Θύελλα διαμαρτυριών από τους πρατηριούχους της Βορείου Ελλάδος έχει προκαλέσει η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών να επιτρέψει στα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών (ΚΑΕ) που ανήκουν στο Folli Follie Group του κ. Δ. Κουτσολιούτσου να επαναλειτουργήσουν τα πρατήρια διάθεσης αφορολόγητου πετρελαίου κίνησης στους μεθοριακούς σταθμούς Κήπων Εβρου, Κακκαβιάς και Ευζώνων. Οι βενζινοπώλες υποστηρίζουν ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα απαγορεύθηκε στο παρελθόν επειδή είχαν διαπιστωθεί κρούσματα λαθρεμπορίας, ενώ από τα ΚΑΕ αναφέρουν πως η πρωτοβουλία αυτή θα αποβεί προς όφελος των εσόδων του Δημοσίου. Αδεια και ανάκληση
Η εταιρεία είχε αποκτήσει το δικαίωμα να πωλεί καύσιμα απαλλαγμένα από ειδικό φόρο και ΦΠΑ τον Δεκέμβριο του 2003 με απόφαση του τότε υφυπουργού Οικονομικών κ. Απ. Φωτιάδη. Αρχικά διέθεταν πετρέλαιο κίνησης από το πρατήριό τους στον Εβρο. Τον Ιούλιο του 2004 δόθηκε και δεύτερη άδεια από τον υφυπουργό Οικονομικών κ. Α. Ρεγκούζα για τη διάθεση αφορολόγητων πετρελαιοειδών προϊόντων στους μεθοριακούς σταθμούς Προμαχώνα, Ευζώνων, Ορμενίου και Κακκαβιάς, αλλά με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών κ. Αντ.Μπέζα τον Απρίλιο του 2006 ανεκλήθησαν οι σχετικές άδειες. Η εταιρεία είχε προλάβει να ανοίξει το 2006 το δεύτερο πρατήριο στην Κακκαβιά έπειτα από αυτό του Εβρου, αλλά μετά την απόφαση του κ. Μπέζα έκλεισε και τα δύο αφήνοντας την επένδυση στη μέση.
Η εκ νέου άδεια για την επαναλειτουργία των πρατηρίων έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις των πρατηριούχων της περιοχής, οι οποίοι μέσω του συνδικαλιστικού τους οργάνου, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, αναφέρουν ότι αλλοιώνεται ο ανταγωνισμός και επισημαίνουν ότι το 2006 οι άδειες είχαν ανακληθεί επειδή οι αρχές διαπίστωσαν ότι «διά μέσου αυτών των πρατηρίων υπήρχε ευρεία διάθεση, διαρκώς αυξανόμενη, στο εσωτερικό της Ελλάδας ποσοτήτων των αφορολόγητων καυσίμων»- δηλαδή λαθρεμπόριο.
Από την εταιρεία υποστηρίζουν πως δεν τίθεται θέμα λαθρεμπορίου καθώς υπάρχουν αυστηρές προϋποθέσεις για την προμήθεια του καυσίμου, όπως ορίζονται στη σχετική απόφαση του υπουργείου Οικονομικών: Η πώληση αφορά αποκλειστικά τη διάθεση αφορολόγητου πετρελαίου κίνησης σε οχήματα δημόσιας χρήσης, και όχι βενζίνης ή άλλου τύπου καυσίμου κατά την έξοδό τους από τη χώρα. Τα οχήματα πρέπει να φέρουν πινακίδες τρίτωνεκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης- χωρών. Ο ανεφοδιασμός
Επίσης οι οδηγοί πρέπει να είναι υπήκοοι τρίτης χώρας. Παράλληλα, το ίδιο όχημα δεν μπορεί να ανεφοδιαστεί με πετρέλαιο κίνησης αν δεν έχουν περάσει 72 ώρες από τον προηγούμενο εφοδιασμό. Προσθέτουν δε ότι η εταιρεία διατηρούσε και θα συνεχίσει να διατηρεί ηλεκτρονικό αρχείο με παραστατικά, αποδεικτικά των οχημάτων και των οδηγών, καθώς και με τις ημερομηνίες εφοδιασμού κάθε οχήματος.
Από τα ΚΑΕ αναφέρουν και το εξής περιστατικό: «Οταν ξεκινήσαμε τη λειτουργία του πρατηρίου στους Κήπους του Εβρου σύμφωνα με επίσημα στοιχεία η διακίνηση του πετρελαίου κίνησης στην περιοχή αυξήθηκε και η διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε. Οταν κλείσαμε, αυτόματα αυξήθηκε η κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης. Αυτό δείχνει ότι κάποιοι επιτήδειοι πριν και μετά από εμάς πωλούσαν πετρέλαιο θέρμανσης για κίνησης ». Σε ό,τι αφορά τις καταγγελίες για αθέμιτο ανταγωνισμό από τα ΚΑΕ υποστηρίζουν: «Εμάς μας έκλεισαν τα συμφέροντα των πολυεθνικών. Οταν υποχρεωθήκαμε να βάλουμε λουκέτο και να χάσουμε χρήματα από την επένδυσή μας, μετά από τρεις ημέρες πρατήρια πολυεθνικών στους Κήπους Εβρου αύξησαν την τιμή του πετρελαίου από 0,55 ευρώ λίτρο σε 0,75 ευρώ το λίτρο».
Η επαναλειτουργία των πρατηρίων από την εταιρεία θα γίνει άμεσα και εκτιμάται ότι θα απασχοληθούν περί τα 200 άτομα, καθώς τα πρατήρια θα λειτουργούν 365 ημέρες τον χρόνο, 24 ώρες την ημέρα. Η διοίκηση των ΚΑΕ υπολογίζει ότι οι αμοιβές των εργαζομένων που θα τονώσουν την τοπική αγορά θα ξεπερνούν τα 2 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η προηγούμενη εμπειρία μαρτυρά ότι η πώληση αφορολογήτων καυσίμων ήταν μια γοργά αναπτυσσόμενη δραστηριότητα. Ειδικότερα, το 2004 οι πωλήσεις καυσίμων έφεραν στην εταιρεία έσοδα 6,3 εκατ. ευρώ, το 2005 το ποσό αυξήθηκε στα 16,6 εκατ. ευρώ, ενώ ιδιαίτερα θετικές ήταν οι εκτιμήσεις για το 2006 και το 2007 ( τζίρος 25 εκατ. ευρώ το 2006 και 34 εκατ. ευρώ το 2007, με ΕΒΙΤDΑ 5 εκατ. και 7 εκατ. ευρώ αντίστοιχα), σύμφωνα με τους αναλυτές της εποχής. Η διοίκηση σήμερα αποφεύγει να κάνει πρόβλεψη για τα έσοδα σε ετήσια βάση από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα αλλά ανέφερε πως από τους Κήπους Εβρου περνούν 50.000 φορτηγά ετησίως, από τους Ευζώνους 67.000,
ενώ από την Κακκαβιά 19.000.
Φουλάρουν με €1,10
Γενικότερα πάντως στις παραμεθόριες περιοχές οι έλληνες οδηγοί φουλάρουν από τις γειτονικές χώρες βενζίνη όπου η τιμή δεν ξεπερνά τα 1,10 ευρώ το λίτρο έναντι 1,6 ευρώ στην Ελλάδα. Για παράδειγμα στον Προμαχώνα, το πρώτο βενζινάδικο της Βουλγαρίας απέχει μόλις 300 μέτρα από τον μεθοριακό σταθμό. Το ανησυχητικό όμως για την τοπική κοινωνία είναι ότι συνδυάζουν τον ανεφοδιασμό με ψώνια στην περιοχή, στερώντας έσοδα από τις τοπικές ελληνικές επιχειρήσεις.
Τo σκεπτικό της απόφασης
Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση του υπουργείου είχε το εξής σκεπτικό: «Αφού έτσι κι αλλιώς οι οδηγοί φούλαραν τα φορτηγά τους π.χ. στα Σκόπια και στη Βουλγαρία όπου οι τιμές του πετρελαίου είναι ως και 50 λεπτά του ευρώ φθηνότερες, γιατί να μην τους δώσουμε τη δυνατότητα να γεμίζουν σε ελληνικό έδαφος με τις ίδιες τιμές, απαλλαγμένες από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και ΦΠΑ και να κερδίζουμε από τη φορολογία των κερδών των ΚΑΕ από αυτή τη δραστηριότητα; ».
η ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
«Εχουν κλείσει 1.300 πρατήρια καυσίμων – κοντά στο λουκέτο άλλα 1.500»
ΗΠανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) με ανακοίνωσή της διαμαρτύρεται και χαρακτηρίζει αδικαιολόγητη την απόφαση του υπουργείου Οικονομικών να επαναφέρει σε ισχύ καταργηθείσα απόφαση του 2006 για διάθεση αφορολόγητων καυσίμων από τα ΚΑΕ. Οπως εξηγεί στο «Βήμα» ο Γενικός Γραμματέας της ΠΟΠΕΚ κ. Β. Κώτσος (φωτογραφία), «η απόφαση αυτή θα είναι ταφόπλακα για τις δραστηριότητες των υπόλοιπων πρατηρίων της περιοχής.Στις δυσμενείς συμβάσεις των πρατηριούχων με τις εταιρείες και την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης έρχεται να προστεθεί και αυτή η απόφαση για τα ΚΑΕ που θα οδηγήσει σε κλείσιμο των πρατηρίων που έχουν απομείνει. Ηδη στην ευρύτερη περιοχή των συνόρων έχουν διακόψει τη λειτουργία τους 45 πρατήρια ». Ο ίδιος αναφέρει γιατί οι αρχές το 2006 είχαν διακόψει τη λειτουργία των ΚΑΕ: «Τα μεγάλα φορτηγά έχουν τη δυνατότητα να γεμίζουν το ρεζερβουάρ με 600 λίτρα. Οι οδηγοί έβγαιναν και έμπαιναν ύστερα από λίγες ώρες και πωλούσαν την ποσότητα κερδίζοντας σημαντικά ποσά. Δεν λέμε ότι η αιτία που κλείνουν οι συνάδελφοί μας είναι τα ΚΑΕ αλλά δεν χρειαζόταν τη δεδομένη στιγμή και αυτή η πρωτοβουλία από πλευράς κυβέρνησης για να μας αποτελειώσει. Εχουν κλείσει πανελλαδικά 1.300
πρατήρια και κοντά στο λουκέτο βρίσκονται άλλα 1.500. Υπάρχει οργανωμένο σχέδιο να περιοριστούν τα πρατήρια από 8.500 σε 5.500 σε όλη την επικράτεια. Εχουμε την επόμενη εβδομάδα ΔΣ για να αποφασίσουμε πώς θα αντιδράσουμε. Ως ομοσπονδία έχουμε προτείνει τη διαμόρφωση των τιμών κάθε εβδομάδα με την εποπτεία του υπουργείου ανάπτυξης ώστε να σταματήσουν τα κερδοσκοπικά παιχνίδια». Επίσης οι βενζινοπώλες του Νομού Κιλκίς απειλούν να κλείσουν αύριο Δευτέρα τα σύνορα με Τουρκία, Σκόπια και Αλβανία αν το υπουργείο δεν ανακαλέσει την απόφασή του, σύμφωνα με τον πρόεδρο των πρατηριούχων του νομού κ. Ι. Μαγλουσίδη.