Το «σπάσιμο» του Υπουργείου Οικονομικών σε δύο με διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων του προυπολογισμού, των δαπανών και του δημοσίου χρέους από τον εισπρακτικό μηχανισμό του κράτους δηλαδή τις εφορίες και τα τελωνεία, εισηγείται η τρόικα στην κυβέρνηση.
Στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για τα μέτρα οικονομικής πολιτικής που θα πρέπει να εφαρμόσει η Ελλάδα μέχρι το 2015 προκειμένου να εξυγιάνει τα δημόσια οικονομικά, δηλαδή να επιτύχει πρωτογενή πλεονάσματα και να επιστρέψει στις αγορές, η τρόικα σε ειδική μελέτη που έκανε τονίζει τη σημασία αναδιοργάνωσης του Υπουργείου Οικονομικών.
Στη μελέτη υπό τον τίτλο «Υψηλής προτεραιότητας μεταρρυθμίσεις των δημοσίων οικονομικών» την οποία υπογράφουν πέντε μέλη της αποστολής, οι κ.κ. Richard Hugdes, Pokar Khemani, Clare Lombardelli, Crista Bock και Mick Danaher, επισημαίνεται ότι τα επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν είναι, η αναδιοργάνωση των υπηρεσιών ώστε να υπάρχει κεντρικός έλεγχος και η λογοδοσία στη Βουλή για τα δημόσια οικονομικά.
Μάλιστα οι τεχνοκράτες του ΔΝΤ προτείνουν την οργάνωση του Υπουργείου Οικονομικών σε νέα βάση και υποδεικνύουν μάλιστα και το οργανόγραμμα που πρέπει να θεσμοθετηθεί από την κυβέρνηση.
Το Οργανόγραμμα
– Στο πυραμιδικό οργανόγραμμα του Υπουργείου προτείνεται κάτω από τον γενικό γραμματέα η δημιουργία τεσσάρων γενικών διευθύνσεων εκ των οποίων η μία θα έχει αρμοδιότητα τις Οικονομικές Υπηρεσίες (Financial Services).
Κάτω από αυτή θα υπάρχουν τρεις διευθύνσεις:
1. Για τον Προϋπολογισμό (σχεδιασμός και έλεγχος),
2. Για τα Λογιστικά και
3. Για το Συντονισμό των άλλων υφισταμένων υπηρεσιών. Η πρωτοτυπία έγκειται στη δημιουργία μιας Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών.
Ο Αρχιλογιστής
Στην ίδια μελέτη προτείνεται και μια διοικητική δομή που θα ενισχύει το ρόλο και τις αρμοδιότητες του αρχιλογιστή. Πουθενά δεν υπάρχει υφυπουργός ή άλλο πολιτικό πρόσωπο πλήν του υπουργού και του γενικού γραμματέα.
Ο αρχιλογιστής θα λαμβάνει οδηγίες απευθείας από τον υπουργό Οικονομικών και κάθε μήνα θα τον ενημερώνει γραπτώς για την υλοποίησή τους. Στον αρχιλογιστή θα αναφέρονται τρεις υπηρεσίες για τις δαπάνες και τρεις υπηρεσίες με αρμοδιότητα τα λογιστικά της Κεντρικής Κυβέρνησης. Ο αρχιλογιστής θα μεταφέρει στις υπηρεσίες για τις δαπάνες τις οδηγίες που θα λαμβάνει από το υπουργείο Οικονομικών για τις δαπάνες του ετήσιου προϋπολογισμού, για τις μηνιαίες δαπάνες, για την τήρηση των πλαφόν και για τη λήψη διορθρωτικών μέτρων.
Ο αρχιλογιστής θα έχει την υποχρέωση να ενημερώνει κάθε μήνα τον υπουργό κι ο υπουργός μαζί με τον αρχιλογιστή κάθε τρίμηνο τη Βουλή.
Οι Εφορίες
Οπως έχει γράψει «ΤΟ ΒΗΜΑ» το δεύτερο κομμάτι θα είναι το «Υπουργείο εσόδων» στο οποίο θα υπαχθούν οι ΔΟΥ, τα τελωνεία, το ΣΔΟΕ και το Γενικό Χημείο του Κράτους που θα έχει την ευθύνηση των ελέγχων (καύσιμα. ποτά, τρόφιμα κλπ).
Από τις 228 εφορίες που λειτουργούν σήμερα θα κλείσουν οι 213. Σε όλη την Ελλάδα θα λειτουργούν μόνο 75 εφορίες από τις οποίες οι 20 στο νομό Αττικής. Σύμφωνα με το σχέδιο 2000, υπάλληλοι των εφοριών θα πάψουν να ασχολούνται με γραφειοκρατικά θέματα και θα βγούν στον δρόμο (αγορά, καταστήματα και επιχειρήσεις) για έλεγχο.
Σ΄αυτό το υπουργείο το οργανόγραμμα προβλέπει τη θέση του υπουργού, ενός γενικού γραμματέα και γενικούς διευθυντές.
Οι Αβεβαιότητες
Στη μελέτη για τα δημόσια οικονομικά καταγράφονται οι μεγάλοι κίνδυνοι «εκτροχιασμού» του προγράμματος που εκτός από την ύφεση την οποία επικαλείται η κυβέρνηση είναι σύμφωνα με τους αναλυτές οι εξής:
1. Η κατάπτωση των εγγυήσεων του δημοσίου για δάνεια που έχουν πάρει οι ΔΕΚΟ,
2. Δαπάνες της γενικής κυβέρνησης και συγκεκριμένα οργανισμών του δημοσίου όπως ο ΟΕΚ.
3. Δικαστικές αποφάσεις για εκκρεμείς αγωγές σε βάρος του δημοσίου (όπως οι πληρωμές για τα αντιγριππικά εμβόλια)
4. Δαπάνες για απρόβλεπτες καταστάσεις.