ΓΙΟΡΓΚΕΝ ΦΙΓΚ ΚΝΟΥΝΤΣΤΟΡΠ Εχτισε ξανά τη Lego, τούβλο-τούβλο

Δεν υπάρχει άνθρωπος στον κόσμο που να μην έχει πιάσει στα χέρια του ένα χρωματιστό τουβλάκι της Lego. Είτε είναι ένας μπόμπιρας που χτίζει το σπίτι της φαντασίας του είτε ένας παππούς που βοηθάει το εγγόνι του με το καινούργιο παιχνίδι του. Τα τουβλάκια και τα άλλα παιχνίδια της δανέζικης εταιρείας είναι από τα πιο αναγνωρίσιμα και καλοπουλημένα προϊόντα σε ολόκληρο τον κόσμο... Και όμως, αυτή η ίδια εταιρεία παραλίγο να χρεοκοπήσει πριν από λίγα χρόνια και να περάσει σε ξένα χέρια.

Δεν υπάρχει άνθρωπος στον κόσμο που να μην έχει πιάσει στα χέρια του ένα χρωματιστό τουβλάκι της Lego. Είτε είναι ένας μπόμπιρας που χτίζει το σπίτι της φαντασίας του είτε ένας παππούς που βοηθάει το εγγόνι του με το καινούργιο παιχνίδι του. Τα τουβλάκια και τα άλλα παιχνίδια της δανέζικης εταιρείας είναι από τα πιο αναγνωρίσιμα και καλοπουλημένα προϊόντα σε ολόκληρο τον κόσμο… Και όμως, αυτή η ίδια εταιρεία παραλίγο να χρεοκοπήσει πριν από λίγα χρόνια και να περάσει σε ξένα χέρια. Χρειάστηκε να έρθει ένας «ξένος» για να την πάρει στα χέρια του, να την αλλάξει ριζικά και να την απογειώσει. Γιατί σήμερα η Lego έχει κάνει ένα από τα πιο εντυπωσιακά comeback στο επιχειρηματικό προσκήνιο, εφαρμόζοντας κλασικές και δοκιμασμένες λύσεις, με αρκετό σκανδιναβικό ορθολογισμό.

Ο Γιόργκεν Φιγκ Κνούντστορπ είναι ο «ξένος» που έβγαλε το φίδι από την τρύπα και έσωσε τη Lego από την καταστροφή. «Ξένος», γιατί δεν ανήκει στην οικογένεια Κρίστιανσεν, τους απογόνους δηλαδή του ξυλουργού Ολε Κιρκ Κρίστιανσεν, ο οποίος το 1932 δημιούργησε στο χωριό Μπίλουντ της Δανίας μια μικρή βιοτεχνία που έφτιαχνε σκαλίτσες, σκαμνιά, σιδερώστρες και… ξύλινα παιχνίδια. Το όνομά της προέρχεται από τις δανέζικες λέξεις «leg» (παίζω) και «godt» (καλά). Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ο γιος του Ολε, ο Γκόντφρεντ, που καταγινόταν με το σχέδιο, αγόρασε από την Αγγλία την πρώτη μηχανή διαμόρφωσης πλαστικού με έγχυση. Ο εγγλέζος προμηθευτής τού έδωσε και μερικά τουβλάκια μιας βρετανικής εταιρείας (Κiddicraft) που είχαν την ιδιότητα να κουμπώνουν το ένα με το άλλο. Αυτό ήταν! Το 1949 ξεκίνησε η παραγωγή των πρώτων πλαστικών στοιχείων με τα οποία τα παιδιά μπορούσαν να δώσουν σχήμα και ουσία στη φαντασία τους. Ο μύθος των Lego είχε γεννηθεί. Αρχισαν οι εξαγωγές, εξελίχθηκαν τα προϊόντα, εμφανίστηκαν καινούργια, όπως η σειρά Duplo για μικρότερα παιδιά. Η Lego έγινε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα brands παγκοσμίως, άνοιξαν Legoland (θεματικά πάρκα), ξεκίνησαν συνεργασίες με τρίτους, το όνομα Lego άρχισε να εμφανίζεται σε βιβλία, αξεσουάρ, ρούχα, ρολόγια…

Η μεγάλη κρίση

Ως το1998 και αφού τα ηνία είχε αναλάβει ο σημερινός ιδιοκτήτης Κγελντ Κιρκ Κρίστιανσεν – εγγονός του ιδρυτή- τα πράγματα πήγαιναν καλά. Εκείνη τη χρονιά η εταιρεία εμφάνισε ζημιές, ύψους 26 εκατ. ευρώ, για πρώτη φορά στην ιστορία της. Μέσα σε πέντε χρόνια οι ζημιές έφθασαν τα 126 εκατ. ευρώ. Ο Κρίστιανσεν σήκωσε τα χέρια ψηλά όταν είδε ότι καραδοκούσαν διάφορα funds και οι μεγάλες πολυεθνικές των παιχνιδιών (Μattel, Ηasbro). Εδώ μπήκε στο παιχνίδι ο Κνούντστορπ, ο οποίος είχε προσληφθεί στη Lego λίγα χρόνια νωρίτερα από την εταιρεία συμβούλων ΜcΚinsey, όπου εργαζόταν. Ανέλαβε την εταιρεία το 2004 και ενώ η πτωτική πορεία συνεχιζόταν με αμείωτο ρυθμό.

Με την πεποίθηση ότι τα τουβλάκια είναι ένα προϊόν που δεν πρόκειται να λείψει ποτέ από κανένα παιδικό δωμάτιο, όση πρόοδο και να κάνει η ψηφιακή τεχνολογία, ο Κνούντστορπ αποφάσισε να απογυμνώσει τη Lego από όλες τις παράπλευρες δραστηριότητες που της αφαιρούσαν ενέργεια. Πούλησε τα πάρκα ψυχαγωγίας, περιόρισε τις άδειες χρήσης του σήματος από τρίτους, έκανε απολύσεις- σχεδόν το μισό δυναμικόκαι μετέφερε ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής σε χώρες όπως η Ουγγαρία, η Τσεχία και το Μεξικό. Επιπλέον ανέθεσε σε εξωτερικούς συνεργάτες βασικούς τομείς όπως η παραγωγή και η διαχειριστική υποστήριξη, για να μειώσει το κόστος, και μείωσε τα αποθέματα, καθώς και τον αριθμό των παραγομένων χρωμάτων στο μισό. Κατήργησε την άμεση παράδοση των παραγγελιών- την επόμενη ημέρα δηλαδή- όταν διαπίστωσε πως οι πελάτες έμεναν ικανοποιημένοι και με παραδόσεις ύστερα από μία εβδομάδα.

«Τρέχει» η ανάπτυξη
Μέτρα σκληρά, που έφεραν όμως αποτέλεσμα. Από τις συσσωρευμένες ζημιές ύψους 180 εκατ. ευρώ το 2004, η εταιρεία είναι σήμερα πάλι κερδοφόρα και σημειώνει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης- ειδικά σε περίοδο ύφεσης σαν και αυτή που διανύουμε. Το 2009 τα έσοδα της εταιρείας είχαν αύξηση 22% και έφθασαν το 1,5 δισ. ευρώ και τα κέρδη αυξήθηκαν κατά 63% φθάνοντας τα 300 εκατ. ευρώ!

Ο κ. Κνούντστορπ χαρακτηρίζει «υπερφυσικά» αυτά τα αποτελέσματα και θεωρεί ότι μέσα στα επόμενα χρόνια η ανάπτυξη θα επανέλθει σε φυσιολογικά- μονοψήφια- νούμερα. Στο μεταξύ η εταιρεία έχει αρχίσει να προσλαμβάνει ξανά υπαλλήλους, επανέφερε ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής σε… γνώριμα λημέρια και παραμένει προσηλωμένη στην αρχική της επιδίωξη, που είναι η παραγωγή παιχνιδιών.

Ο επόμενος στόχος της εταιρείας είναι οι «Πειρατές της Καραϊβικής»δηλαδή η τέταρτη συνέχεια του μπλοκμπάστερ της Disney, που θα βγει στους κινηματογράφους την ερχόμενη άνοιξη. Μια νέα σειρά ηρώων και δραστηριοτήτων με άξονα τις περιπέτειες του Τζακ Σπάροου και της παρέας του θα προστεθεί στις προηγούμενες επιτυχημένες σειρές που βασίζονται σε μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες, όπως το «Star Wars», το «Τoy Story», τις ταινίες με ήρωα τον Ιndiana Jones και τον Ηarry Ρotter.

WΗΟ ΙS WΗΟ

ΗΛΙΚΙΑ: 42 ετών

ΣΠΟΥΔΕΣ: Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Ααρχους στη Δανία.

ΑΠΟ ΠΟΥ ΒΓΑΖΕΙ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΤΟΥ: Από το 2004 είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Lego.

Η ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ: Η επαγγελματική κάρτα του δεν είναι από χαρτί, αλλά ένα κανονικό ανθρωπάκι της Lego,ύψους 4 εκατοστών, με τα χαρακτηριστικά του,το όνομά του χαραγμένο στο στήθος και τα στοιχεία του τυπωμένα στο πίσω μέρος!

ΕΧΕΙ ΠΕΙ: «Οπως τα παιδιά θέλουν ακόμη να διαβάζουν βιβλία και να μη βλέπουν μόνο ταινίες, έτσι θέλουν να έχουν την εμπειρία του χτισίματος με τα τουβλάκια της Lego,την οποία δεν μπορεί να αντικαταστήσει το ψηφιακό παιχνίδι».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.