Οι αλλαγές σκόνταψαν σε… πρυτάνεις

Τα πανεπιστήμια είναι ο νόμος! Αυτή είναι άποψη που εκφράζει σήμερα την πανεπιστημιακή κοινότητα, η οποία μέσω των κεντρικών οργάνων της λέει «όχι» στις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας για αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πρυτάνεις και καθηγητές πανεπιστημίου δηλώνουν ότι το κείμενο που ετοίμαζε, επί έναν μήνα, το υπουργείο Παιδείας δεν αποτελεί καν θέμα συζήτησης. Απαντούν μάλιστα ότι θα καταθέσουν σύντομα δικές τους προτάσεις πάνω στις οποίες θα πρέπει να στηριχθεί μια μελλοντική μεταρρύθμιση.

Τα πανεπιστήμια είναι ο νόμος! Αυτή είναι άποψη που εκφράζει σήμερα την πανεπιστημιακή κοινότητα, η οποία μέσω των κεντρικών οργάνων της λέει «όχι» στις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας για αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πρυτάνεις και καθηγητές πανεπιστημίου δηλώνουν ότι το κείμενο που ετοίμαζε, επί έναν μήνα, το υπουργείο Παιδείας δεν αποτελεί καν θέμα συζήτησης. Απαντούν μάλιστα ότι θα καταθέσουν σύντομα δικές τους προτάσεις πάνω στις οποίες θα πρέπει να στηριχθεί μια μελλοντική μεταρρύθμιση. Πάνω σε τι στηρίζουν την αυτοπεποίθησή τους; Πολύ απλά, στο ότι τα πανεπιστήμια στη χώρα μας λειτουργούν υπό το καθεστώς μιας ιδιότυπης νομοθετικής «ασυλίας». Ο,τι δεν θέλουν δεν το εφαρμόζουν.

Περισσότεροι από 50 νόμοι και τροποποιήσεις έχουν ψηφιστεί τα τελευταία είκοσι χρόνια στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης. Από αυτές έχει εφαρμοστεί μόνο ό,τι δεν έπληττε σημαντικά «κέντρα εξουσίας» στον χώρο των πανεπιστημίων. «Το πρόβλημα δεν είναι αν θα έχουμε έναν νέο νόμο αλλά αν θα μπορέσουμε να τον εφαρμόσουμε» έλεγε πρόσφατα μέλος της διοίκησης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου της Αθήνας.

Η απόδειξη για τα παραπάνω; Ως σήμερα η αξιολόγηση εφαρμόζεται στα πανεπιστήμια επιλεκτικά. Το σύστημα εφαρμογής των πιστωτικών μονάδων για τη «μέτρηση» των σπουδών παραμένει «εκτός» στα μεγαλύτερα Ιδρύματα της χώρας. Η καθολική ψηφοφορία των φοιτητών έχει οδηγήσει επανειλημμένα σε κλοπή της κάλπης και ακύρωση εκλογικών διαδικασιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι υπουργοί που κατά καιρούς έχουν αναλάβει την πολιτική ευθύνη του χώρου της Παιδείας προσπαθούν να «περάσουν» σύστημα αξιολόγησης των πανεπιστημίων από το 1992, χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Πρώτος μάλιστα στην προσπάθεια εφαρμογής συστήματος μέτρησης των σπουδών με πιστωτικές μονάδες- κάτι που εφαρμόζεται επί χρόνια σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης- ήταν ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Γ.Παπανδρέου , όταν ήταν υπουργός Παιδείας. Φυσικά, παρά τη νομοθέτησή του, το μέτρο ουδέποτε εφαρμόστηκε.

«Δεν συζητάμε καν αυτό το κείμενο που δόθηκε στη δημοσιότητα. Θα καταθέσουμε τις δικές μας προτάσεις για τις αλλαγές στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και θα προσπαθήσουμε να πείσουμε ότι αυτές πρέπει να αποτελούν τη βάση του διαλόγου» δηλώνει μιλώντας στο «Βήμα» η γενική γραμματέας της Ομοσπονδίας των καθηγητών ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ) κυρία Ευγενία Μπουρνόβα.

Πάντως θετική άποψη για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση που παρουσίασε η υπουργός Παιδείας εξέφρασαν τα μέλη του Παρατηρητηρίου Ερευνας και Διαλόγου στα ΑΕΙ (μερίδα του οποίου είναι η ομάδα των «1.000» πανεπιστημιακών που είχαν εισηγηθεί στο παρελθόν μεταρρυθμίσεις). «Από τη συζήτηση των προτάσεων,στην οποία συμμετείχαν πανεπιστημιακοί πολλών επιστημονικών πεδίων από όλα σχεδόν τα Ιδρύματα της χώρας,προκύπτει ότι το σχέδιο διαβούλευσης κινείται στη σωστή κατεύθυνση για την αντιμετώπιση δομικών προβλημάτων των ελληνικών πανεπιστημίων που εμποδίζουν σήμερα την ανάπτυξή τους» αναφέρεται σε ανακοίνωση του Παρατηρητηρίου. «Πολλά σημεία του σχεδίου παραμένουν ωστόσο ασαφή ή προβληματικά και επιδέχονται βελτιώσεις μέσα από τη διαδικασία του διαλόγου, στον οποίο η ακαδημαϊκή κοινότητα οφείλει να συμμετάσχει με αίσθημα ευθύνης καταθέτοντας τις δικές της προτάσεις» καταλήγει η ανακοίνωση.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.