Την «επανεκκίνηση» της ελληνικής οικονομίας μέσω της προώθησης των έργων υποδομής (κατά προτεραιότητα τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων) που έχουν βαλτώσει εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο, επιδιώκει ο έλληνας πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου, αναφέρει σε εκτενές ρεπορτάζ το Bloomberg. Οι συντάκτες Μάρκους Μπένσασον και Πολ Τάκουελ του πρακτορείου σημειώνουν ότι η κυβέρνηση Παπανδρέου βρίσκεται σε επαφές με τράπεζες και άλλους επενδυτές για την εξεύρεση 12,5 δισ. δολαρίων (8,6 δισ. ευρώ), που θεωρούνται απαραίτητα για την κατασκευή και ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, «η κυβέρνηση Παπανδρέου επείγεται να καταλήξει σε συμφωνία εντός του μηνός, καθώς οι επενδυτές αμφιβάλλουν για την ικανότητά της να αναβιώσει την αναπτυξιακή διαδικασία, να μειώσει τα ελλείμματα και να αποφύγει την χρεοκοπία». Οι συντάκτες του ρεπορτάζ σημειώνουν ότι το «πάγωμα» των κατασκευών συμβάλλει τα μέγιστα στην ελληνική ύφεση. Αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι οι μετοχές των δύο μεγαλυτέρων εταιρειών του κλάδου, της ΕΛΛΑΚΤΩΡ και της J&P ΑΒΑΞ, έχουν χάσει το 48% της αξίας τους από τις αρχές του 2010, έκαναν δηλαδή μεγαλύτερη «βουτιά» από το γενικό δείκτη του Χρηματιστηρίου της Αθήνας, που υποχώρησε κατά 41% το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
«Εκτός από την προσοχή που δείχνει εσχάτως η κυβέρνηση για την εφαρμογή μέτρων λιτότητας, πρέπει να φροντίσει να βρει τρόπους για να ξεκινήσουν και πάλι τα προγράμματα οδοποιίας… Αν δεν ξεκινήσουν τα έργα στους δρόμους θα είναι πολύ δυσκολότερο για την κυβέρνηση να προσελκύσει επενδυτές σε άλλα κομβικά προγράμματα υποδομών», δήλωσε στο πρακτορείο ο διαχειριστής αμοιβαίων κεφαλαίων της ΤΤ ΕΛΤΑ κ. Γ. Σάτλας.
Το Bloomberg σημειώνει ότι τους τελευταίους μήνες έχουν σταματήσει τελείως ή έχουν «κολλήσει» οι εργασίες σε τέσσερις από τους πέντε νευραλγικούς για τις συγκοινωνίες της χώρας οδικούς άξονες που βρίσκονται υπό κατασκευήν – μόνο η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου-Τριπόλεως-Καλαμάτας συνεχίζεται κανονικά.
«Οταν ο ελληνικός δημόσιος τομέας δυσκολεύεται να βρει πρόσβαση στις διεθνείς αγορές για να χρηματοδοτήσει τα προγράμματα υποδομών, είναι μεγάλο λάθος να αμελεί κανείς για οποιοδήποτε λόγο να κάνει τα πάντα προκειμένου να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τα έργα που έχουν ήδη ξεκινήσει», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ κ. Α. Καλλιτσάντσης. Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ ελέγχει μερίδιο 72% στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τριπόλεως-Καλαμάτας.
Εν πάση περιπτώσει, το Bloomberg τονίζει ότι η κακή ποιότητα του ελληνικού δικτύου συγκοινωνιών αποτελεί μείζονα τροχοπέδη για την αναζωογόνηση της ελληνικής οικονομίας, η οποία πρόκειται να συρρικνωθεί κατά 3,5% εφέτος έπειτα από τη συρρίκνωση κατά 4,4% που σημείωσε το 2010, κατά τις μετρήσεις της Eurostat. Αναφέρεται συγκεκριμένα στην Παγκόσμια Εκθεση Ανταγωνιστικότητας που εκπόνησε το Φόρουμ του Νταβός για την περίοδο 2010-2011 και σημειώνει ότι, βάσει της έρευνας αυτής, τα ελληνικά λιμάνια κατατάσσονται στην 21η θέση μεταξύ των λιμανιών των 27 κρατών-μελών της ΕΕ. Επειδή κάποιες χώρες, όπως το Λουξεμβούργο και η Αυστρία, δεν βρέχονται από θάλασσα, ευλόγως συμπεραίνει κανείς ότι τα ελληνικά λιμάνια (στις θάλασσες προφανώς, διότι υπάρχουν λιμάνια και στα ποτάμια) είναι στην καλύτερη περίπτωση… προτελευταία στην Ευρώπη σε ανταγωνιστικότητα.
Το πρακτορείο αναφέρει επίσης ότι στην ίδια Εκθεση οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι και εν γένει το οδικό δίκτυο της Ελλάδας κατατάσσεται στην 19η θέση των 27 κρατών-μελών, είναι δηλαδή σίγουρα χειρότερο από τα δίκτυα όλων των παλαιών κρατών- μελών. Τέλος, αναφέρει ότι το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο κατατάσσεται στην 24η θέση μεταξύ των δικτύων 25 κρατών-μελών, δεδομένου ότι η Μάλτα και η Κύπρος δεν έχουν σιδηροδρομικές συγκοινωνίες.