Στην δημοπράτηση της δεύτερης φάσης της δημιουργίας σιδηροδρομικών υποδομών του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο προχώρησε η ΕΡΓΟΣΕ. Μάλιστα, από τα μέσα του 2012 θα λειτουργεί και η σιδηροδρομική σύνδεσή του με τον λιμένα του Ν. Ικονίου, με θετικές επιπτώσεις στον κλάδο των Logistics.
Η σιδηροδρομική εταιρία διακήρυξε διαγωνισμό για την ολοκλήρωση της Β’ λειτουργικής φάσης του συγκροτήματος του Θριασίου και την κατασκευή του Σ.Σ. Ζεφυρίου με προϋπολογισμό 122 εκατ. ευρώ.
Ο διαγωνισμός προβλέπει την εγκατάσταση επιδομής των υπολοίπων σιδηροδρομικών γραμμών του συγκροτήματος, τα έργα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης του συνόλου των εγκαταστάσεων, την προμήθεια γερανογεφυρών και μηχανολογικού εξοπλισμού, καθώς και την κατασκευή κτιριακών έργων, απαραίτητων για την εύρυθμη λειτουργία του Θριασίου.
Ακόμη, ο διαγωνισμός περιλαμβάνει και την κατασκευή του Σιδηροδρομικού Σταθμού Ζεφυρίου, ενός έργου που ανήκει στην νέα διπλή γραμμή Αθηνών – Κορίνθου και το οποίο είχε μείνει «ορφανό».
Σύμφωνα με τον διαγωνισμό, το έργο, το οποίο συγχρηματοδοτείται από το ΠΕΠ Αττικής στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, πρέπει να είναι έτοιμο τρία έτη μετά την υπογραφή της σύμβασης. Συνολικά, η Α’ φάση, η οποία ολοκληρώθηκε το 2010 και η Β’ φάση του έργου έχουν προϋπολογισμό 260 εκατ. ευρώ.
Τελειώνει και η σύνδεση με το Ικόνιο
Το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου θα συνδέεται από το 2012 και με τον λιμένα του Ν. Ικονίου. Το έργο, που ήταν πρακτικά «παγωμένο» για πολύ καιρό, είχε «σπάσει» σε δύο συμβάσεις. Η πρώτη (224) σχεδόν ολοκληρώνεται, ενώ η δεύτερη (463) θα είναι έτοιμη στα μέσα του 2012.
Η αποπεράτωση του έργου θα ενώσει εκ νέου το σιδηροδρομικό δίκτυο με τη θάλασσα, διευρύνοντας έτσι τις δυνατότητες για την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών. Επίσης, η εύρυθμη λειτουργία του Θριασίου θα αποσυμφορήσει το πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας, καθώς οι εμπορευματικές δραστηριότητες εκτελούνται σε αναρίθμητα σημεία της πόλης. Συν τοις άλλοις, το Θριάσιο θα συνδέεται και με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Το έργο, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, προβλέπει 17 χλμ μονής γραμμής, εκ των οποίων τα έξι θα αποτελούονταια από σήραγγες και Cut & Cover. Πρόκειται, δηλαδή, για ένα δύσκολο τεχνικό έργο.
Σαράντα χρόνια σχεδιασμοί!
Η δημιουργία των σιδηροδρομικών υποδομών του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο μαζί με την σιδηροδρομική του ένωσή με το Ικόνιο έχουν προϋπολογισμό 410 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, όμως, «τρέχει» διεθνής διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου με ιδιώτη εταίρο, μέσω σύμβασης παραχώρησης.
Οι απαλλοτριώσεις για την λειτουργία των εγκαταστάσεων ξεκίνησαν την δεκαετία του 1970 οι μελέτες άρχισαν την του 1980, ενώ η ένταξη του έργου στα ευρωπαϊκά προγράμματα πραγματοποιήθηκε το 1994. Το 2001 η Ευρωπαϊκή Ένωση έθεσε ως προϋπόθεση για την χρηματοδότηση του έργου την συμμετοχή ιδιωτών. Ωστόσο, στη συνέχεια αντιμετώπισε διάφορα προβλήματα, τα οποία φαίνεται να αποτελούν παρελθόν.