Οταν ο Μωάμεθ δεν πάει στο βουνό
Στις προσπάθειες του κόσμου της όπερας να διευρύνει το κοινό του είδους πέραν των τοίχων και των τειχών του «συμβατικού» θεάτρου, έχω επανειλημμένως αναφερθεί. Ωστόσο, σε καιρό οικονομικής (και όχι μόνο) κρίσης, τα εν λόγω εγχειρήματα αυξάνονται και πληθύνονται σε σημείο που να μπορεί κανείς βάσιμα να υποστηρίξει πως «τα δύσκολα» αποδεικνύονται τω όντι δημιουργικά. Υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι είναι μελετημένα, ψύχραιμα και πατούν σε στέρεες βάσεις (ο νοών νοείτω).
Μέσα από αυτό το πρίσμα, λοιπόν, τι θα μπορούσε να συνδέει τον συγγραφέα Τόμ Στόπαρντ με την ηθοποιό Τζοάνα Λάμλεϊ και τον σκηνοθέτη Αλαν Πάρκερ; Πέραν της κοινής βρετανικής ιθαγένειάς τους, είναι άπαντες υποστηρικτές της Μικρής Οπερας η αυλαία της οποίας έχει ήδη ανοίξει στην παμπ Κing΄s Ηead του Βόρειου Λονδίνου. Εναλλακτική στη λογική και στη φιλοσοφία της (γι΄ αυτό και δεν φιλοδοξεί, βεβαίως, να ανταγωνιστεί το Κόβεντ Γκάρντεν και το Coliseum), είναι ο πρώτος χώρος για λυρικό θέατρο που εγκαινιάζεται στη Βρετανία έπειτα από 40 χρόνια και έχει αξιόλογα σχέδια για το μέλλον.
Αδικη και ανήθικη κοινωνία
Από τη δεκαετία του ΄70, κιόλας, το Κing΄s Ηead έχει φιλοξενήσει επανειλημμένως εναλλακτικές θεατρικές παραγωγές. Αναφορικά με το νέο εγχείρημα, τώρα, ο βετεράνος σκηνοθέτης όπερας Τζόναθαν Μίλερ είναι ένα από τα πρόσωπα που έχουν παίξει κεντρικό ρόλο στη σύστασή του, δίνοντας, μάλιστα, και κοινωνικοπολιτική χροιά. «Ζούμε σε μια εντελώς άδικη κοινωνία» υποστήριξε ο 76χρονος σκηνοθέτης, μιλώντας στην εφημερίδα «Τhe Οbserver». Και συνέχισε: «Σε μια χώρα όπως η Βρετανία, όπου ανεβαίνουν γιγαντιαίες παραγωγές όπερας, ορισμένοι άνθρωποι είναι εντελώς αποκλεισμένοι από αυτές για οικονομικούς, κυρίως, λόγους. Υπάρχει κάτι ανήθικο σε αυτήν την ιστορία».
Πουτσίνι αλλά και Φίλιπ Γκλας
Ο Μίλερ υποστήριξε ότι η αναγκαστική σύνδεση της Οπερας με τα μεγάλων διαστάσεων θέατρα είναι λανθασμένη. Από την πλευρά του, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μικρής Οπερας Ανταμ Σπρεντμπέρι- Μάχερ αποκάλυψε πως στις προθέσεις του είναι το ανέβασμα τόσο δημοφιλών όσο και καινούργιων έργων. Πληροφοριακά αναφέρω πως η πρώτη παραγωγή, ο «Κουρέας της Σεβίλλης» του Ροσίνι, θα παίζεται ως τις 13 Νοεμβρίου, ενώ προγραμματίζεται μια νέα παραγωγή της «Μadama Βutterfly» του Πουτσίνι και δύο έργων του Φίλιπ Γκλας.