Σαβίνα Γιαννάτου:«Στο εξωτερικό ξέρουν καλύτερα τι γίνεται στο σπίτι μας»

Πώς μπορεί κάποιος χωρίς να γνωρίζει τη γλώσσα να ερμηνεύει ιταλικά, ισπανικά ή εβραϊκά τραγούδια, γραμμένα μάλιστα σε τοπικές διαλέκτους; Η... ειδήμων Σαβίνα Γιαννάτου επιμένει ότι πρόκειται για μια πολύ δύσκολη δουλειά. Χρειάζεται να μάθεις το τραγούδι λέξη-λέξη, να μάθεις την ερμηνεία, την προφορά, να βρεις τον συνεκτικό ιστό με τη μελωδία και τον ρυθμό και- προπάντων- να ακούσεις ξανά και ξανά διαφορετικές εκτελέσεις του. Κάπως έτσι δούλεψε η ερμηνεύτρια εν όψει της εμφάνισής της την ερχόμενη Πέμπτη στην Τεχνόπολη, στον επίλογο του τριημέρου Φεστιβάλ «Μεσόγειος, η γειτονιά μας»: μελέτησε τραγούδια από πολλές και διαφορετικές κουλτούρες και παραδόσεις.

Πώς μπορεί κάποιος χωρίς να γνωρίζει τη γλώσσα να ερμηνεύει ιταλικά, ισπανικά ή εβραϊκά τραγούδια, γραμμένα μάλιστα σε τοπικές διαλέκτους; Η… ειδήμων Σαβίνα Γιαννάτου επιμένει ότι πρόκειται για μια πολύ δύσκολη δουλειά. Χρειάζεται να μάθεις το τραγούδι λέξη-λέξη, να μάθεις την ερμηνεία, την προφορά, να βρεις τον συνεκτικό ιστό με τη μελωδία και τον ρυθμό και- προπάντων- να ακούσεις ξανά και ξανά διαφορετικές εκτελέσεις του.

Κάπως έτσι δούλεψε η ερμηνεύτρια εν όψει της εμφάνισής της την ερχόμενη Πέμπτη στην Τεχνόπολη, στον επίλογο του τριημέρου Φεστιβάλ «Μεσόγειος, η γειτονιά μας»: μελέτησε τραγούδια από πολλές και διαφορετικές κουλτούρες και παραδόσεις. Και μαζί με το συγκρότημα Ρrimavera en Salonico, με το οποίο συνδέεται επαγγελματικά εδώ και περίπου 17 χρόνια, είναι έτοιμη να παρουσιάσει μια σειρά λαϊκών κομματιών που καλύπτουν ένα εξαιρετικά ευρύ φάσμα, ενορχηστρωμένα και εκτελεσμένα με έναν τρόπο… διαφορετικό.

Δεν θα είναι μόνη. Η Τουρκάλα Φιντέ Κοκσάλ και η Ελληνίδα Μάρθα Μαυροειδή θα ταξιδέψουν μαζί της το κοινό σε μουσικές από την Τουρκία και τα Βαλκάνια, αναδεικνύοντας τις διαφορές και τις ομοιότητες των ήχων που γέννησε το εύκρατο κλίμα της Μεσογείου. Παρ΄ ότι η παρουσίαση αυτών των τραγουδιών απαιτεί πολύωρη μελέτη, ιδιαίτερα έντονο στις συγκεκριμένες συναυλίες θα είναι το στοιχείο του αυτοσχεδιασμού. Η Σαβίνα Γιαννάτου εξάλλου αυτοσχεδιάζει πάντοτε στη σκηνή. «Αυτό είναι το βίτσιο μου» λέει γελώντας.

Οι μουσικές του κόσμου είναι φτιαγμένες για να ταξιδεύουν. Για αυτό και η Γιαννάτου, ως ερμηνεύτρια «έθνικ-world music» όπως αυτοσυστήνεται, περιπλανιέται διαρκώς. Τον Ιούνιο ολοκλήρωσε μια σειρά εμφανίσεων στο εξωτερικό (από τη Νέα Υόρκη ως την Αγγλία, τη Γαλλία και την Ιταλία), ενώ έπειτα από μια σειρά επιλεγμένες αυγουστιάτικες βραδιές στην Κάλυμνο (10/8) και στο Πήλιο (26/8) θα ετοιμάσει ξανά τις βαλίτσες της για την Ιταλία, όπου θα πραγματοποιήσει δύο εμφανίσεις στις 2 και τις 4 Σεπτεμβρίου.

Η ίδια συγκρίνοντας την αντιμετώπιση που είχαν οι Ελληνες στο εξωτερικό όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση με την κατάσταση που επικρατεί σήμερα σημειώνει τις διαφορές: «Πριν από δύο χρόνια έβλεπα Ελληνες της Διασποράς να αισθάνονται ντροπή για ό,τι συνέβαινε και να κάνουν σκληρή αυτοκριτική:“Πώς τα καταφέραμε έτσι;”.

Τώρα καταγράφω μια γενικευμένη συμπάθεια και μια αντιμετώπιση των Ελλήνων ως μεγάλων θυμάτων μιας παγκόσμιας κρίσης. Επιπλέον πρέπει να πω ότι υπάρχει ενημέρωση και μάλιστα σε βάθος για την πολιτική κατάσταση της χώρας,καθώς και άγνωστων,ακόμη και σε εμάς τους Ελληνες, λεπτομερειών. Στο εξωτερικό ξέρουν καλύτερα τι γίνεται στο σπίτι μας απ΄ ό,τι εμείς οι ίδιοι».

Και στο εσωτερικό; Κατά πόσο έχει επηρεαστεί η δουλειά της από την κρίση; «Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι οι συναυλίες που επιχορηγούνται από τους δήμους έχουν συρρικνωθεί.Ακούω από παντού παράπονα:ότι δεν υπάρχουν δουλειές και ότι το κοινό έχει περιοριστεί» λέει. Αρα ο πολιτισμός κινδυνεύει να γίνει είδος πολυτελείας; «Πώς να πιέσεις κάποιον να δώσει χρήματα για να αγοράσει το εισιτήριο μιας συναυλίας όταν δεν έχει λεφτά να πληρώσει τον γιατρό του;» διερωτάται. Επιπλέον, κατά τη γνώμη της, οι ήχοι της πόλης είναι ικανοί να μας αλλοτριώσουν όλους. «Μπαίνεις στο ταξί και ακούς σκυλάδικα.Πρέπει να ομολογήσω ότι τα μουσικά ερεθίσματα από την Αθήνα δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.Μόνο στον πολύ προσωπικό του χώρο μπορεί κάποιος σήμερα να αισθάνεται…μουσικά ασφαλής». Ισως για αυτό η Σαβίνα Γιαννάτου αισθάνεται ότι η εποχή αυτή μάς έχει κάνει πολύ μοναχικούς και υστερικούς. Θυμάται την επιστροφή της από το Λονδίνο στην Αθήνα, τον περασμένο Ιούνιο, όταν σε ένα απίστευτο μποτιλιάρισμα από το ξενοδοχείο ως το αεροδρόμιο έχασε τέσσερις ώρες- και το αεροπλάνο. «Δεν άκουσα ούτε μισό κορνάρισμα από τα άλλα αυτοκίνητα. Σε κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδατι θα είχε γίνει;Θα είχε πέσει η κυβέρνηση;».

Η Σαβίνα Γιαννάτου αναζητεί τις προσωπικές της ισορροπίες μέσα από τη μουσική. Οχι μόνον ως ερμηνεύτρια, αλλά και ως δημιουργός. Από παλιά είχε την επιθυμία να συνθέτει. Ηταν κάτι σαν απωθημένο. Και σήμερα, έχοντας στο ενεργητικό της συνεργασίες με θιάσους όπως του Εθνικού Θεάτρου και άλλες, νιώθει πολύ υπερήφανη που το έργο «Ντιμπούκ» του Μπρους Μάγερς – από το ομώνυμο έργο του Σαλόμ Ανσκι – σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη και σε δική της μουσική θα ανεβεί το φθινόπωρο από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος με τους Δημήτρη Παπανικολάου και Δέσποινα Κούρτη. «Πρόκειται για δύο διαφορετικές δράσεις,της συνθέτριας και της ερμηνεύτριας» λέει. «Εντελώς διαφορετικά πράγματα πουωστόσομε εκφράζουν εξίσου. Οταν ερμηνεύειςυπακούς. Οταν συνθέτεις βάζεις εσύ τους κανόνες.Σε κάθε περίπτωση είσαι ένας άλλος. Ενας διχασμένος. Και εμένα αυτό μου πάει πολύ».

Η Σαβίνα Γιαννάτου με τους Ρrimavera en Salonico,τη Φιντέ Κοκσάλ και τη Μάρθα Μαυροειδή θα παρουσιάσουν την Πέμπτη 28 Ιουλίου στις 21.00 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων τη μουσική παράσταση «Μεσόγειος,η γειτονιά μας»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.