«Δρακόντειες» ποινές σε βάρος των επίορκων υπαλλήλων, που θα αποκλείονται, εκτός των άλλων, από την ιεραρχία και επιτάχυνση της εκδίκασης των υποθέσεων διαφθοράς στο Δημόσιο, προβλέπουν οι νέες ρυθμίσεις για το πειθαρχικό δίκαιο στο Δημόσιο.
Για πρώτη φορά μετά τη Μεταπολίτευση, όπως έχει εισηγηθεί η νομοπαρασκευαστική επιτροπή για την αναμόρφωση του πειθαρχικού δικαίου στον υπουργό Εσωτερικών κ. Ι. Ραγκούση, οι συνδικαλιστές δεν θα μετέχουν της σύνθεσης των πειθαρχικών συμβουλίων.
Τα πειθαρχικά στο εξής διαχωρίζονται από τα υπηρεσιακά συμβούλια, έτσι ώστε να εκλείψει η κακκώς ενοούμενη «συναδελφική αλληλεγγύη» στην εκδίκαση των υποθέσεων διαφθοράς και πλημμερούς άσκησης των καθηκόντων των υπαλλήλων, που είχε ως αποτέλεσμα να απαλλάσονται και μάλιστα με συνοπτικές διαδικασίες.
Εκτός τούτου, στις προθέσεις της κυβέρνησης, όπως έκανε γνωστό μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» ο υπουργός Εσωτερικών είναι να καταστήσει «κάθε παράβαση της υποχρέωσης ανάρτησης στη «Διάυγεια» πειθαρχικό αδίκημα».
Ο κ. Ραγκούσης συνέδεσε, μάλιστα, το νέο πειθαρχικό δίκαιο και με την οικοδόμηση του νέου μισθολογίου. «Αξιοκρατικές προσλήψεις», επισήμανε, «αξιοκρατικές προαγωγές και το νέο αυστηρό και αξιόπιστο πειθαρχικό δίκαιο συνιστούν τα θεμέλια πάνω στα οποία μπορούμε να οικοδομήσουμε και το νέο μισθολόγιο».
Γιατί, όπως σημείωσε, «απαραίτητη προϋπόθεση για ένα μισθολόγιο που δίνει κίνητρα στη παραγωγικότητα, αμείβει την εργασία δίκαια και ισότιμα, είναι να έχουν εξασφαλιστεί τα εχέγγυα μια ακριβοδίκαιης αξιολόγησης».
Πρόστιμο 100.000 ευρώ
Τα μέλη της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για το νέο πειθαρχικό δίκαιο έχουν εισηγηθεί ακόμη στον κ. Ραγκούση, οι υπάλληλοι σε βάρος των οποίων έχουν τελεσιδικήσει αποφάσεις για υποθέσεις διαφθοράς να μην μπορούν να καταλαμβάνουν θέσεις ευθύνης σε οποιοδήποτε επίπεδο της ιεραρχίας.
Τα υψηλόβαθμα στελέχη του Δημοσίου που παραπέμπονται για πειθαρχικά παραπτώματα θα καθαιρούνται με συνοπτικές διαδικασίες.
Στις προτάσεις της επιτροπής περιλαμβάνονται ακόμη ρυθμίσεις για την αύξηση των προστίμων για πειθαρχικές παραβάσεις, που μπορεί να φθάνουν σ΄ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και τα 100.000 ευρώ, καθώς επίσης και η επιμήκυνση του χρόνου πραγραφής των παραπτωμάτων.
Ετσι, στην περίπτωση κατά την οποία συντρέχουν επιβαρυντικές περιστάσεις, το Πειθαρχικό Συμβούλιο θα μπορεί να επιβάλλει, εκτός από πειθαρχικές και διοικητικές ποινές.
Οταν πρόκειται για πειθαρχικό παράπτωμα με οικονομικό περιεχόμενο, η διοικητική κύρωση μπορεί να φθάνει και τις 100.000 ευρώ.
Η παραγραφή
Ταυτόχρονα, επιμηκύνεται από τα δύο στα πέντε χρόνια η παραγραφή γενικά των πειθαρχικών παραπτωμάτων.
Τα παραπτώματα που σχετίζονται με παράβαση καθήκοντος, χρηματισμό, σοβαρή απείθεια και αδικαιολόγητη αποχή από τα καθήκοντα θα μπορούν να παραγραφούν μόνο μετά την παρέλευση επταετίας.
Η κλήση σε απολογία ή η παραπομπή στο πειθαρχικό συμβούλιο διακόπτει την παραγραφή. Στις περιπτώσεις αυτές, ο χρόνος έκδοσης πρωτοβάθμιας πειθαρχικής απόφασης δεν μπορεί να υπερβεί τα επτά έτη.
Σε περιπτώσεις σοβαρών παραπτωμάτων, η έκδοση της απόφασης δεν μπορεί να υπερβεί τη δεκαετία. Ειδικά για υποθέσεις δωροδοκίας ή υπεξαίρεσης, ο χρόνος παραγραφής αρχίζει από την ημέρα που έλαβε γνώση η υπηρεσία.
Προβλέπεται ακόμη ότι, αν ένας προϊστάμενος παραλείψει να επιβάλει ένα πρόστιμο, τότε ελέγχεται πειθαρχικά από τον ανώτερό του, όπως συμβαίνει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για την είσπραξη των τελών ή των προστίμων.