Το αγαπημένο θέμα στα δελτία των οκτώ είναι οι πολίτες που δεν πληρώνουν διόδια διαμαρτυρόμενοι για το κόστος, αφού και οι σταθμοί φυτρώνουν σαν μανιτάρια αλλά και το τίμημα ανά σταθμό αναπροσαρμόζεται συνεχώς προς τα πάνω. Για έναν οδηγό το κόστος Αθήνα- Θεσσαλονίκη με επιστροφή χρησιμοποιώντας και την Αττική οδό θα ξεπεράσει με τις επικείμενες αναπροσαρμογές τα 50 ευρώ. Υψηλά ποσά πληρώνουν οι οδηγοί και για τους άξονες Αθήνα- Πάτρα (17 ευρώ) ή Αθήνα- Τρίπολη (24 ευρώ). Οι συμβάσεις παραχώρησης για οδοποιίες που υπεγράφησαν το 2007 με στόχο να αλλάξουν τον οδικό χάρτη της Ελλάδας και να δώσουν ανάπτυξη στην οικονομία έχουν συγκεντρώσει την μήνιν των πολιτών, αφού τα έσοδα από τα διόδια που εκμεταλλεύονται οι ιδιωτικές κοινοπραξίες ώστε να προχωρούν τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα και οι τράπεζες να έχουν «κάλυμμα» για να τα στηρίζουν με ενέσεις ρευστότητας θεωρούνται από όλο και περισσότερους συμπολίτες μας υπέρογκα.
Μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» ο κ. Δ. Γκατσώνης, γενικός διευθυντής της κοινοπραξίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, τονίζει ότι τα έσοδα από τα διόδια που πληρώνουν οι πολίτες δαπανώνται για έναν συγκεκριμένο σκοπό με διαφάνεια και έλεγχο, θεωρεί ότι η τιμολόγηση δεν διαφέρει σε σχέση με τα ευρωπαϊκά διόδια και επισημαίνει ότι η πρακτική τού «δεν πληρώνω» θέτει σε κίνδυνο τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα, αφού η κρίση έχει πλήξει και τη διελευσιμότητα με αποτέλεσμα τα αρχικά πλάνα να αποκλίνουν και οι τράπεζες να βρίσκονται με το δάχτυλο στη σκανδάλη απειλώντας να σταματήσουν τον δανεισμό.
Οσον αφορά τη γενική παραδοχή ότι οι εταιρείες θησαυρίζουν από την εκμετάλλευση των διοδίων λέει ότι «να σας θυμίσω ότι διόδια πληρώναμε όλοι μας και πριν από την έναρξη της παραχώρησης στο Δημόσιο με άγνωστη για τον μέσο χρήστη κατάληξη, ενώ τώρα όλα τα διόδια που εισπράττονται δαπανώνται για συγκεκριμένο έργο με απόλυτη διαφάνεια και έλεγχο. Περαιτέρω πρέπει να γνωρίζετε ότι έως τη συμβατικά προβλεπόμενη ολοκλήρωση της κατασκευής του δικού μας έργου, εντός του 2012, τα έσοδα από τα διόδια καταβάλλονται αποκλειστικά για τις δαπάνες κατασκευής και συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου και οι μέτοχοι της εταιρείας δεν λαμβάνουν ούτε ευρώ ως μέρισμα. Μετά την ολοκλήρωση των κατασκευών και την παράδοση των νέων τμημάτων στην κυκλοφορία, ποσοστό άνω του 50% κατά μέσον όρο των εσόδων των διοδίων θα καταβάλλεται άμεσα στο κράτος. Το υπόλοιπο 50% των εσόδων θα χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή των δανείων, την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου, την επιστροφή των κεφαλαίων που έχουν ήδη επενδυθεί από τους μετόχους και, τέλος, αν υπάρξει υπόλοιπο, θα διανεμηθούν κέρδη στους μετόχους. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι όχι μόνο δεν θησαυρίζει η εταιρεία, καθώς και άλλες κοινοπραξίες, αλλά αντιθέτως έχει αναλάβει ένα μεγάλο ρίσκο». Σχετικά με το γεγονός ότι για τη χρήση του αυτοκινητοδρόμου στην Ελβετία ο κάτοχος ενός ΙΧ πληρώνει 31 ευρώ τον χρόνο και στην Αυστρία 76 ευρώ τον χρόνο. Στην Ελλάδα το κόστος είναι δεκαπλάσιο αναφέρει πως «στις χώρες αυτές η συντήρηση των υφιστάμενων αυτοκινητοδρόμων καλύπτεται ως επί το πλείστον από τα πολύ υψηλά τέλη διοδίων που πληρώνουν τα φορτηγά. Για τους λόγους αυτούς τα τέλη των ΙΧ στις χώρες αυτές είναι πράγματι πολύ χαμηλά. Αλλες μεσογειακές χώρες, που ακολουθούν την ίδια πολιτική με τη δική μας, έχουν πολύ υψηλότερα διόδια από αυτά της Ελλάδας, όπως η Γαλλία με 7 λεπτά/χλμ., η Ιταλία με 6 λεπτά/χλμ., η Ισπανία με 10 λεπτά/χλμ., ενώ εμείς σήμερα χρεώνουμε 4,5 λεπτά/χλμ».
Ερωτηθείς για το αν θα μπορούσαν οι τιμές των διοδίων να μειωθούν απαντά ότι «η καταβολή διοδίων, ήταν επιλογή του Δημοσίου ως μια μορφή δίκαιης συνεισφοράς των χρηστών σε ένα μέρος του κόστους του έργου. Αρκεί να σημειώσουμε ότι για κάθε 1 ευρώ που πληρώνει ο χρήστης γίνεται έργο αξίας 5 ευρώ. Με δεδομένο λοιπόν ότι τα διόδια που εισπράττονται κατά την περίοδο κατασκευής του έργου χρησιμοποιούνται εξ ολοκλήρου για τα τρέχοντα έξοδα της εταιρείας, αν χρεώσουμε λιγότερα ή καθόλου διόδια, τα χρήματα δεν θα επαρκέσουν για την ολοκλήρωση του έργου. Βέβαια, αν το Δημόσιο κρίνει σήμερα ότι οι πολίτες έχουν δίκιο για το ύψος των διοδίων και ότι οι προηγούμενες επιλογές του εν όψει και της οικονομικής κρίσης δεν είναι σωστές, ας κάνει τις προτάσεις του και εμείς θα τις εξετάσουμε καλόπιστα υπό την προϋπόθεση και της έγκρισης των δανειστών».
«Είμαστε περικυκλωμένοι»
«Ε μείς δεν είμαστε ενάντια στην κατασκευή δρόμων και στην ανάπτυξη. Και βέβαια δεχόμαστε να πληρώσουμε διόδια, αλλά διατυπώνουμε ενστάσεις σχετικά με το κόστος στην Ελλάδα αφού ένα χιλιόμετρο οδοποιίας στην Ελλάδα στοιχίζει πολλαπλάσια σε σχέση με το εξωτερικό» αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Κατοίκων και Φορέων ΒΑ Αττικής, το οποίο θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του, και εξηγεί: «Καλό θα ήταν να μην πούμε ονόματα, αφού δεχόμαστε μηνύσεις για τις κινητοποιήσεις και όχι για το γεγονός ότι δεν πληρώνουμε».
«Ο νέος “καλλικράτειος” Δήμος Ωρωπού,που εκτείνεται από τις Αφίδνες, το Χαλκούτσι και την Αυλώνα, είναι περικυκλωμένος από οκτώ σταθμούς διοδίων. Είναι παγκόσμιο ρεκόρ. Δεν υπάρχει διέξοδος·είναι αδύνατο αν θέλουμε να κυκλοφορήσουμε,να μην περάσουμε από σταθμό διοδίων» επισημαίνει το μέλος της συντονιστικής επιτροπής. Ο ίδιος εκτιμά ότι από τις Αφίδνες περνούν την ημέρα χωρίς να πληρώσουν διόδια περίπου 3.000 αυτοκίνητα. Για τη συνέχεια υποστηρίζει ότι «οι αποφάσεις πρέπει να είναι πολιτικές. Το κράτος θα πρέπει να επανεξετάσει τις συμβάσεις παραχώρησης».