Στα ΤΕΙ χωρίς εξετάσεις (αφού ολοκληρώσουν ένα τέταρτο προπαρασκευαστικό έτος σπουδών) θα μπορούν να εισάγονται οι απόφοιτοι του νέου τύπου Τεχνολογικού Λυκείου που παρουσίασε σήμερα το υπουργείο Παιδείας.

Η εισαγωγή στα ΤΕΙ θα γίνεται με κριτήρια που θα θέτουν τα ίδια τα Τεχνολογικά Ιδρύματα. Οι απόφοιτοι τους θα μπορούν όμως να μπουν και στα πανεπιστήμια δίνοντας πανελλαδικές εξετάσεις στην τρίτη τάξη, όπως και οι συμμαθητές τους των γενικών λυκείων.

Σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, η τρίτη τάξη του τεχνολογικού λυκείου θα δίνει στους μαθητές του δυο επιλογές:

– ή να συνεχίσουν στις τεχνολογικές σπουδές, παρακολουθώντας και το τέταρτο προπαρασκευαστικό έτος για να εισαχθούν χωρίς εξετάσεις σε κάποιο ΤΕΙ

– ή να επιλέξουν τα μαθήματα γενικής παιδείας στην Γ’ Λυκείου και να δώσουν πανελλαδικές για να μπουν σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Η τελευταία επιλογή βέβαια, θεωρείται δύσκολη, και δεν αναμένεται να είναι πολλοί οι μαθητές που θα την επιλέξουν.

Ούτως ή άλλως οι μαθητές έχουν και τη δυνατότητα τελειώνοντας την πρώτη τάξη του νέου τεχνολογικού λυκείου να μεταπηδήσουν στο γενικό λύκειο.

Οσοι ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στο τεχνικό λύκειο, μετά την αποφοίτησή τους από την 4η τάξη θα μπορούν να δώσουν εξετάσεις πιστοποίησης για επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 3 (προσόντα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) ή να συνεχίσουν στα ΤΕΙ χωρίς εξετάσεις.

Οι αλλαγές στην τεχνική εκπαίδευση, που ανακοινώθηκαν σήμερα από την υπουργό Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου και την υφυπουργό κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου, είναι ριζικές. Σημειώνεται ότι στο νέο τεχνικό λύκειο θα ενσωματωθούν όλες οι μορφές τεχνικού λυκείου που υπάρχουν σήμερα, δηλαδή τα σημερινά Επαγγελματικά Λύκεια και οι σημερινές Επαγγελματικές Σχολές. Συγχρόνως προστίθεται η 4η τάξη του τεχνολογικού λυκείου, η οποία θα είναι ουσιαστικά τάξη ειδίκευσης.

Ειδικότητες ανά Περιφέρεια

Μια ακόμη καινοτομία είναι ότι οι ειδικότητες που θα διδάσκονται οι μαθητές θα επιλέγονται ανά Περιφέρεια, ανάλογα και με τις ιδιαιτερότητες της τοπικής οικονομίας. Οσοι μαθητές πάντως σταματούν τις σπουδές στην τρίτη τάξη του νέου τεχνολογικού λυκείου, καθώς δεν θα έχουν κάνει και το έτος ειδίκευσης, θα έχουν προσόντα επιπέδου 2, σύμφωνα με την κλίμακα του νέου Πλαισίου Προσόντων.

Η κυρία Διαμαντοπούλου αναφέρθηκε στην ανάγκη ανάπτυξης της τεχνικής εκπαίδευσης η οποία, όπως είπε, αποτελεί μια ισχυρή συνιστώσα για δημιουργική άμιλλα με κοινωνική συνοχή.

Σε αυτό το πλαίσιο, σημείωσε, η τεχνική εκπαίδευση στηρίζει την ανάπτυξη της χώρας και προετοιμάζει τους νέους για την είσοδο τους στην ενεργό επαγγελματική και κοινωνική ζωή του τόπου.

«Δεν χρειαζόμαστε μόνο επιστήμονες», σχολίασε η κυρία Χριστοφιλοπούλου. «Θέλουμε και εξειδικευμένους και καταρτισμένους επαγγελματίες- τεχνίτες που να μιλούν τη γλωσσά μας, να έχουν μαθηματική αντίληψη, ψηφιακή ικανότητα, πρωτοβουλία, πολιτισμική συνείδηση και να αναπτύσσουν την ιδιότητα του πολίτη. Αυτά που ονομάζονται «δεξιότητες και ικανότητες κλειδιά» στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Η δύναμη της πρότασης μας είναι η στόχευση στην εξειδίκευση» κατέληξε.