώ, οπότε η καθαρή κερδοφορία ύστερα από τους φόρους ήταν κάτι παραπάνω από ικανοποιητική. Στη διάρκεια του 2010, παρά την κρίση, υπήρξε άνοδος της αγοράς κρουασάν στην Ελλάδα της τάξεως του 1,5%.

Η εταιρεία πρόσφατα µείωσε τον δανεισµό της από 330 εκατ. ευρώ σε 250 εκατ. ευρώ. Τα κεφάλαια προήλθαν από την πώληση σχεδόν των µισών δραστηριοτήτων της αµερικανικής Νonni’s. Πουλήθηκαν δραστηριότητες που δεν είχαν σχέση µε το βασικό αντικείµενο της Chipita, που είναι τα κρουασάν και τα bake rolls, αλλά µε κάποια µπισκότα ειδικού τύπου και γαλέτες.

Πλέον οι πωλήσεις της Νonni’s θα µειωθούν από τα 220 εκατ.δολάρια στα 110 εκατ. δολάρια. Εφέτος οι πωλήσεις της _ κατά τον κ. Θεοδωρόπουλο _ θα ανέλθουν σε 550 εκατ. ευρώ, σηµειώνοντας αύξηση κατά 10%, ενώ εκτιµάται ότι την επόµενη πενταετία η εταιρεία θα εµφανίσει αύξηση πωλήσεων 50% και κερδών 70%.

Επένδυση €26 εκατ.

Ο κ. Σπ. Θεοδωρόπουλος και οι κκ. Θ. Μακρής, παλαιός διευθύνων σύμβουλος της Chipita, Αχ. Φώλιας, Στ. Νένδος της αρτοποιίας Select και Μ. Αραμπατζής της Ελληνικής Ζύμης συμμετέχουν από 20% στην εταιρεία Wanderplant που συστάθηκε για να αναπτύξει την παραγωγή ντομάτας στον Νομό Delta.001ράμας με τη μέθοδο της υδροπονίας. Ο σπόρος της υδροπονικής ντομάτας δεν φυτεύεται στο έδαφος αλλά σε κάποιο αδρανές υλικό, όπως ο περλίτης. Στο νερό με το οποίο ποτίζονται οι σπόροι προστίθενται τα στοιχεία που θα έπαιρνε ο σπόρος αν ήταν φυτεμένος στο έδαφος, όπως κάλιο, νάτριο κτλ.

Στόχος των επενδυτών _ έχουν βάλει συνολικά 26 εκατ. ευρώ _ είναι να παράγουν περί τους 7.500 τόνους ντομάτας σε ετήσια βάση και να υποκαταστήσουν έτσι το 3% των εισαγωγών ντομάτας. Η Ελλάδα καταναλώνει 750.000 τόνους ντομάτας. Οι 500.000 παράγονται εδώ και οι 250.000 εισάγονται. Η επένδυση έχει ήδη ολοκληρωθεί και τα προϊόντα κυκλοφορούν συσκευασμένα στην αγορά. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επένδυση στη γεωργία στην Ελλάδα. Σε έκταση 300 στρεμμάτων δημιουργήθηκε θερμοκήπιο 140 στρεμμάτων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ