Πολ Γκογκέν«Οικογενειάρχης» ο μποέμ ζωγράφος της Ταϊτής

Η δισέγγονη του Πολ Γκογκέν διαψεύδει ότι ο μεγάλος καλλιτέχνης ήταν παιδεραστής, βιαστής και έπασχε από σύφιλη. «Αγαπούσε την οικογένειά του μέχρι το τέλος και πέθανε από καρδιακή προσβολή», λέει η Μέτε Γκογκέν. Η δισέγγονή του, Μέτε Γκογκέν, αποφάσισε να υπερασπιστεί την τιμή και την υπόληψή του, ιδίως μετά τα επικριτικά σχόλια που ακούστηκαν πρόσφατα.

ΛΟΝΔΙΝΟ

Η δισέγγονη του Πολ Γκογκέν διαψεύδει ότι ο μεγάλος καλλιτέχνης ήταν παιδεραστής, βιαστής και έπασχε από σύφιλη. «Αγαπούσε την οικογένειά του μέχρι το τέλος και πέθανε από καρδιακή προσβολή», λέει η Μέτε Γκογκέν.

Για κάποιους είναι μία από τις μεγαλύτερες καλλιτεχνικές ιδιοφυίες όλων των εποχών, ο μετα-ιμπρεσιονιστής ζωγράφος που ενέπνευσε μια ολόκληρη γενιά, ανάμεσά τους και τον Πικάσο. Για άλλους, ο Πολ Γκογκέν ήταν ένας άνθρωπος που ξυλοκοπούσε την γυναίκα του, και έφυγε για «σεξουαλικό τουρισμό» στην Ταϊτή, προτού πεθάνει από τη σύφιλη και το αλκοόλ. Τώρα, η βρετανίδα δισέγγονή του, Μέτε Γκογκέν, αποφάσισε να ορθώσει το ανάστημά της και να υπερασπιστεί την τιμή και την υπόληψή του, ιδίως μετά τα επικριτικά σχόλια που ακούστηκαν σε πρόσφατη έκθεση έργων του στην πινακοθήκη Tate Modern του Λονδίνου.

«Ακούστηκαν διάφορα, ότι εκμεταλλευόταν σεξουαλικά τις κοπέλες που ζωγράφιζε στην Ταϊτή… ότι εγκατέλειψε τα παιδιά και την γυναίκα του έφυγε για εξωτικά μέρη για να διασκεδάσει. Δεν ήταν καθόλου έτσι. Πιστεύω ότι ήταν ένας απίστευτα γενναίος, και θαραλλέος άνθρωπος», λέει η Μέτε Γκογκέν στον Independent. Επιμένει ότι ο προπάππους της αναγκάστηκε να φύγει από το Παρίσι, όπου δούλευε ως χρηματιστής, μετά το κραχ στο χρηματιστήριο το 1882. Η οικογένεια μετακόμισε στην Κοπεγχάγη, την πατρίδα της γυναίκας του, αλλά «ήταν μια καταστροφή για τον Πολ, που δεν μιλούσε λέξη στα δανέζικα», λέει η δισέγγονή του, η οποία ζει στη Βρετανία από παιδί.

Η επιθυμία του για μια δημιουργική καριέρα στην τέχνη τον οδήγησε μακριά από την Δανία. «Πάντοτε τον ενδιέφερε η τέχνη. Αλλά η Μέτε (σσ η γυναίκα του) θεωρούσε την ζωγραφική περισσότερο σαν χόμπι. Τα πεθερικά του δεν τον έβλεπαν με καλό μάτι. Πίστευαν ότι έχανε τον καιρό του ζωγραφίζοντας και ότι δεν έβγαζε αρκετά χρήματα για να ζήσει την οικογένεια». Παρά τις περιπέτειές του σε τόπους μακρινούς, δεν διέκοψε ποτέ την επαφή με την οικογένειά του, επιμένει η Μέτε.

«Αλληλογραφούσε μαζί τους επί 12 χρόνια. Σε πολλά από τα γράμματα έγραφε πόσο ήθελε να έχει κοντά του την οικογένειά του, και τους καλούσε στην Ταϊτή. Εγκατέλειψε την ιδέα της επανένωσης με την οικογένεια όταν η αγαπημένη κόρη του Αλίν πέθανε από πνευμονία, στα 18 της».

Η Μέτε Γκογκέν επιμένει ότι δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι ο παππούς της βίασε κάποια κοπέλα, ούτε ότι έκανε σεξ με ανήλικες, ούτε ότι έπασχε από σύφιλη. Οσο για την αιτία του θανάτου του, στην γαλλική Πολυνησία το 1903, ήταν καρδιακή προσβολή, όπως έγραφε και το πιστοποιητικό της εποχής.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.