Αυξήθηκαν πολύ οι τίτλοι των βιβλίων που κυκλοφορούν την τελευταία δεκαετία, όμως εντέλει διαβάζουμε λιγότερο, αποκάλυψε η πρόσφατη Γ΄ Πανελλήνια Έρευνα Αναγνωστικής Συμπεριφοράς του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου. Μπορεί οι αναγνώστες – συστηματικοί ή ευκαιριακοί – να αυξάνονται επίσης, σύμφωνα με την έρευνα, τα βιβλία που διαβάζουμε όμως κατά μέσο όρο μειώθηκαν (μόλις 5,6 βιβλία το 2010, έναντι 7 βιβλίων το 1999), ενώ οι νέοι διαβάζουν όλο και λιγότερο.
Τι φταίει; Δουλεύουμε πολύ και δεν υπάρχει χρόνος, λένε οι μεγαλύτεροι. Εχουμε πιεστικό διάβασμα και δεν μένει καιρός για ελεύθερη ανάγνωση, λένε οι μαθητές. Δεν υπάρχουν χρήματα λόγω της κρίσης, λένε όλοι. Και οι αριθμοί συμφωνούν. Πτώση 8,3% σημείωσε ο κλάδος του βιβλίου το 2009. Αντιθέτως, στην Ευρώπη η κρίση δημιούργησε περισσότερους αναγνώστες: 10% άνοδο είχαν οι πωλήσεις βιβλίου στη Γερμανία και 8% στη Μεγάλη Βρετανία.
Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Δεν έχουμε κουλτούρα αναγνώστη. Κάπου εδώ τα καταστήματα Public ανέλαβαν την πρωτοβουλία, όπως παρουσίασαν σε συνέντευξη Τύπου την Τρίτη, μιας εκστρατείας ανάγνωσης προκειμένου να αναπτυχθεί το ενδιαφέρον του κοινού για το βιβλίο.
Ετσι, από τον Απρίλιο ως τον Δεκέμβριο του 2011 – και με προοπτική συνέχισης της εκστρατείας τα επόμενα χρόνια– αναλαμβάνουν μια μεγάλη καμπάνια προβολής του βιβλίου μέσα από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, στα μέσα μαζικής μεταφοράς, με πόρτα-πόρτα διανομή φυλλαδίων και προβολή του βιβλίου στους διαθέσιμους διαφημιστικούς χώρους της πόλης. Στόχος είναι το βιβλίο να γίνει συνήθεια, να δημιουργηθεί ένα κίνημα αναγνωστών στο οποίο χωρούν όλοι, βιβλιοφάγοι και μη.
«Με κεντρικό μήνυμα “Κάποιο βιβλίο μιλάει για σένα; To έχεις διαβάσει;”, η εκστρατεία των Public στοχεύει στο να παρακινήσει κάθε άνθρωπο να ανακαλύψει το βιβλίο που τον εκφράζει και να απολαύσει το ταξίδι μέσα στις σελίδες του», είπε ο Χρήστος Καλογεράκης, εμπορικός διευθυντής των Public.
Εκδότες, συγγραφείς, μεταφραστές, επιμελητές, βιβλιοθήκες, λέσχες ανάγνωσης και φορείς συμμετέχουν στην εκστρατεία. Πολλοί συγγραφείς και καλλιτέχνες επιστρατεύτηκαν ως πρεσβευτές σε αυτή την αποστολή: ο Αναστάσης Βιστωνίτης, η Λένα Διβάνη, η Αλκη Ζέη, ο Ανδρέας Μήτσου, ο Αλέξης Σταμάτης, ο Πέτρος Τατσόπουλος, ο Ευγένιος Τριβιζάς, ο Αλέξης Ζήρας, ο Κωνσταντίνος Τζούμας, ο Μίμης Ανδρουλάκης, η Αναστασία Μουτσάτσου και άλλοι, πολλοί από τους οποίους ήταν παρόντες στην παρουσίαση της πρωτοβουλίας αυτής. Το «παρών» έδωσαν και εκδότες, μεταξύ άλλων ο Θανάσης Καστανιώτης, η Εύα Καραϊτίδη της Εστίας, ο Θάνος Ψυχογιός, η Άννα Πατάκη, ο Νίκος Μεγαπάνος από την Ωκεανίδα, η Πόπη Γκανά από το Μελάνι, η Κέλλυ Ιωαννίδου από τον Καλέντη.
Στις πόλεις που δραστηριοποιούνται τα Public σκοπεύουν να εντείνουν τις θεματικές εκδηλώσεις τους και να οργανώσουν σεμινάρια και εργαστήρια για το βιβλίο. Από τις ενδιαφέρουσες προτάσεις τους είναι η δημιουργία δανειστικών βιβλιοθηκών σε χώρους αναμονής (τράπεζες, νοσοκομεία), η δημιουργία ελληνικής διαδικτυακής κοινότητας για το βιβλίο, της Public Book Face, και η διοργάνωση για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε κεντρικά σημεία πόλεων, μιας βραδιάς γιορτής και δωρεάν ανταλλαγής βιβλίων στα πρότυπα του διεθνώς επιτυχημένου θεσμού World Book Night.
Οι ιδέες δεν είναι άσχημες. Τα αποτελέσματα θα τα δούμε στην πορεία. Θα καταφέρει η εκστρατεία να ξεκολλήσει το ελληνικό κοινό από τις οθόνες της τηλεόρασης προκειμένου να διαβάσει ένα βιβλίο;
«Στηρίζουμε την εκστρατεία των Public και αποφασίσαμε να τη θέσουμε υπό την αιγίδα μας, να δώσουμε χώρο σε νέες ιδέες, στην επιθυμία να πετύχουμε, γιατί η χώρα το χρειάζεται», είπε χαιρετίζοντας την πρωτοβουλία η διευθύντρια του ΕΚΕΒΙ Κατρίν Βελισσάρη.